Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor Bluecold » zo 29 dec 2013, 13:04

Had DE niet vroeger ook een heel klein koffiezetapparaat? Kon je geloof ik 2 mokken uithalen en zag er uit als een kleine Technivorm. Net als deze, maar dan met koffiepot en iets meer capaciteit. Want op een been kun je ook niet staan.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor Erik82 » ma 30 dec 2013, 12:03

Ik gebruik voor mijn Chemex vaak meer dan 30 g koffie voor een halve liter water. Ik varieer tussen de 30 en 35g koffie voor 499g water.
Ik weet het, volgens de experts te sterk! Maar ik heb bij verschillende uitstekende specialty coffee shops vaak filter koffies geprobeerd, maar deze vind ik nooit lekker. Gewoon te slap.
Over het algemeen is de regel tussen de 6-8gr koffie per 100gr water. Vaak wordt 6gr koffie per 100gr gebruikt maar de cupping standaard is 7gr koffie per 100gr water. Met 30-35gr per 499gr water zit je dus eigenlijk precies goed en zeker niet te sterk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

PaulMSK
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 dec 2013, 10:40

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor PaulMSK » wo 02 apr 2014, 13:47

tip die het bij mij wel deed:
pakje gemalen DE koffie gekocht en getracht de maalgraad met eigen molen te benaderen. Het mag zelf een tikje minder fijn.

Tussen 70-80 gram gemalen koffie/liter water.

je moet eens kijken/zoeken naar een goldfilter of gelijkwaardig ipv de papieren filter...smaakt net iets anders, naar mijn gevoel ietsje sterker.

verschil tussen DE en Moccamaster toestellen: vermogen van de boiler. Op een liter water scheelt het zo ongeveer 40 seconden (Moccamaster is de snelste) doorlooptijd. Kijk maar eens naar de 2dehandsprijzen op bv Marktplaats...mocht de 40 sec verschil je niets uitmaken, gewoon DE 2dehands aanschaffen ;)

Marcus
Berichten: 9
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 17:48

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor Marcus » ma 23 jun 2014, 14:19

Ik gebruik altijd gewoon een maatschepje voor de filterkoffie en dat is denk ik 7 gram.
En dan 14 gram per 250ml water. Dat is ongeveer twee kopjes. 250ml water is niet 250ml koffie want er blijft een hoop water in de koffie maling achter. dus zal wel iets van 110ml per kopje overblijven.

Maar ik meet het niet echt per ml. Ik pak een koffie kopje en vul hem tot de rand met water en dat giet ik in het reservoir, dus voor 6 kopjes zes tot de rand gevulde koffiekopjes water. En dan 6 afgestreken maatschepjes voor 6 kopjes koffie. 14 gram per 250ml werkt voor mij goed.

Als het te bitter is dan moet de maling groffer. Mijn filter machiner gaat zitten piepen als ie klaar is met koffie zetten en soms heb je wel is dat hij nog gezellig staat te druppelen, dat betekend dan ook dat de maling te fijn is want dan loopt de koffie te langzaam door.

Ik krijg altijd goede koffie met mocha limu van simon levelt, ik kan het misschien nog lekkerder krijgen als ik de bonen molen van de koffiemachine gebruik want met voorgemalen koffie is het nooit helemaal 100% naar je smaak, als ik het dan een tikje groffer maal is het nog beter waarschijnlijk. Ik heb meestal liever te grof gemalen dan te fijn, vind ik persoonlijk lekkerder en wat milder.

Marcus
Berichten: 9
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 17:48

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor Marcus » do 26 jun 2014, 07:42

Ik had denk ik een foutje gemaakt met de hoeveelheid water. Ik zei 14 gram koffie per 250ml water maar dat moet dus 300ml water zijn.

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor Nomad » do 12 mar 2015, 18:19

Ik heb een moccamaster (DE versie) gekocht (2e hands), vooral om met grotere groepen visite niet de barista in de keuken uit te hoeven hangen met mijn espressomachine. Dat is tijdrovend en ik wil lekker in de woonkamer zitten ipv in de keuken te staan.
Dus, filterkoffie. Nu drink ik dat niet zo vaak en heb dus niet heel veel referentie.

Momenteel maal ik met mijn porlex malertje 32 gram koffie op 500ml water in de mocca. Met vers gebrande Yellow Bourbon boontjes (maandag gebrand). Maar er zit wel erg weinig smaak aan. Ruikt ook niet echt naar iets.
De smaak is niet bitter, ook niet zuur of fruitig....tis vooral warm vocht...vrij smaakloos.

Ik wil dus een smaakvollere bak. Mijn eerste aanpassing probeersel was om 40gram op 500ml te doen, maar dat resulteerde niet in meer smaak.
En fijner malen maakte ook niet heel veel verschil en de maling leek al meer op espressomaling dan filter (en ging ook lekker klonteren al). Dus mja...wat is de werkwijze met dit ding om meer smaak te krijgen? Hij loopt nu in ongeveer 2 minuten door en dat vind ik wel vrij snel (halve liter, dus voor 4 koppen geeft hij aan). Ik heb helaas niet de optie om de uitloop dicht te zetten voor het weken van de koffie (ik heb een basis model zeg maar).

Iemand met een moccamaster of ander filtermachine die iets aan tips heeft?
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Roo019

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor Roo019 » ma 16 mar 2015, 04:59

Ik maak altijd gebruik van de intelligentsia app(koffiebrander)

Hier zit ook een calculator en timer in.

Hiermee klopt doorgaans de hoeveelheid koffie en doorlooptijd wel bij de juiste smaak(soms een tikkeltje groffer, soms een tikkeltje fijner)

Het geeft mij in ieder eval een goeie indiciatie!

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Moccamaster, maalgraad en hoeveelheid koffie

Berichtdoor Nomad » ma 16 mar 2015, 15:06

Ik maak altijd gebruik van de intelligentsia app(koffiebrander)

Hier zit ook een calculator en timer in.

Hiermee klopt doorgaans de hoeveelheid koffie en doorlooptijd wel bij de juiste smaak(soms een tikkeltje groffer, soms een tikkeltje fijner)

Het geeft mij in ieder eval een goeie indiciatie!
Thanks,

Ga ik even proberen. Misschien gaat mijn doorloop wel iets te snel inderdaad.
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron