Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » di 20 sep 2016, 08:46

@Frans, bedankt voor de plaatjes! Ik denk dat je daar Google foto's voor moet hebben?
Geen idee eigenlijk, hoe dan ook is het het handigste als men gewoon de foto's in het bericht zet met de software van het forum. Niet al te grote foto's gewoon als bijlage in het bericht opnemen.
Zal ik doen in het vervolg ;)

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor @3aan » di 20 sep 2016, 08:51

Volgens mij moet je gewoon wat grover malen, dan drukt die makkelijker door en het zsl je smaak ten goede komen, je zal wat meer nuances proeven, zorg vooral dat je er geen kokend water op gebruikt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » di 20 sep 2016, 08:55

Volgens mij moet je gewoon wat grover malen, dan drukt die makkelijker door en het zsl je smaak ten goede komen, je zal wat meer nuances proeven, zorg vooral dat je er geen kokend water op gebruikt.

Ik maal juist altijd goed grof, de maling in de foto's is omdat er gevraagd werd wat de fijnste maling was die m'n maler kon geven. Het probleem was dan ook dat de zuiger juist veel te makkelijk gaat en niet te moeilijk :)

Temperatuur van het water is overigens altijd 92 graden op het moment van inschenken.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor @3aan » di 20 sep 2016, 08:59

Fijn! Bedankt voor die verduidelijkende fotopost zullen we maar zeggen, ik snap dan niet hoe je aan zoveel drab komt, is je FP wel van voldoende kwaliteit?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor bobbee » di 20 sep 2016, 09:06

Euhm, er zijn al heel wat posts voor en na de foto's geweest hoor Adriaan. Jebbl is al uitstekend geholpen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » di 20 sep 2016, 10:06

Euhm, er zijn al heel wat posts voor en na de foto's geweest hoor Adriaan. Jebbl is al uitstekend geholpen!
Dat ben ik inderdaad. Bedankt tot dusver allemaal voor jullie inzet en informatie!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor @3aan » di 20 sep 2016, 10:11

Euhm, er zijn al heel wat posts voor en na de foto's geweest hoor Adriaan. Jebbl is al uitstekend geholpen!
Dat ben ik inderdaad. Bedankt tot dusver allemaal voor jullie inzet en informatie!
Ik denk dat ik onbewust over een aantal posten heb heengelezen, dat komt door al dat onnodige qouten, dat leest lastig en daar ga ik dan gewoon voorbij, wil niet 3x hetzelfde lezen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Erik82 » di 20 sep 2016, 10:39

Met weinig druk in 30s naar beneden duwen bedoelde ik met zeer weinig kracht. Zelf leg ik niet meer dan mijn wijsvinger rustig op de top van de french press en zet ik alleen met die vinger een zeer minimale druk om hem naar beneden te geleiden (en dus eigenlijk niet eens duwen). Zo weinig druk zou het moeten zijn.

Doel om het in 30s te doen is om niet al de fines weer naar boven door het filter te stuwen zodat ze in je kopje komen. Tevens is veel druk ook niet goed want dan spuit het maalsel ook weer omhoog door het filter. Vandaar de lange tijd en minimale kracht.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor @3aan » di 20 sep 2016, 12:10

Ik doe ongeveer hetzelfde met een 12 koppen pot, zei het dat ik er ongeveer 50 seconden over doet en dan laat ik hem nog een minuutje staan, vraag me niet waarom, gewoon voor het gevoel. ;-)

Ik pers hem nooit helemaal tot aan het eind, dan krijg je ook geen rommel terug in de koffie.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Gebruik ik mijn French Press wel goed?

Berichtdoor Jebble » do 22 sep 2016, 06:47

Vanmorgen m'n nieuwe Bodum FP uitgeprobeerd, wat een wereld van verschil! De koffie heeft allereerst een vollere / meer sprekende smaak, en de zuiger voelt ook veel beter aan, veel minder drap! Zoals ik al meldde was m'n Bialetti niet helemaal rond, het glas was meer ovaal terwijl het filter wel volledig rond was. Waarschijnlijk een fabrieksfoutje


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron