Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » ma 19 sep 2016, 14:25

Wat zou er volgens jou mis zijn met de maler?
Het werkt voor geen meter, volgens jou kan het niet aan de boontjes liggen, dan zit het hem ergens anders in. Je kunt er van overtuigd zijn dat het niet aan A of aan B kan liggen maar wat je dan te doen staat is dat nagaan, checken, vergelijken, niet blijven staren naar dat ding en denken dat mensen van een forum je de antwoorden kunnen geven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 14:30

Wat zou er volgens jou mis zijn met de maler?
Het werkt voor geen meter, volgens jou kan het niet aan de boontjes liggen, dan zit het hem ergens anders in. Je kunt er van overtuigd zijn dat het niet aan A of aan B kan liggen maar wat je dan te doen staat is dat nagaan, checken, vergelijken, niet blijven staren naar dat ding en denken dat mensen van een forum je de antwoorden kunnen geven.
- Ik zeg nergens dat het niet aan de bonen kan liggen, ik zeg dat mij wordt beweerd door de branders dat de bonen vers zijn. Ik zelf heb ook het gevoel dat ze niet vers zijn, maar ik kan onmogelijk controleren wanneer de bonen echt gebrand zijn want ik ben niet bij het brandproces aanwezig.

- Ik kom hier vervolgens ook om na te gaan/te vragen wat ik moet doen. Welke stappen kan ik ondernemen om te bepalen of er een fout zit bij één van de onderdelen of niet. Ik ken niemand anders die koffie drinkt wat niet uit een nespresso of senseo apparaat komt en dus ook niemand met een French Press of een maler.

Vervolgens vraag ik wat er mis kan zijn met de maler, ik beweer niet dat er niets mis mee is. Het maalsel wat er uit komt is namelijk ontzettend egaal wat naar mijn weten een belangrijk iets is, dat de korrels van dezelfde grootte zijn.

Nogmaals, het enige waar ik op toe dring is dat ik geen enkele vergelijking kan maken en dus vraag wat zou er dan mis kunnen zijn, oftewel waar kan ik naar kijken om dit vast te stellen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » ma 19 sep 2016, 14:35

Ik ken niemand anders die koffie drinkt wat niet uit een nespresso of senseo apparaat komt en dus ook niemand met een French Press of een maler.
Sommige leden hebben bij hun profiel ingevuld waar ze ergens in NL of BE zitten, dan kunnen anderen zien of ze in de buurt wonen zodat er even over en weer bonen /malers / zetmethodes kunnen worden vergeleken.

Jij hebt dat niet gedaan dus het is ook niet makkelijk na te gaan voor anderen of je in de buurt bent.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 14:40

Ik ken niemand anders die koffie drinkt wat niet uit een nespresso of senseo apparaat komt en dus ook niemand met een French Press of een maler.
Sommige leden hebben bij hun profiel ingevuld waar ze ergens in NL of BE zitten, dan kunnen anderen zien of ze in de buurt wonen zodat er even over en weer bonen /malers / zetmethodes kunnen worden vergeleken.

Jij hebt dat niet gedaan dus het is ook niet makkelijk na te gaan voor anderen of je in de buurt bent.
Ik zat in een verhuizing, wist nog niet waar ik zou eindigen :)! Het is ondertussen toegevoegd :)


Edit: Ik zit het topic terug te lezen en besef me dat mijn reacties wat kortaf / bijdehand over kwamen. Ik zat op mijn telefoon en type daar automatisch een stuk "efficienter". In ieder geval wil ik me daarvoor even excuseren, was absoluut niet mijn bedoeling om bijdehand over te komen o.i.d. =)!

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor R&B » ma 19 sep 2016, 17:29

Heb je veel drab in je koffie?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 17:38

Heb je veel drab in je koffie?
Nee amper. Ik zou zeggen een halve theelepel op een kop koffie van 250ml ongeveer.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor R&B » ma 19 sep 2016, 17:42

Hoe fijn is het fijnste dat je kan malen?
(Suiker, zout, bloem?)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Spironski » ma 19 sep 2016, 18:32

Heb je veel drab in je koffie?
Nee amper. Ik zou zeggen een halve theelepel op een kop koffie van 250ml ongeveer.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet echt "amper". Er gaat dus wel degelijk wat door het filter heen. Verder vraag ik me af hoe je beoordeelt dat het maalsel echt "heel erg gelijkmatig" is. Zo op het oog lijkt al het maalsel wel gelijkmatig, lijkt me.

Maar gezien de drab in je kopje zou ik niet fijner gaan malen. Ik zou inderdaad maar eens proberen hoe het bij de buren gaat met de koffie die door jou is gemalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 18:39

Hoe fijn is het fijnste dat je kan malen?
(Suiker, zout, bloem?)
Ik heb geen bakkers suiker of tafelzout in huis, maar ik zou zeggen dat het de grootte heeft van gewoon tafelzout, zo;'n strooipotje. Heb even wat foto's gemaakt van de fijnste maalstand.

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... hCa0EzbzJR

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 18:40

Heb je veel drab in je koffie?
Nee amper. Ik zou zeggen een halve theelepel op een kop koffie van 250ml ongeveer.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet echt "amper". Er gaat dus wel degelijk wat door het filter heen. Verder vraag ik me af hoe je beoordeelt dat het maalsel echt "heel erg gelijkmatig" is. Zo op het oog lijkt al het maalsel wel gelijkmatig, lijkt me.

Maar gezien de drab in je kopje zou ik niet fijner gaan malen. Ik zou inderdaad maar eens proberen hoe het bij de buren gaat met de koffie die door jou is gemalen.
Misschien overschat ik de hoeveelheid drap, het is echt alleen bij de allerlaatste slok dat er een klein sliertje in de mok blijft zitten. Kan t/m morgenavond even geen koffie maken anders had ik daar meteen even een foto van gemaakt.

Ik heb de laatste tijd al iets groffer gemaald, maar vanmorgen weer iets fijner omdat ik het gevoel had dat ik veel smaak kwijt begon te raken.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten