Moka pot bodem na jaren van dienst

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Moka pot bodem na jaren van dienst

Berichtdoor pichichi » do 03 dec 2015, 22:04

Zoiets: http://www.bialetti.com/coffee/ground-c ... -1_83.html

:)

Composition 70% Arabica, 30% Robusta
Roasting Slow roasted to allow every bean to fully express its richness in taste and aroma
Grinding Specific to Moka express (and all Bialetti stovetop coffee makers)
Packing Aluminum can
Weight 250g / 8.8oz
Shelf Life See individual can for expiration date

the blend:
70% Arabica is a homogenous mix of Natural Brazilian Arabica and Washed Arabica from Guatemala. The Brazilian variety gives the blend an aromatic, intense and full-bodied base, with chocolately notes. The Guatemalan variety, grown in the mountains, enriches this blend with elegant honey and vanilla scents.
30% Robusta comes from the finest Asian varieties, mainly from India and Vietnam, to give this coffee body and intensity.
A strong full-bodied blend to enjoy on its own or add to hot frothed milk for a cappuccino.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Moka pot bodem na jaren van dienst

Berichtdoor pichichi » do 03 dec 2015, 22:13

Maar ook (even) serieus (-zer):

Ik heb een Bialetti Fiammetta. Verving een jaar geleden de gewone Moka Pot van hun.
Eigenlijk nooit echt bij stil gestaan, wat de verschillen (zouden kunnen) zijn. Principe zetmethode is en blijft hetzelfde toch ?!
Maar ik vermoed van niet. Zeker niet nu ik me eens verdiep in die Brikka! Die ziet er wel anders uit, met dat open dakje!
En als ik in deze thread zo eens lees....

Nu is het wel zo dat ik in de ochtend, met redelijke haast wegens gezinsdrukte maar één koffie, met (ja, echt) melk drink als eerste kop van de dag. Daarna laaf ik me aan meer, veel lekkerder en fijner gezet spul ha!

Ik schaam me niet en schaar me onder de groten der koffiewalhalla overigens, met dat aandachtsloze ´bakkie´ in de ochtend:
“I think we sometimes lie to ourselves about how much we care about coffee when it comes to our first cup of the day. (...) If I look at my own habits, for the first cup quality is actually lower down on the list, below convenience. I am not alone in this, even amongst other industry professionals – let alone habitual consumers. (...) Most people, at the start of the day, just need coffee.”
Was getekend: James Hoffmann van Square Mile Roasters :lol:


En wat betreft koffiesoorten, melanges etc @mamo: gewoon proeven, proberen en proberen en proeven!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Moka pot bodem na jaren van dienst

Berichtdoor Bluecold » vr 04 dec 2015, 00:18

Ik heb een tijdje veel met een Brikka koffie gezet. De Brikka kun je echt heel punchy, stroperige shots mee maken. Qua intensiteit en mondgevoel gaat dit een espresso uit een La Peppina voorbij. Subtiliteit is echt heel ver te zoeken. Vond wel altijd dat je met de neiging van de brikka mee moest werken in plaats van het proberen te temperen. Dus ik ging altijd voor een wat robuuste blend, maar zonder robusta vanwege kans op teersmaak. 30 gram, redelijk fijn gemalen (zeg maar V60) erin werken (ja dat moet je wel wat frotten), en dan vol gas totdat het doppie stopt met lucht sissen. Dan vuur wat lager, en als ie plopt het vuur uit. Je wil dat ie eigenlijk stopt met gaan precies als het laatste beetje koffie eruit loopt.
Dan heb je een bijzonder robuust bakkie wat echt knalt. Een vierpersoons Brikka in je eentje komt ook harder aan dan twee dubbele espressos, terwijl je wel 2x 30 gram wegwerkt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron