Welke slow Coffee het lekkerst?

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor rmtz » do 12 jul 2018, 21:49

Ik heb momenteel een Pavoni met een goede maler staan. Die bevalt prima, maar ik zoek voor erbij een slow Coffee set. Het zal uiteindelijk ook een kwestie van smaak zijn, maar wat geeft nu de meest subtiele smaak? Een cafetière, een dripper, een moccamaster, chemex... Het liefst zoek ik een set waar je wat meer koppen tegelijk mee kan zetten, bij visite. Ik wil er dan een aparte goede handmaler bij kopen. Zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer zo goed.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor bvds » do 12 jul 2018, 22:01

Handmaler: Comandante MK3 Nitro, Kinu M47, Feld2, Helor101, Lido etc.

Of met motor: Baratza vario met steel burrs of Baratza virtuoso (versie met preciso burrs). Evt. Wilfa.

Zetmethode: Aeropress valt af want solo, Caffetiere moet je van houden want weinig clean, grote Chemex geeft onevenwichtige extractie, V60 of Kalita dus zou ik zeggen.

Of met stroom: Moccamaster.

Voor visite is eigenlijk alleen de Moccamaster echt geschikt. Hario en Kalita hooguit voor twee personen. Er zijn wel wat Moccamaster concurrenten op het toneel verschenen. Kun je ook voor gaan.

En investeren in goede filter koffie!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor Erik82 » do 12 jul 2018, 22:14

Voor een handmaler zou ik de Commandante nemen aangezien je het gebrek aan range voor espresso toch niet nodig hebt. Scheelt weer redelijk wat geld tov bijvoorbeeld een Kinu M47.

Voor filter zou ik zeggen de Hario V60-01 en 02. Met de 01 kun je 18gr gebruiken en er 300gr aan filterkoffie uit halen (2 kopjes). Met de 02 kun je het dubbele doen wat genoeg is voor 4 kopjes. Moccamaster vond ik op smaak veel minder dan de V60. Handmatig geeft toch echt de beste reusltaten.

Let wel op dat een goede opschenkkan essentieel is voor een mooi resultaat. Vermijd de Hario Buono want die is prut. Kijk naar de Fellow Stagg of de Kalita ketel. De Fellow Stagg is wel echt geweldig. Ik heb nu de Kalita (en voorheen de Buono) maar als die kapot gaat komt er zeker een Fellow Stagg. Geweldige controle over de flow en de flow is extreem constant.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor GuidovW » do 12 jul 2018, 22:53

De Moccamaster is een snelfilterapparaat en valt (lijkt mij) daarom niet onder slow coffee.
Maar geeft wel een prima bakkie.

De Chemex geeft ook heerlijke koffie en is ook een leuk ding om de koffie uit te schenken.
Voordeel is dat je de Chemex ook op het gas / elektrisch fornuis kunt zetten, om een half uur later de koffie weer op te warmen.
Chemex is de enige waar ik dat bij zou doen en waarbij de smaak niet minder wordt.

Maar mijn voorkeur blijft uit gaan naar de Moka Express.
Die benaderd espresso enigszins.
En is niet duur, waardoor je er meerdere kunt aanschaffen voor meerdere gasten. :)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor bobbee » do 12 jul 2018, 23:14

Moccamaster is ook gewoon filterkoffie net als de filterkoffie die heel hip slow coffee heet. Zelfde principe.
Ik zelf pak praktisch altijd de V60 omdat ik de juiste aanpak voor dat ding onder de knie heb. Kalita heb ik ook en kan ook heel goed zijn. Filters zijn wel stuk duurder dan de v60 filters en lastiger te krijgen! Chemex heb ik erg mijn best op gedaan om het goed te krijgen omdat ik hem zo mooi vind maar is altijd een lucky shot en niet te temmen dus weggedaan. De filters zijn ook nog eens het duurst van allemaal.
Aeropress is ook een topper maar net iets te weinig ml per keer voor mij persoonlijk. Maar pak hem wel graag!

Moccapot, ook wel beter bekend als de bialetti is geen slowcoffee. Je moet er van houden denk ik. Altijd te heet, dus verbrande koffiesmaak die de mocca smaak creëert. Ik kan er niks mee.

Dus als je het mij vraagt, V60 is de no brainer. Mooi keteltje erbij met een schenktuit. Ze zijn allemaal goed maar er zijn ketels die heel relaxed schenken, of het nodig is? Ik weet het niet, is meer het gemak want je kunt met de wat minder goede opschenk ketels ook geweldige koffie maken. Heel de wereld gebruikt zo'n beetje de buono van hario dus zo verschrikkelijk is die ook weer niet

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor swimmer » vr 13 jul 2018, 01:55

Hario V60 in ieder geval maar ook een Aeropress omdat het zo een ongelooflijk veelzijdige zetmethode is. En met een ouderwetse bypass (gewoon aan het einde van de extractie nog heet water toevoegen zoals het ook van de uitvinder zelf aanbevolen wordt) kun je ook zonder meer 500ml bereiden ...
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor rmtz » vr 13 jul 2018, 07:42

Bedankt voor alle reacties. Neig nu wel naar de V60, en dan de 4-kops versie. Daar moet ik dus iets voor bestellen waar de koffie in opgevangen wordt. Een soort theepot, zeg maar.
En wat vinden jullie van de Hausgrind als handmaler? Ik zag wel de Feld2 langskomen, maar niet deze.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor Erik82 » vr 13 jul 2018, 07:44

Mooi keteltje erbij met een schenktuit. Ze zijn allemaal goed maar er zijn ketels die heel relaxed schenken, of het nodig is? Ik weet het niet, is meer het gemak want je kunt met de wat minder goede opschenk ketels ook geweldige koffie maken. Heel de wereld gebruikt zo'n beetje de buono van hario dus zo verschrikkelijk is die ook weer niet Afbeelding
Alleen heeft TS geen EK43 of andere maler die unimodaal maalsel geeft waardoor alles toch echt wel wat vergevingsgezinder is. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken als je ook gewoon een betere ketel kunt kopen. Daarnaast gebruiken veel mensen een flow restrictor in de Buono omdat die standaard niet goed genoeg is en je daarmee hetzelfde bereikt als de betere ketels.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor @3aan » vr 13 jul 2018, 08:06

Mooi keteltje erbij met een schenktuit. Ze zijn allemaal goed maar er zijn ketels die heel relaxed schenken, of het nodig is? Ik weet het niet, is meer het gemak want je kunt met de wat minder goede opschenk ketels ook geweldige koffie maken. Heel de wereld gebruikt zo'n beetje de buono van hario dus zo verschrikkelijk is die ook weer niet Afbeelding
Alleen heeft TS geen EK43 of andere maler die unimodaal maalsel geeft waardoor alles toch echt wel wat vergevingsgezinder is. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken als je ook gewoon een betere ketel kunt kopen. Daarnaast gebruiken veel mensen een flow restrictor in de Buono omdat die standaard niet goed genoeg is en je daarmee hetzelfde bereikt als de betere ketels.
Is het niet gewoon de techniek van het schenken?
Ik heb niet zo'n probleem met het Hario keteltje.

Experimenteren met verschillende filters wil ook wel helpen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke slow Coffee het lekkerst?

Berichtdoor bvds » vr 13 jul 2018, 08:09

je kan ook nog een Clever van 600 ml overwegen. eenvoudig en consistent.

hasugrind heeft zelfde maalwerl als feldgrind. ook prima maler...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten