Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor Marcje » vr 21 sep 2018, 16:50

Na deze commentaren ben ik op zich ook wel geïnteresseerd in zo'n setje, maar heb voorlopig alleen maar een BB005 malert (te leen).
Kan ik me de moeite dan beter besparen of kun je daar best een aardige slow koffie maling mee produceren?
dus...

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor Fisherman » vr 21 sep 2018, 17:03

Na deze commentaren ben ik op zich ook wel geïnteresseerd in zo'n setje, maar heb voorlopig alleen maar een BB005 malert (te leen).
Kan ik me de moeite dan beter besparen of kun je daar best een aardige slow koffie maling mee produceren?
Ik heb zelf de BB005 weggedaan omdat hij ten eerste lastig in te stellen is en ten tweede matig presteert voor filter. Zo heb ik dat in ieder geval ondervonden.

Er gaan verhalen de ronde dat de BB005 dezelfde conische schijven heeft als de Kinu M47, maar dit heb ik nooit bevestigd gezien. Mocht dat het geval zijn, dan heb ik een mooie machine weggedaan ;-).

De instapmodelletjes van Baratza en de Wilfa Svart schijnen goed te zijn voor filter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » vr 21 sep 2018, 18:24

Commandante c40 mk3 voor filter. Die komt er bij mij eerdaags ook bij om te vergelijken met de Kinu M47.

Wat betreft de kinu m47, die heeft 100% zeker door italmill geproduceerde schijven. Wat erin de bb005 zit weet ik dan weer niet naar misschien iemand anders? En de uitlijning is trouwens net zo belangrijk als de schijven zelf.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bvds » vr 21 sep 2018, 19:58

Ik heb beide malers en kon bij de oude M47 geen verschil ontdekken met de BB005. De nieuwe M47 heeft zwarte schijven maar identiek profiel.

De BB005 is matig voor filter. De M47 veel beter. Denk dat met name de uitlijning hiervoor verantwoordelijk is. Die is bij de M47 veel beter. Overigens is de BB005 desondanks wel een prima espresso maler.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » zo 23 sep 2018, 08:27

Unboxing filmpje gemaakt.

[youtube]http://youtu.be/a4oFlLsWfXE[/youtube]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor CafeSolo » zo 23 sep 2018, 08:59

Hebben jullie, zoals met de hario en chemex ed. gedaan wordt, ook eerst de papieren filter met warm water gespoeld?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » zo 23 sep 2018, 10:14

Hebben jullie, zoals met de hario en chemex ed. gedaan wordt, ook eerst de papieren filter met warm water gespoeld?
Jazeker! Eerst die cellulose smaak eruit spoelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor CafeSolo » zo 23 sep 2018, 11:02

Lekker grof malen
20 gram doseren
gabi in elkaar zetten
150 gram water zo uit de waterkoker in de trechter gieten. Die laten doorlopen. Als de trechter leeg is water weer even aan de kook brengen en weer met de 2e 150 gram water de trechter vullen.
Dat laten doorlopen en klaar. Doorlooptijd zou 3 tot 4 minuten moeten zijn.


U gebruikt kokend water. Is dit niet te warm of is het voldoende afgekoeld voordat het op het maalsel dript?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » zo 23 sep 2018, 11:20

Koelt zeker genoeg af hoor voordat het het koffiebed raakt. Ik ga daar nog metingen van in kaart brengen middels een grafiekje.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor fransg » zo 23 sep 2018, 12:17

Unboxing filmpje gemaakt.

[youtube]http://youtu.be/a4oFlLsWfXE[/youtube]
Leuk!

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron