Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Filterboy

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor Filterboy » za 30 sep 2017, 17:48

Helemaal gelijk! Spa blauw is het allerbeste water. Ook om te drinken is het veel gezonder.

Jochen_P

Re: RE: Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor Jochen_P » za 30 sep 2017, 18:43

Helemaal gelijk! Spa blauw is het allerbeste water. Ook om te drinken is het veel gezonder.
Spa is niet te zuipen, net pompwater
Maar ik moest onlangs aan dit topic denken toen ik op vakantie met de Aeropress een koffie zette die opmerkelijk zachter en gewoon lekkerder was. De enige reden die ik kon bedenken was dat ik flessenwater had gebruikt.
Moet ik nu thuis ook eens testen nu ik eraan denk!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

kloosje

Berichtdoor kloosje » do 05 okt 2017, 08:55

Ik heb de afgelopen weken ook wat geëxperimenteerd met spa water in de technivorm. Heb dit uitgeprobeerd met sidamo en met cerrado.

Wat smaak betreft merk ik dat de smaak aan het begin van een slok meer helder lijkt.
De nasmaak is echter 'dunner' en blijft minder hangen. Het lijkt alsof de koffie en het water meer twee losse delen zijn en minder samenkomen.

Daarnaast heb ik de indruk dat het spa water minder snel doorloopt, maar dat moet ik nog even gaan testen met een stopwatch erbij.
Een langere doorlooptijd zou denk ik tegenstrijdig zijn met mijn bevindingen wat betreft smaak.

bobbee

Berichtdoor bobbee » do 05 okt 2017, 09:29

Ik moet wel iets rechtzetten/corrigeren, ik gebruikte voordat ik SPA gebruikte altijd een waterkoker voor 1 kop. Die werkt met een 1 liter waterreservoir en geeft in 60 sec een kop kokend water van 240ml. Je kopje zet je onder de uitloop. Toen ik SPA ging gebruiken deed ik dat opwarmen in de kalita ketel op het vuur. De smaak was veel beter dan het kraanwater uit de 1 kops waterkoker maar daarna heb ik ook brita water gekookt in het keteltje zonder waterkoker en ook dat gaf een hele goede smaak. Eigenlijk beter dan de Spa blauw want net iets minder zachte smaak en wat meer pit.
Zo ben ik erachter gekomen dat de waterkoker voor de scherpere smaak zorgde! Waarschijnlijk kalk ophoping oid in de waterkoker wat voor de smaak zorgt.
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || Kalita wave || KALITA Kettle || Kinu M47 ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”