Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13288
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » do 18 okt 2018, 19:45

Zijn er inmiddels meer eigenaren van de Gabi? Hoe is jullie ervaring?

Ik heb zojuist weer even een bakkie gezet met de gabi en wederom verrassend goed en kinderlijk eenvoudig.
Mooie body, heerlijk zoet en in de afdronk en fijne aciditeit. Ook weleens een minder goede extractie gehad maar dat ligt dan niet aan de gabi. Kan zijn magraad, bonen te vers, verkeerde ratio etc...
Maar als alles klopt en je houdt dezelfde parameters heb je consistent een goede koffie! Met andere zetmethoden kan dat nog weleens variieren als je net even wat anders hebt opgeschonken bijvoorbeeld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor CafeSolo » do 18 okt 2018, 20:14

Ik heb er ook eentje aangeschaft.
Werkt heel simpel en geeft keer op keer een heel goed resultaat als je zoals, jij aanhaalt, dezelfde parameters aan houdt.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13288
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » do 18 okt 2018, 20:47

Ik heb er ook eentje aangeschaft.
Werkt heel simpel en geeft keer op keer een heel goed resultaat als je zoals, jij aanhaalt, dezelfde parameters aan houdt.
Nice! Goed om te horen. Lekker van de koffie genieten. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor @3aan » do 18 okt 2018, 23:02

Dat verdeelsysteem van het water heeft mijn sixtiesz DE koffiekan ook.
Koffiepot-.-Douwe-Egberts-De-filterkoffie-is-terug-14685167.jpg
Heb er meerdere modellen van, gebruik ze niet, liggen in de bubblewrap in dozen aka banana.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor @3aan » do 18 okt 2018, 23:11



Tsja, dat klopt, je hebt gelijk. De koffie die jij drinkt kun je vergelijken met de smaak van het uitlikken van een gebruikte asbak en daar gaat een ketel of wat dan ook niks aan veranderen. Snap daarom eerlijk gezegd ook niet wat je er leuk aan vindt om een forum te bezoeken waar een stelletje koffienerds tot aan het naadje van de kous gaan en allemaal van dat soort gekkigheid uithalen voor een bakkie.
Cremalover loopt hier al een jaartje of drie langer rond dan jij, niet echt een fijne opmerking dus?!

Meer mensen hun meningen laten uiten, minder erover proberen te struikelen, gewoon niks zeggen kan ook effectief zijn?

AfbeeldingAfbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13288
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » vr 19 okt 2018, 01:12


Cremalover loopt hier al een jaartje of drie langer rond dan jij, niet echt een fijne opmerking dus?!

Meer mensen hun meningen laten uiten, minder erover proberen te struikelen, gewoon niks zeggen kan ook effectief zijn?

AfbeeldingAfbeelding
Dat was idd een beetje lomp van mij maar daar ging wel een conversatie aan vooraf! Over de gabi en ook andere koffietools die niet noemenswaardig zouden zijn. Vandaar de koffienerd opmerking.
Als ik enthousiast ben, over de Gabi in dit geval, is dat geen onzin en deel ik het graag met iedereen op het forum in de hoop iemand anders mee te kunnen helpen.

Je hebt een pb

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor kloosje » vr 19 okt 2018, 17:29

Ik wil best geloven dat de Gabi goede koffie maakt, maar ik snap niet waarom.
Het is duidelijk geen volledige immersie (als french press of clever dripper) maar meer van het 'opgiet' principe. Maar je kan het maalsel niet eerst wellen en ook niet beroeren zoals je bij gieten doet. Het lijkt me dat je vooral te weinig extractie krijgt?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bvds » vr 19 okt 2018, 20:27

Ik wil best geloven dat de Gabi goede koffie maakt, maar ik snap niet waarom.
Snap geloof ik niet waarom niet ;)

Natuurlijk is het geen full immersion maar een dripper. Het leuke van de Gabi is dat het ontwerp voorziet in een optimale verdeling en constante snelheid van het water. Je moet een hele goed ketel en vaste hand hebben om dat te evenaren.

Maar waarom zou je te weinig extractie krijgen? Dat is bij de Gabi net zo min als bij een V60 of andere dripper een issue.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor kloosje » vr 19 okt 2018, 21:16

Omdat je normaal eerst het maalse laat wellen, en dat kan nu niet. Daarnaast breng je met opschenken door de beweging van je straal het maalsel als roerend in beweging, maar dat gebeurt nu ook niet.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bvds » vr 19 okt 2018, 21:25

Als je wilt kun je gewoon eerst een traditionele bloom doen hoor. Krijg je iets hogere extractie (gemeten met TDS). Persoonlijk vind ik de koffie zonder bloom lekkerder. En klopt dat je minder agitatie hebt. In plaats daarvan is de verdeling en flow gelijkmatiger en de extractie duur met minimaal 4 minuten langer!

Het principe werk gewoon uitstekend. Laat ik nu de V60 links liggen? Nee maar dat is niet omdat ik met de V60 lekkerder koffie zet. De afwisseling maakt het leuk. Mijn ervaring: V60 iets complexer, maar Gabi wat zoeter en meer body.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron