Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » do 15 sep 2016, 14:41

Hi!

Ik drink 's morgens een lekker kopje koffie uit m'n French Press en ik experimenteer dagelijks met wat andere tijden en malingen/bonen etc. Maar overal lees ik dat de zuiger van de French Press soms vast kan zitten en dat je deze dan weer even terug moet halen. Mijn Zuiger heeft echter nog nooit vastgezeten, laat staan moeilijk/zwaar aangevoeld. Mijn filter gaat elke keer weer super snel en makkelijk naar beneden ongeacht hoe grof of fijn ik mijn bonen maal. Ik heb niet het gevoel dat m'n koffie verkeerd smaakt o.i.d maar toch vind ik het vreemd dat ik niet ervaar wat blijkbaar elk ander persoon ervaart.

Iemand tips?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » do 15 sep 2016, 14:46

Je vertelt weinig.

Bijvoorbeeld welke bonen je precies hebt, wanneer en door wie gebrand, welke maler, welke temperatuur water, welk water...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » do 15 sep 2016, 15:17

Je vertelt weinig.

Bijvoorbeeld welke bonen je precies hebt, wanneer en door wie gebrand, welke maler, welke temperatuur water, welk water...
Dat kan ik je prima vertellen hoor

ik koop momenteel geen boon twee keer omdat ik aan het proberen ben, maar ik heb op het moment Kecho Tirtira van Boot en de week ervoor Gayo Mountain van Simon Levelt. Wanneer gebrand kon me door beide verkopers niet verteld worden, maar de bonen van Boot zijn zeker een stuk ouder.

Rhinowares handmaler

92 graden kraanwater 8.4 dH

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Erik82 » do 15 sep 2016, 15:46

Je moet hem in 30s zonder kracht te zetten naar beneden kunnen duwen. Moet je echt kracht zetten dan heb je te fijn gemalen en wordt de smaak minder.

Dat je hem soms weer terug moet halen omdat hij vast zit heb ik nog nooit van gehoord en is naar mijn inziens ook onzin.

Als het niet uitmaakt voor de kracht of je fijn of grof maalt dan is er iets mis met je maler en is deze zo beroerd uitgelijnd dat wisselen van maalstand geen echt effect geeft.

Verse bonen zijn een must en die heb je nu blijkbaar niet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 13:16

Je moet hem in 30s zonder kracht te zetten naar beneden kunnen duwen. Moet je echt kracht zetten dan heb je te fijn gemalen en wordt de smaak minder.

Dat je hem soms weer terug moet halen omdat hij vast zit heb ik nog nooit van gehoord en is naar mijn inziens ook onzin.

Als het niet uitmaakt voor de kracht of je fijn of grof maalt dan is er iets mis met je maler en is deze zo beroerd uitgelijnd dat wisselen van maalstand geen echt effect geeft.

Verse bonen zijn een must en die heb je nu blijkbaar niet.
Alle partijen waar ik bonen koop beweren toch echt dat ze maximaal 4 weken geleden gebrand zijn. Boot zegt dat de bonen die ik heb 1 week voor ik ze kocht gebrand waren en ik heb nu ook bonen die eergisteren gebrand zijn.

Wat mijn probleem vooral is, is dat ik hem zonder kracht in 2 seconden naar beneden kan drukken. als ik er 30 seconden over moet doen dan moet ik echt extreem gaan inhouden...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » ma 19 sep 2016, 13:28

Als het niet uitmaakt voor de kracht of je fijn of grof maalt dan is er iets mis met je maler en is deze zo beroerd uitgelijnd dat wisselen van maalstand geen echt effect geeft
Precies wat Erik zegt.

Als het waar is wat de branders beweren dan is de maler kennelijk de zwakke schakel in het geheel.

Uitstekende bonen en een zeer goede maler zijn een vereiste voordat je de volgende stappen gaat proberen te zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Spironski » ma 19 sep 2016, 14:00

Toch vind ik twee seconden wel erg kort. Kan me nauwelijks voorstellen dat het dan alleen aan het maalsel ligt. Wat voor French press gebruik je?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 14:05

Toch vind ik twee seconden wel erg kort. Kan me nauwelijks voorstellen dat het dan alleen aan het maalsel ligt. Wat voor French press gebruik je?
Ik heb een Bialetti 350ml. De maling lijkt me vergelijkbaar met wat ik online zie qua grofheid. Heb veel gespeeld met de grofheid, maar merkte hier qua doordrukken niet veel verschil. Overigens is de maling verder wel erg egaal heb niet het gevoel dat het aan de maler zou liggen.

Vandaar ook dat ik hier een vraag stel over het doordrukken, ik heb ook het gevoel dat het veel te makkelijk gaat. Heb echter nog nooit een andere french press aangeraakt dus heb geen idee hoe het zo moeten aanvoelen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor fransg » ma 19 sep 2016, 14:14

heb niet het gevoel dat het aan de maler zou liggen.
Volgende stap: langs gaan bij iemand met een super goeie maler, het nog eens proberen, filmpje en foto's maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » ma 19 sep 2016, 14:17

heb niet het gevoel dat het aan de maler zou liggen.
Volgende stap: langs gaan bij iemand met een super goeie maler, het nog eens proberen, filmpje en foto's maken.
Wat zou er volgens jou mis zijn met de maler? Vergelijkbaar met een porlex en aangeraden op dit forum. Zoals ik zeg is het maalsel geheel egaal gemalen. Denk eerder dat het filter in mijn French Press niet goed afsluit. Misschien maar even langs het lokale koffie cafe , misschien mag ik hun French Press eens proberen..


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron