De sfeer op het forum deel 2

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor Jochen_P » ma 14 nov 2016, 11:42

Ik gebruik sinds een tijd een AliExpress idr (intelligent design ring). Werk ook goed.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor Erik82 » ma 14 nov 2016, 11:51

Wat dat betreft, de distributie is vaak belangrijker dan menigeen denkt -- zeker met de standaard thuismalers als de Ascaso I-mini en consorten komt de gemalen koffie er vaak een beetje klonterig uit, waardoor er bij het tampen kanaaltjes ontstaan en niet de hele puck wordt gebruikt. Dus even door het bakje roeren met een tandenstoker o.i.d. en daarna tampen. Een ander dingetje om af te leren is om na het tampen tegen de basket te tikken om de koffie van de rand in het bakje te laten vallen -- dit heeft namelijke vaak het gevolg dat de getampte puck een beetje loskomt van de zijkanten, waardoor het water via de zijkant snel doorloopt.
Distributie is inderdaad erg belangrijk. De Ascaso I-mini zien wij hier niet als standaard thuismaler maar als zwaar ondermaatse maler en eigenlijk ongeschikt voor espresso. Klonten hoeven niet voor channeling te zorgen alleen klonten van slechte malers zorgen voor channeling. Een Mazzer Super Jolly bijvoorbeeld (erg goede maler) geeft ook veel klonten maar die vallen al uit elkaar als je ernaar kijkt en die geven totaal geen problemen bij de uitloop.

Dat je helemaal niet moet tikken tegen het portafilter is gedeeltelijk ook onzin. Je moet niet zo hard tikken dat je de puck uit het bakje loswerkt maar dit met beleid doen. Ik tik vaak heel licht tegen het filterbakje om het losse maalsel van de rand te krijgen en heb nooit last van problemen. Zo moet je een deur ook niet zo hard dichtgooien dat de ruit er uit ligt maar met beleid sluiten. Ik weet dat veel mensen die afraden en ik heb het ook lang niet gedaan maar sinds ik er na een paar jaar weer mee gestart ben merk ik dat dat tikje juist erg handig is maar je moet wel het juiste gevoel hebben.

Alles wat je omschrijft klinkt als ik heb de klok wel horen luiden maar weet nog niet precies waar de klepel hangt. Zo te lezen ben je al redelijk op weg maar heb je nog heel veel te leren. Het niveau hier is echter vele malen hoger dan wat je gewend zult zijn en vandaar deze correcties op je verhaal.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor turboyeast » ma 14 nov 2016, 15:42

Alles wat je omschrijft klinkt als ik heb de klok wel horen luiden maar weet nog niet precies waar de klepel hangt. Zo te lezen ben je al redelijk op weg maar heb je nog heel veel te leren. Het niveau hier is echter vele malen hoger dan wat je gewend zult zijn en vandaar deze correcties op je verhaal.
LS,
Ik ben niet zo van de persoonlijke confrontaties en gebruik liever spreekwoordelijke olie om de discussie soepel te laten verlopen. Toch vind ik deze reactie -op zijn zachtst gezegd- nogal hautain in stijl en volledig arrogant. Het is niet het eerste voorbeeld en normaal laat ik het van me aflopen, maar wellicht moet het een keer gezegd worden. Hierbij.

Ik laat me niet verleiden tot verdere discussie over deze opmerking.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor Erik82 » ma 14 nov 2016, 17:55

Dan zijn we het volledig met elkaar oneens. Ik vond mijn reactie nog best netjes en niet arrogant. Als eerste post vind ik een dergelijke reactie ongepast. Als de poster zich enigszins had verdiept in dit forum had hij beter geweten. We zijn hier om de mensen te helpen met koffie en als je dan als eerste post dergelijke onwaarheden verkondigt dan mag je best op je plek worden gezet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor bvds » ma 14 nov 2016, 18:53

Overigens vind ik een ascaso i-mini geen slechte maler. Zit gewoon een 38 mm conisch maalwerkje in. Volgens mij Italmill. Idem als veel gerespecteerde handmalertjes. En traploos. Okay wel wat lawaai en ergonomisch niet top, maar zeker goede espresso mee te maken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor Spironski » ma 14 nov 2016, 23:02

Nou Erik, van mij mag het ook wel iets minder veroordelend. Ik vind het te prijzen dat AmsterdamAssassin de moeite heeft genomen om zo'n post te schrijven. En hoewel je over details kan twisten/uitwisselen, snijdt wat hij zegt heus wel hout. Hij beschrijft zaken die bij velen van ons al erg bekend zijn, maar who cares?

Laten we niet in de oude fout vervallen dat je eerst een inburgeringscursus Koffiepraat moet hebben gevolgd voordat je hier mag posten. Het is een openbaar forum, gun mensen ook wat tijd en wees blij met nieuw bloed. We zijn hier allemaal ooit nieuw begonnen.

En dan graag nu weer on topic.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor fransg » ma 14 nov 2016, 23:13

Ook enigszins off topic: de zelfgekozen naam Amsterdam Assassin lijkt me wel wat sinister.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor bobbee » ma 14 nov 2016, 23:47

Tsja, om de sfeer op het forum top te houden (!) zou het beter zijn om je eigen bericht na te lezen voordat je iets post. Ik doe dat nu zelf ook, ben ook niet altijd goed overgekomen in het verleden. Soms was dat de bedoeling en niet aardig en vaak was het niet de bedoeling en kwam het toch verkeerd over. Nu lees ik standaard mijn eigen bericht na en post het, verander het of reageer uiteindelijk helemaal niet door het weg te gooien.
Niemand hoeft zich aangesproken te voelen want ik wil juist geen heet hangijzer aangrijpen maar het positief benaderen en ik hoop dat het doorwerkt en iets bewust of onbewust teweeg brengt zodat wanneer eenieder iets post stiekem even hieraan terugdenkt en zijn post nogeens doorleest en nadenkt of het misschien verkeerd over kan komen en wellicht in het verkeerde keelgat schiet. Wanneer we dat doen kan er een hoop ergernis voorkomen worden en daar gaat het uiteindelijk om. We zijn in principe maar een klein groepje koffiegekken als je het vergelijkt met een Kaffeenetz uit Duitsland of coffeeforums uit GB. Dus laten we het gezellig houden door onze eigen berichten eerst even te beoordelen voordat we posten. Dan groeien we vanzelf naar meer leden en tillen we de hele amateur koffiebeleving in Nederland naar een hoger niveau door samen te denken, delen en doen. Ik wil dat wel...

Het moet hier relaxed zijn en een plek waar we lekker kunnen discussiëren over koffie en alles wat erbij hoort!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor @3aan » di 15 nov 2016, 01:19

Ook enigszins off topic: de zelfgekozen naam Amsterdam Assassin lijkt me wel wat sinister.
Mijn idee, ik had het gevoel dat hij/zij de boel kwam afknallen, misschien wel door die wat ongelukkig gekozen naam. (Dat is toch het eerste wat je leest)
Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor bobbee » di 15 nov 2016, 07:17

Ja? Vindt je het bericht van AmstardamAssasin onvriendelijk en sinister geschreven? Hij is echt de boel niet flink aan het afknallen.

En dan nog als dat zo zou zijn, dan sta je daar toch boven en laat je je niet verleiden om dezelfde houding aan te nemen. Dan gewoon negeren, loopt het de spuigaten uit dan komen spironski of ik wel ingrijpen omdat wij de mogelijkheden hebben om in te grijpen zonder dat het de sfeer van het forum verpest. Maar waarschijnlijk is negeren of positief reageren al genoeg als je er zelf wat aan wilt doen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron