Help: koffie te bitter (chemex)

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor Erik82 » ma 23 jul 2018, 07:31

De wilfa schijnt, naast de genoemde handmalers, ook erg goed te zijn voor filter http://www.blommers.coffee/en/wilfa-sva ... -130b.html.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

QuintenPrové
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:18

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor QuintenPrové » di 24 jul 2018, 08:53

Bedankt voor alle reacties!
Ik bekijk het en vind hopelijk een oplossing.

Quinten

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bvds » di 24 jul 2018, 12:22

mijn chemex met een nieuwe Ethiopie natural was vanochtend ook bitter...20 g op 300 ml (1:15) en totale duur 3.15 min.

Comandante 1 tandje grover, dosering naar 18 g (1:16,7) en totale duur 2.30 min. wereld van verschil: mooie balans, frisser en zoeter!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bobbee » di 24 jul 2018, 13:41

Dit wat je omschrijft is wel een beetje typerend voor de chemex, als rede denk je dat het nu de maalgraad is maar zet je de volgende keer op exact dezelfde manier de koffie dan kan hij zomaar weer bitter zijn...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bvds » di 24 jul 2018, 20:53

niet eens Bob!

ik krijg in de chemex eigenlijk alleen bittere koffie als de doorlooptijd te lang is in verhouding tot de dosering en maalgraad. bij low dose wil ik onder de 2.30 min blijven.

dat is bij de V60 niet anders. met bijv 20 gram wil ik daar ook niet op 3.30 min uitkomen.

even meer exotische zetwijzen zoals bijv de 40/60 methode buiten beschouwing gelaten...

ik snap nog steeds niet waarom de chemex bij veel mensen een slechte naam heeft. zou me niet verbazen als de uitspraken van Scott Rao een rol hebben gespeeld...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jul 2018, 07:51

Was bij mij puur op smaak. Ik heb de 3-kops 2 keer gekocht en ook weer verkocht. De V60 en Kalita gaven bij mij veel betere koffie. De filters was ik ook geen fan van want die verstopte nogal eens waardoor de doorlooptijd ineens erg varieerde.

Daar waar ik uit de V60 en Kalita consequent goede resultaten kreeg kon ik dat voor de Chemex niet zeggen. Met hele lichte brandingen vind ik de Chemex ook veel minder. Bij wat meer donkere filterbranding maskeert hij de bitters maar bij lichte brandingen is het mooi complexe weg.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bobbee » wo 25 jul 2018, 08:52

niet eens Bob!


ik snap nog steeds niet waarom de chemex bij veel mensen een slechte naam heeft. zou me niet verbazen als de uitspraken van Scott Rao een rol hebben gespeeld...
Ik heb de mening van Rao npg nooit ergens gelezen over de chemex.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bvds » wo 25 jul 2018, 09:30

Ik heb de mening van Rao nog nooit ergens gelezen over de chemex.
ik weet dat jij en Erik uit eigen ervaring spreken!
persoonlijk bevalt de Chemex mij nog steeds heel goed.

als ik nu moet kiezen ziet mijn rijtje er zo uit:

1. V60
2. Chemex 3-kops
3. Kalita

eerlijk is eerlijk de Chemex is wel wat vaker onder de maat, maar het merendeel is hartstikke lekker.

ik ben de laatste weken juist weer met de Kalita aan het stoeien. ik krijg niet die mooie zuren in mijn kopje die ik wel met de Chemex en V60 krijg. het is gewoon lekkere koffie maar een beetje saai...maar ja bij Blommers zijn de Kalita's wel top.

ach ja leuk dat er zo veel keuze is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jul 2018, 11:01

Daar had ik het gisteren met bobbee nog over. De V60 is gewoon veel beter met wat meer complexe en fruitige bonen omdat daar dan de nadruk komt te liggen. Als je een wat pittigere boon hebt dan komt deze er vaak weer beter uit met de Kalita.

Op dit moment heb ik een natural Ethiopië van Friedhats welke nu lekkerder is uit de V60 (1 week na branding) maar ik proef gewoon al dat deze over 1-2 weken weer lekkerder zal zijn uit de Kalita. Het ligt vooral aan de smaaktonen van de boon die bepalen welke zetmethode het beste resultaat geeft waarbij sommige bonen gedurende het rijpingsproces een echte omslag maken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron