Ameuus filter disk voor Aeropress

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor loenatik » vr 19 okt 2018, 10:18

Nu op Kickstarter, de Ameuus, in Canada ontwikkelde Aeropress disk. Het is een metalen filter ter vervanging van de papieren filters in de Aeropress. Er zijn 2 varianten de O2 em de O1 Disk. De O1 is vergelijkbaar met het papieren filter alleen makkelijker schoon te maken en in tegenstelling tot de originele Aeropress filters laat deze disk filter meer vetten en oliën door zodat je een koffie met meer body krijgt.
Naar het O2 filter (2 filters die op elkaar liggen) ben ik toch wel extra nieuwsgierig, door de nog kleinere gaatjes wordt het mogelijk te experimenteren met nog meer grind sizes.

De Ameuus disk staat nu net op kickstarter http://kck.st/2NKdUDo en loopt nog ruim een maand, ik ben nieuwsgierig naar de disk en wil hem jullie eigenlijk niet onthouden. Ik ben benieuwd naar jullie mening, kopen of niet kopen?
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor 2linker » za 20 okt 2018, 11:36

Ik ben een beetje verbaasd. Er zijn toch al genoeg metalen filters voor de Aeropress op de markt? Volgens mij heb ik deze: https://ablebrewing.com/products/disk-coffee-filter. Ik krijg daar uitstekende resultaten mee. De koffie is over het algemeen kruidiger dan met de Pavoni, maar met minder body.
Waarom zou dit filter beter zijn dan al die andere?
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor loenatik » za 20 okt 2018, 19:12

Ik ben een beetje verbaasd. Er zijn toch al genoeg metalen filters voor de Aeropress op de markt? Volgens mij heb ik deze: https://ablebrewing.com/products/disk-coffee-filter. Ik krijg daar uitstekende resultaten mee. De koffie is over het algemeen kruidiger dan met de Pavoni, maar met minder body.
Waarom zou dit filter beter zijn dan al die andere?
Niet verbaasd zijn, ik gebruik de papieren filters nog en zag deze, dus gewoon een algemene vraag, is het wat?, heeft het meerwaarde tov de huidige metalen filters? En hoe bevallen metalen filters tov papieren filters.. Ik ben een geïnteresseerde die de aeropress graag gebruikt.
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor Erik82 » za 20 okt 2018, 19:25

Het is kickstarter dus zijn ze er nog niet. Is dus ook nog niks over te zeggen. Persoonlijk vind ik de papieren filters fijner dan het metalen IMS filter wat ik heb. Ik moet ook veel fijner malen met het metalen filter.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor Fisherman » zo 21 okt 2018, 01:49

Het hangt wat mij betreft af van je Aeropress voorkeuren. Ik neig meer naar de immersion methoden en maal dus grover. Metalen filters zijn dus niks voor mij, daarmee druk ik de koffie binnen <10 seconden door de buis heen.

Met de papieren filter is dus niks mis. Er komt alleen meer "tsjak" met de koffie mee, met de metalen filters. Ze schijnen wel te helpen met het behouden van aciditeit in de kop.

Dat laatste heb ik nooit gemerkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor loenatik » zo 21 okt 2018, 10:18

Oké bovenstaande verkiezen papieren filters boven de metalen disk. Bedankt voor de uitleg, ik ga het even in de gaten houden.
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor bobbee » zo 21 okt 2018, 11:17

Ik neig meer naar de immersion methoden en maal dus grover.
Met de aeropress doe je toch altijd full immersion? Je giet water in de aeropress en laat dat even trekken en daarna druk je het water met de koffie door een filter om de koffie eruit te filteren. Hoe kan dat anders met een aeropress?

Ik gebruik ook liever papier trouwens hoewel ik de aeropress niet heel veel gebruik. Met metaal filter vond ik de smaak minder clean en zoet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor Fisherman » zo 21 okt 2018, 13:42

Ik neig meer naar de immersion methoden en maal dus grover.
Met de aeropress doe je toch altijd full immersion? Je giet water in de aeropress en laat dat even trekken en daarna druk je het water met de koffie door een filter om de koffie eruit te filteren. Hoe kan dat anders met een aeropress?

Ik gebruik ook liever papier trouwens hoewel ik de aeropress niet heel veel gebruik. Met metaal filter vond ik de smaak minder clean en zoet.
Ja dat klopt. Ik was inderdaad wat onduidelijk lees ik.

Ik doelde meer op de stijl van bijv. French Press/cupping en de daarbij horende maalgraden die over het algemeen grover zijn.

Je kan ook een meer espresso stijl hanteren of een benadering van V60. Non inverted, zodat e.e.a. wel wat doorloopt tijdens het opgieten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor 2linker » zo 21 okt 2018, 16:49

Met al die papiervoordeuren ga ik dat ook eens proberen! Ik heb vanaf dag 1 het metalen filter gebruikt en vond de smaak zo plezierig dat ik geen aanleiding had om het pakje papieren filters open te maken.
Ik heb hem niet makkelijk bij de hand, dus ik kan niet op korte termijn een smaakvergelijking noteren.
Filter: Lido E/Aeropress

Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari

Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor Erik82 » zo 21 okt 2018, 19:15

Dan zal ik het omgekeerde weer eens doen. Dat metalen filter ligt nu maar stof te happen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten