Ameuus filter disk voor Aeropress

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor pichichi » ma 22 okt 2018, 00:15

Ik neig meer naar de immersion methoden en maal dus grover.
Met de aeropress doe je toch altijd full immersion? Je giet water in de aeropress en laat dat even trekken en daarna druk je het water met de koffie door een filter om de koffie eruit te filteren. Hoe kan dat anders met een aeropress?

Ik gebruik ook liever papier trouwens hoewel ik de aeropress niet heel veel gebruik. Met metaal filter vond ik de smaak minder clean en zoet.
Alan Adler heeft m juist niét voor FI ontworpen :) Hij begrijpt ook niet waarom gebruikers dat doen. Maar goed, wij begrijpen niet waarom hij de papieren filters meerdere (!) keren hergebruikt.. (e.e.a. zal in gloednieuwe docu over de man en zijn apparaat wel aan bod komen). En begrijpt iemand dan nog waarom we metalen filters nodig hebben..? Enfin. Oorspronkelijke werking is met filter in cap erop schroeven, op een mok zetten, opgieten etc. Bij bloomen krijg je uiteraard meteen extractie. Daarom giet Alan e.v.a. al het water er meteen in. Dan klein stukje de duwer erin die je dan weer iets terugtrekt zodat vacuüm ontstaat. Dan wachten, dan pressen.
Zie ook hier bobbee: viewtopic.php?f=47&t=8301&p=83540&hilit ... pes#p81925 (je reageerde nota bene als eerste erop haha!)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Ameuus filter disk voor Aeropress

Berichtdoor bobbee » ma 22 okt 2018, 08:25

Ik neig meer naar de immersion methoden en maal dus grover.
Met de aeropress doe je toch altijd full immersion? Je giet water in de aeropress en laat dat even trekken en daarna druk je het water met de koffie door een filter om de koffie eruit te filteren. Hoe kan dat anders met een aeropress?

Ik gebruik ook liever papier trouwens hoewel ik de aeropress niet heel veel gebruik. Met metaal filter vond ik de smaak minder clean en zoet.
Alan Adler heeft m juist niét voor FI ontworpen :) Hij begrijpt ook niet waarom gebruikers dat doen. Maar goed, wij begrijpen niet waarom hij de papieren filters meerdere (!) keren hergebruikt.. (e.e.a. zal in gloednieuwe docu over de man en zijn apparaat wel aan bod komen). En begrijpt iemand dan nog waarom we metalen filters nodig hebben..? Enfin. Oorspronkelijke werking is met filter in cap erop schroeven, op een mok zetten, opgieten etc. Bij bloomen krijg je uiteraard meteen extractie. Daarom giet Alan e.v.a. al het water er meteen in. Dan klein stukje de duwer erin die je dan weer iets terugtrekt zodat vacuüm ontstaat. Dan wachten, dan pressen.
Zie ook hier bobbee: viewtopic.php?f=47&t=8301&p=83540&hilit ... pes#p81925 (je reageerde nota bene als eerste erop haha!)
Ik gebruik hem rechtop met papieren filter. Lekker simpel '

*14 gram op 200 gram water oftwel 70 gram op een liter
• wat fijner malen dan gewend
• aeropress voorzien van filter en spoelen.
• koffie erin
• weegschaal tare
• 200 gram water erin schenken in 1x en de timer starten
• beetje roeren, rustig
• plunger erop zodat hij niet doorloopt
• eventueel bij 1 minuut nog 1x roeren
• hendel erop en leun erop (niet met weegschaal eronder) . Moet ongeveer 20 tot 30 sec duren voor hij is doorgedrukt
• klaar
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron