Welke slow Coffee het lekkerst?

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor Erik82 » vr 13 jul 2018, 08:16

Ik heb niet zo'n probleem met het Hario keteltje.

Experimenteren met verschillende filters wil ook wel helpen.
Heb je ooit wel eens met de betere ketels gewerkt? Hario is een beetje alles of niets en lastig voor een langzame flow. De Kalita en Fellow zijn veel beter doseerbaar. Verschil is duidelijk merkbaar en zowel bobbee als ik zijn ook om die reden overgestapt. Vooral met kleinere hoeveelheden (zeg bak koffie van 300gr) is het fijn als je ketel beter te doseren is. Andere filters gaat daar niks aan doen. De standaard filters van de V60 zijn al perfect.

De Clever dripper vond ik nooit fijn omdat die zowel met de bruine als met de witte filters altijd verstopt raakte.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor Pti » vr 13 jul 2018, 10:46

Ik zou voor de moccamaster gaan, puur voor het gemak.

Of een grote cafetiere/ french press als je een maler hebt die goed genoeg is. Vol-imersie blijft het beste mondgevoel.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor @3aan » vr 13 jul 2018, 14:11

Ik zou voor de moccamaster gaan, puur voor het gemak.

Of een grote cafetiere/ french press als je een maler hebt die goed genoeg is. Vol-imersie blijft het beste mondgevoel.
Daarom heb ik een Mazzer Royal electronic, speciaal voor filterkoffie, maler zit alleen in een ander merk jasje, 83 vlak 900 watt 900 rpm, heeft nu nog wel wat retentie, moet nog aanpassingen aan de maalkamer doen, o.a. een op maat gemaakte ring die de plaats inneemt van de nu aanwezige blijvende ophoping.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor bobbee » vr 13 jul 2018, 15:31

Daarom heb ik een Mazzer Royal electronic, speciaal voor filterkoffie, maler zit alleen in een ander merk jasje, 83 vlak 900 watt 900 rpm, heeft nu nog wel wat retentie, moet nog aanpassingen aan de maalkamer doen, o.a. een op maat gemaakte ring die de plaats inneemt van de nu aanwezige blijvende ophoping.
? Is een maler voor espresso. Geen speciale schijven ofzo voor filter zoals ek43.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor @3aan » vr 13 jul 2018, 17:16

Daarom heb ik een Mazzer Royal electronic, speciaal voor filterkoffie, maler zit alleen in een ander merk jasje, 83 vlak 900 watt 900 rpm, heeft nu nog wel wat retentie, moet nog aanpassingen aan de maalkamer doen, o.a. een op maat gemaakte ring die de plaats inneemt van de nu aanwezige blijvende ophoping.
? Is een maler voor espresso. Geen speciale schijven ofzo voor filter zoals ek43.
? Worden verkocht als speciale maler voor FILTER KOFFIE!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor Tekork » vr 13 jul 2018, 22:09

Daarnaast gebruiken veel mensen een flow restrictor in de Buono
Bedankt Erik, die flow restrictor kende ik nog niet. Had nog een reserve ring van mijn machine liggen en die klemt mooi voor de ingang:

Afbeelding

Ben nu mooi van mijn tsunami aan water af, moet maar eens vaker bij HB gaan kijken.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor Erik82 » zo 15 jul 2018, 07:39

Netjes, dat maakt het een veel fijnere ketel. Verder is er ook niks mis mee.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor @3aan » ma 16 jul 2018, 17:40

Daarom heb ik een Mazzer Royal electronic, speciaal voor filterkoffie, maler zit alleen in een ander merk jasje, 83 vlak 900 watt 900 rpm, heeft nu nog wel wat retentie, moet nog aanpassingen aan de maalkamer doen, o.a. een op maat gemaakte ring die de plaats inneemt van de nu aanwezige blijvende ophoping.
? Is een maler voor espresso. Geen speciale schijven ofzo voor filter zoals ek43.
Deze kleine jongen is dus wel degelijk voor filterkoffie, helaas zaten er geen originele schijven in, toen maar een setje mazzer T151A besteld, komen waarschijnlijk vrijdag aan, de ring is om je filter op te zetten, de machine heb ik wat huiselijker gemaakt en is nu nog maar 63cm hoog eerst was die 82cm dus de hopper stevig ingekort, ook de beveiliging voor de gek gehouden, kan zo weer ongedaan worden gemaakt.

De aanpassing aan de maalkamer hebben ze bij Mazzer al goed aangepakt, blijft nu zo goed als niets in de kamer achter wat reeds gemalen is.

De schijven zijn het minst agressief van deze reeks, malen dus vrij langzaam, machine draait ook maar 900 rpm, de schijven zijn nu ook titanium gecoat.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten