refractiemeter

Gebruikersavatar
Driek
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 15:57
Locatie: Lochem

refractiemeter

Berichtdoor Driek » ma 17 feb 2014, 16:59

Even voor alle coffeenerds.
Vonden jullie ook allemaal die refractiemeter van VST een beetje te duur. Goed nieuws, van Atago is nu in Nederland de handheld PAL-coffee te verkrijgen voor €405,00. Deze brix/tdsmeter meet 2 cijfers achter de komma, en is dus gevoeliger dan de anders brix/tds meters van Atago. (één van de grootste refractiemetermakers) Dit omdat de extracties van koffie in de lagere brixwaarden zitten. Een mooi alternatief voor de VST-meter. Hij is te verkrijgen via www.sysmex.nl .

Just wanna let you know.

Technische gegevens:
Model PAL-Coffee Cat.No. 4523
Measurement range Brix 0.00~25.00% Resolution Brix 0.01%
Measurement accuracy Brix ±0.10%
Temperature 10~100℃
Even voor alle coffeenerds.
Vonden jullie ook allemaal die refractiemeter van VST een beetje te duur. Goed nieuws, van Atago is nu in Nederland de handheld PAL-coffee te verkrijgen voor €405,00. Deze brix/tdsmeter meet 2 cijfers achter de komma, en is dus gevoeliger dan de anders brix/tds meters van Atago. (één van de grootste refractiemetermakers) Dit omdat de extracties van koffie in de lagere brixwaarden zitten. Een mooi alternatief voor de VST-meter. Hij is te verkrijgen via www.sysmex.nl .

Just wanna let you know.

Technische gegevens:
Model PAL-Coffee Cat.No. 4523
Measurement range Brix 0.00~25.00% Resolution Brix 0.01%
Measurement accuracy Brix ±0.10%
Temperature 10~100℃

Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: refractiemeter

Berichtdoor R&B » ma 17 feb 2014, 22:36

Wat is de conversiefactor tussen Brix en tds?
Brix refractometers heb je al voor veel minder, zegge €20 incl. verzending. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: refractiemeter

Berichtdoor @3aan » ma 17 feb 2014, 22:57

Een beetje redelijke heb je voor 40 euro bij Landtek http://link.marktplaats.nl/a1003208961
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Driek
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 15:57
Locatie: Lochem

Re: refractiemeter

Berichtdoor Driek » di 18 feb 2014, 11:03

TDS % = brix %. Je drukt het aantal Total Dissolved Solids uit in een % van het geheel, dus 100%. In aantal opgeloste deeltjes zou het dus zijn parts per million, dus 1% brix/TDS is gelijk aan 10.000 TDS "deeltjes".

Klopt, je hebt brix meters voor veel minder. (Je hebt ook espressomachines voor €300,00 :D ) Maar die hebben niet de nauwkeurigheid van 2 cijfers achter de komma en temperatuurscorrectie. Een gemiddelde kop filter koffie heeft gemiddeld een samenstelling van 1,2% koffiedeeltjes en 98,8% water. Voor espresso is dat zo'n 1,9% koffiedeeltjes en 98,1% water. Je zit dus te werken met lagere brix/tds waardes. Dus hoe nauwkeuriger je meetapparaat hoe beter/nauwkeuriger je extractieberekening kan worden. En aan de hand daarvan kan je een beter maling/doseeradvies geven. De "kijkmeters" werken ook maar zijn minder nauwkeurig en zijn meer geschikt voor de hogere brix/tds waardes van bijvoorbeeld fruit.

Ik stond vroeger bij klanten/prospects extractie te meten met een laboratoriumglas en een extractiedobber daarin. Thermometer erbij en bij 60 graden dan de waarde aflezen op de dobber, deze waarde invullen op de extractietabel en kijken hoe de smaak van de koffie was. En aan de hand daarvan dan eventueel de dosering aanpassen.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: refractiemeter

Berichtdoor R&B » di 18 feb 2014, 22:36

ATC zijn ze bijna allemaal wel en dat druppeltje is z'n warmte in no-time kwijt.
De schaalverdeling heb je wel een punt mee, twee decimalen twijfel ik nog wat aan. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

HolyBean
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 16:46

Re: refractiemeter

Berichtdoor HolyBean » di 25 feb 2014, 15:59

De VST LAB II Coffee-Espresso refractometer:
resolution 0,01%
accuracy +/- 0,03
precision +/- 0,01%

Ik denk dat je er verstandiger aan doet om een VST refractometer te kopen ipv van deze Atago. Op verschillende koffie forums zijn er topics waarin men naar een goedkoper alternatief zoekt maar tot op heden is er geen welke met dezelfde nauwkeurigheid de metingen verricht als de VST LAB II refractometer, of de prijs van het alternatief ligt hoger.
LM Linea 1 - Compak K-10 Doserless - Quest M3 (PID mod)

Gebruikersavatar
Driek
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 15:57
Locatie: Lochem

Re: refractiemeter

Berichtdoor Driek » do 27 mar 2014, 14:30

Mee eens Holybean, de meters die er waren, waren niet nauwkeurig genoeg. Maar deze is net zoals de VST zeer nauwkeurig. Reichert heeft er ook altijd één gehad, maar die is niet meer leverbaar. (zie het boek van Scott Rao blz 16) Atago is een bedrijf wat zeer veel refractometers maakt, ook de grote jongens voor laboratoria en ziekenhuizen. Maar ik vond €10.000,= ook iets te gortig voor bij mij in de winkel. Zo gauw ik hem heb dan zal ik hem zeker naast een VST leggen om te bekijken hoe de verschillen zijn in meting.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten