Over de sfeer op het forum

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Spironski » do 23 feb 2012, 14:35

Afgesplitst van http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=3435

TS werd stevig aangepakt op zijn vraag (waar ik eerlijk gezegd ook niks mee kon), maar er werd wel degelijk inhoudelijk op zijn vraag ingegaan. De irritaties waren echter blijkbaar al te hoog opgelopen waarna TS al heel snel weer verdween, voorgoed.
Nu houd ik er niet van als nieuwe leden hier meteen op de pijnbank worden gelegd (dat kan soms best wat subtieler, jongens), maar deze reactie was m.i. wel een beetje overdreven. Het zij zo.

En met de TS niet meer aanwezig kwam er ruimte vrij voor een beetje rommelig maar wel leuk draadje. Een beetje vrij-uit spuien over Nespresso enzo, nu het respect voor de keuze van de TS niet meer in het geding is...

Want inderdaad: vol, romig met chocolade als afdronk..., ik proef het niet in Nespresso, maar wel in een heleboel espresso's.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor SteefM » do 23 feb 2012, 15:15

En met de TS niet meer aanwezig kwam er ruimte vrij voor een beetje rommelig maar wel leuk draadje. Een beetje vrij-uit spuien over Nespresso enzo, nu het respect voor de keuze van de TS niet meer in het geding is...
Misschien, maar het was gewoon een serieuze vraag. Door op deze manier over Nespresso te praten, zullen mensen die dit lezen hier écht geen topic meer aanmaken over een Nespresso-cup. Je noemt het rommelig maar leuk; maar voor iemand die Nespresso goed genoeg vindt is het gewoon snobbisme.

Wat wil je met dit forum? Een plek voor álle soorten en smaken koffie, dus ook Nespresso, Senseo, volautomaten etc.; of wil je een plek die alleen voor mensen is die het beste van het beste willen? Ik zou er eens serieus over nadenken, want als je een plek wil waar iedereen welkom is, zal je met respect om moeten gaan met andermans smaken (dus ja, ook met Senseo en Nespresso). Ik vind dit weinig respectvol: klisma? nixpresso?

Op deze manier schrik je mensen af. Maargoed, just my 2¢.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor R&B » do 23 feb 2012, 21:02

Bekijk het nu gewoon zo. De topic starter zoekt een koffie met een volle romige smaak, het een chocolade-achtige afdronk. En vergeet dat Nespresso verhaal even...
Yep, leek me ook.
Ter vervanging van oploskoffie hebben we op m'n werk recent een nespresso aangeschaft. In het welkomspakket zat ook 1 cupje arpeggio. Die heb ik geproefd, maar de gelijkenis met een asbak kwam vreemd genoeg niet in me op? :?

Kan ook niet zeggen dat ik het verder heel bijzonder was?
Misschien, maar het was gewoon een serieuze vraag. Door op deze manier over Nespresso te praten, zullen mensen die dit lezen hier écht geen topic meer aanmaken over een Nespresso-cup. Je noemt het rommelig maar leuk; maar voor iemand die Nespresso goed genoeg vindt is het gewoon snobbisme.

Wat wil je met dit forum? Een plek voor álle soorten en smaken koffie, dus ook Nespresso, Senseo, volautomaten etc.; of wil je een plek die alleen voor mensen is die het beste van het beste willen? Ik zou er eens serieus over nadenken, want als je een plek wil waar iedereen welkom is, zal je met respect om moeten gaan met andermans smaken (dus ja, ook met Senseo en Nespresso). Ik vind dit weinig respectvol: klisma? nixpresso?

Op deze manier schrik je mensen af. Maargoed, just my 2¢.
Eensch!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor Bluecold » vr 24 feb 2012, 10:47

Bekijk het nu gewoon zo. De topic starter zoekt een koffie met een volle romige smaak, het een chocolade-achtige afdronk. En vergeet dat Nespresso verhaal even...
Nee, de TS zoekt koffie die het dichts bij arpeggio van nespresso in de buurt komt. Dat staat in de TS. Dat wil ie. 'een volle romige smaak met een chocolade-achtige afdronk' is daarnaast veel te vaag om een normaal advies op te geven. Gewoon wat termen voor een generieke espresso.

Verder, er moet natuurlijk ruimte zijn voor kritiek. Ik vind nespresso maar niks. Ik vind praten over klismas op een koffieforum ook niet echt smakelijk, maar de vergelijking klisma en nespresso zelf is niet getrokken. Nixpresso is een beetje flauw, maar dat moet men kunnen hebben.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

zje4
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 feb 2012, 14:35

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor zje4 » vr 24 feb 2012, 11:01

Ben het helemaal eens met het verhaal van SteefM. Mensen starten met senseo, Nespresso of filterkoffie en willen na een tijdje iets anders. Ik denk dat als je iemand helpt met het vinden van de juise koffieboon dat hij of zij dan de espresso lekkerder zal vinden. Ik drink graag een glaasje wijn, hierin is mijn smaak ook heel erg veranderd. Ik vind het jammer dat sommige mensen geen hulp krijgen en op andere wordt heel enthousiast gereageerd. ;)

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor SteefM » vr 24 feb 2012, 11:11

Nee, de TS zoekt koffie die het dichts bij arpeggio van nespresso in de buurt komt. Dat staat in de TS. Dat wil ie. 'een volle romige smaak met een chocolade-achtige afdronk' is daarnaast veel te vaag om een normaal advies op te geven. Gewoon wat termen voor een generieke espresso.

Verder, er moet natuurlijk ruimte zijn voor kritiek. Ik vind nespresso maar niks. Ik vind praten over klismas op een koffieforum ook niet echt smakelijk, maar de vergelijking klisma en nespresso zelf is niet getrokken. Nixpresso is een beetje flauw, maar dat moet men kunnen hebben.
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor kritiek, maar er is m.i. een verschil tussen kritiek leveren/nespresso niets vinden - wat iedereen uiteraard vrijstaat, laat dat duidelijk zijn - en zeggen dat de enige manier om Nespresso naar binnen te krijgen, via een klisma is. Nee, letterlijk is de vergelijking niet getrokken, maar de algemene strekking van de post lijkt me toch wel duidelijk, niet? (nb., de post is nu geëdit, blijkbaar had de poster zelf toch ook het idee dat het te ver ging)
Vind je zelf dat de manier waarop op de vorige pagina van dit topic, en soms ook elders, met respect over Nespresso wordt gesproken?
Op deze manier (m.i. dus respectloos) met de smaken van iemand anders omgaan, vind ik een vorm van arrogantie en snobbisme.

Wat je in feite doet, is het omgekeerde van wat er in dit topic gebeurde. Daar was iemand die, datgene wat wij mindere koffie vinden, goed genoeg vond en ons bekritiseerde over ons 'overdreven gedoe'. Hij ging er vanuit dat, omdat hij geen verschil proefde of het niet belangrijk genoeg vond, niemand dat kan proeven en wij dus ook niet. Hij ging ongenuanceerd om met onze mening en smaak.
Nu is het andersom: iedereen hier gaat er vanuit dat, omdat wij wel verschil proeven, iedereen dat kan proeven of belangrijk moet vinden.
Dáár, toen wij bekritiseerd werden, waren sommige mensen duidelijk geïrriteerd. Maar nu, nu jullie iemand anders bekritiseren, moet die het maar goed vinden?

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor Bluecold » vr 24 feb 2012, 11:35

Nee, letterlijk is de vergelijking niet getrokken, maar de algemene strekking van de post lijkt me toch wel duidelijk, niet?
Nope, de term klisma had niks te maken nespresso of wat dan ook. Dat heb je er zelf van gemaakt. Sommigen vinden het leuk om poep en piesgrapjes te maken. Dat is het enige wat ik er in zie. De opmerking naar nespresso was 'nixpresso' en de rest was wat offtopic gelul omdat de TS schreeuwend en blazend de aftocht nam.
Wat je in feite doet, is het omgekeerde van wat er in dit topic gebeurde. [...]
Dáár, toen wij bekritiseerd werden, waren sommige mensen duidelijk geïrriteerd. Maar nu, nu jullie iemand anders bekritiseren, moet die het maar goed vinden?
Uhm.. ik weet niet hoor, als je dat topic doorleest wordt er best redelijk gediscussieerd. Er was ruimte voor. Niemand liep weg voor altijd. Ondanks de rare sprongen van koffiedikkertje (eerst wel een sjiek apparaat willen en dan melden dat het niet nodig is) en ondanks de openingspost die vooral bestond uit een dooddoener is het topic nog best goed gekomen lijkt mij.
Er waren in dat topic best irritaties. En dat hebben we ook maar 'goed gevonden' getuige het gebrek aan bans en gesloten topics. Best een goede score lijkt me.
Ik vind het jammer dat sommige mensen geen hulp krijgen en op andere wordt heel enthousiast gereageerd.
Iedereen hier die hulp wil, die krijgt het. Zo simpel is het. Wil je geen hulp en ga je mensen die je willen helpen gelijk voor rotte vis uitmaken omdat ze niet gelijk precies geven wat jij voor ogen had, zelfs als hetgene wat jij voor ogen had niet mogelijk is, dan krijg je inderdaad geen hulp.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor SteefM » vr 24 feb 2012, 11:43

Laten we het er dan maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn ;)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor Spironski » vr 24 feb 2012, 12:49

Best goed om eens de lucht te klaren.

Ik vermoed dat het punt dat Steef maakt niet alleen over deze draad gaat. Ook ik vind dat er soms onnodig bot wordt gereageerd.
Niet alleen jammer als je daarmee nieuwe leden weg jaagt, maar ook help je er niet mee de kwaliteit van koffie omhoog te brengen. We mogen ons best herinneren hoe we zelf zijn begonnen, en hoe we indertijd zelf waarschijnlijk zijn geholpen door andere mensen die geduldig onze dommigheden tolereerden.
En dan heb ik het nog niet over de vervuiling van het forum. Het blijft jaren leesbaar, maar het is nu niet het meest verheffende leesvoer en meestal is het ook niet leerzaam. Niet goed voor het forum dus.

Maar in het geval de TS van dit draadje ben ik van mening dat hijzelf helaas de initiator is geweest van deze ongelukkige gang van zaken. Hoewel Blue erg kort was in z'n antwoord (en daardoor wellicht niet begrepen door TS), was er inhoudelijk niets op aan te merken. Ook mijn gedachte was: "het antwoord is: elke goede espresso?!"
Raffi zelf begon vervolgens woorden als "sarcasme" en "irritaties" te gebruiken, en dreigde zich meteen uit te schrijven. Waarmee hijzelf de toon zette.
Daar stapt Adriaan dan vervolgens kenmerkend bruut in, maar ook hij schrijft wel dat er geen irritaties zijn en heet (voor 't eerst? ;) ) TS van harte welkom. Om vervolgens inhoudelijk op de vraag van TS in te gaan.

Mijns inziens had Raffi wel erg lange tenen, en maakte ook hij zich juist schuldig aan dat gebrek aan geduld, begrip en forum etiquette waar we het hier over hebben. En dan zijn Blue en Adriaan samen...,laten we zeggen: niet de meest voorzichtige, geduldige luisteraars 8-) .

We hoeven het niet in alles met elkaar eens te zijn, maar laten we wel kennis nemen van elkaars standpunten en daar respect voor hebben. Het is ook goed om je er van bewust te zijn dat geschreven tekst vele malen heftiger overkomt dan gesproken tekst. Hier gewoon spreektaal neerpleuren voldoet dus niet. Enige zorg en terughoudendheid zijn daarin is nodig.
Wat mij betreft is het begin dit draadje een illustratie van wat er gebeurt als er (te) kort-door-de-bocht wordt gereageerd. Er wordt alleen nog maar gereageerd op elkaar, en kennis en antwoorden worden niet meer overgebracht. En dat is jammer, want daar ging het (en dit forum) uiteindelijk om.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor @3aan » vr 24 feb 2012, 15:47

Case Closed !! 8-)

Kees Kloost ? :oops:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron