Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » vr 19 okt 2018, 21:52

Ja maf he. Nou is het wel een flatbed en geen V60 die onder de Druppelaar hangt. Dus andere gelijkmatiger extractie. De gabi druppelt heel zacht en rustig en ik denk dat hij de koffie daarom genoeg tijd geeft om te verzadigen. Misschien hetzelfde als het voorwellen van de koffie voor een espresso. In ieder geval is de koffie extreem zoet, kan soms wat complexiteit missen misschien doordat het die bloom mist en het opschenken met een keteltje. Maar wanneer je dan de maalgraad wat fijner zet of de ratio aanpast is dat ook op te vangen en krijg je een erg goede koffie.

Overigens, een andere zetmethode zoals de V60, aeropress etc is niet slechter. Dat is nooit gezegd maar de Gabi maakt het echt heel eenvoudig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor kloosje » vr 19 okt 2018, 23:24

Ik geloof heus wel wat je zegt, ik snap het alleen niet, en kan het niet verklaren.
Maar 'the proof of the pudding is in the eating'.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » vr 19 okt 2018, 23:52

Het moet hem wel zitten in het evenredig druppelen over het hele koffiebed icm de flatbed style dripper.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » vr 26 okt 2018, 14:35

Kijk welk device hij heeft gebruikt voor de voorrondes, ik bedoel maar!


Bjorn in finale van Dutch Brewers championship op het Amsterdam coffee festival

Op 16 oktober heeft Bjorn zich in de voorronde van de Dutch Brewers Cup gekwalificeerd voor de finale op  1 maart tijdens het Amsterdam Coffee festival. Hij maakte gebruik van drie Glowbeans Gabi Masters  en drie Acaia Scales waardoor hij exact identieke koffies kon zetten voor de jury.
bekijk hier het leuke facebook filmpje met de aankondiging van de finalisten
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor swimmer » vr 26 okt 2018, 15:50

Hmm een paar namen aan een glasdeur gekribbeld - dat is nou niet zo gemakkelijke informatie als je geen insider bent ... ;)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor Erik82 » za 27 okt 2018, 14:49

De laatste tijd heb ik redelijk wat met de Gabi gespeeld en ook ik ben onder de indruk. Hij is eenvoudig in gebruik en je neemt één van de variabelen weg, te weten doorlooptijd. De doorlooptijd is met 300gr water altijd 3:50min doordat deze door het druppelen wordt gereguleerd. Je kunt je extractie dus aanpassen puur en alleen op maalgraad zonder met de wijziging in doorlooptijd rekening te hoeven houden.

Wat mij betreft een blijvertje en in mijn ogen een betere variant van de Kalita Wave. Voor fruitige bonen gebruik ik nog steeds liever de V60 omdat een flatbed dripper daar niet dat hele mooie uit kan halen maar daar waar ik al geneigd was de Wave te gebruiken is dat nu de Gabi geworden. Voor iedereen die lekker makkelijk filterkoffie wil maken zonder veel te kunnen verknallen is de Gabi ook een uitkomst.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bvds » za 27 okt 2018, 15:18

En geen goede ketel nodig.

Persoonlijk vind ik de bereiding wel minder leuk. Ik kan echt genieten van het proces van opschenken. Maar voor een goede kop koffie zonder gedoe is de Gabi een topper.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor bobbee » za 27 okt 2018, 15:57

Filter koffie zetten is leuk idd Bas!

Leuk om terug te horen dat ik de Gabi niet voor niks heb aangekaart! Afbeelding

Ik vind hem persoonlijk ook voor fruitige bonen goed werken en hoewel het een flatbed dripper is als de kalita, is wat er in het kopje komt in mijn beleving toch wel anders door de rustige regenbui die de Gabi creëert op het koffiebed.
Ik ben nu al de hele week in Zoetermeer en gebruik hem dagelijks icm de Kinu M47, Tim Wendelboe bonen, weegschaal en de fancy Siemens waterkoker van mijn moeder. Afbeelding Hoef geen kwetsbare ketel meer mee te slepen! Afbeelding Ook ideaal dat er een doosje bij zit om de Gabi beschermd in te vervoeren. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor Erik82 » za 27 okt 2018, 16:24

Dat doosje is inderdaad een uitkomst en was ik vergeten te benoemen. Erg makkelijk ook om hem in op te bergen aangezien het best een groot ding als hij in elkaar zit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Nieuwe filterkoffie dripper: Gabi Master A by Glowbeans

Berichtdoor Capulus » za 27 okt 2018, 19:24

Leuk commentaar! Enige minpunt vond ik de bouwkwaliteit. Hopelijk maken ze in de toekomst nog één van een harder plastic die nagenoeg onverwoestbaar is (zoals bijvoorbeeld de aeropress)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron