Gebrand.nl

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Spironski » di 04 aug 2009, 00:33

Zeg, je gaat toch niet meteen je hele apparatuur verkopen omdat het even tegen zit hè?!

Maar:
Of ik moet gewoon nog leren om met een iets oudere boon ook een goede bak te zetten...

Daar kan nog wel waarheid in zitten ook. Zeer verse koffie kan uitbundige crèma geven die foutjes in de bereiding verdoezelt. Naarmate de koffie ouder wordt, wordt de bereiding ook kritischer. Dus het zou best eens kunnen dat je volgend jaar met diezelfde koffie waarmee je nu maar matige resultaten bereikt, heel goede resultaten bereikt, omdat je techniek gewoon een stuk beter is geworden. Hoe lang ben je nu bezig? De meesten van ons doen er jaren over om te komen waar we nu zijn.
Twee weken is niet oud voor bonen, sommige bonen zijn dan zelfs pas op hun optimum. Daar zou je goede resultaten mee moeten kunnen bereiken, vind ik.

Maar anderzijds is zelf branden ook wel heel leuk...! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

AnnemarieTiemes
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 19:28

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor AnnemarieTiemes » di 04 aug 2009, 13:17

Twee weken is niet oud voor bonen, sommige bonen zijn dan zelfs pas op hun optimum. Daar zou je goede resultaten mee moeten kunnen bereiken, vind ik.
Ik weet zeker dat in de finale van het WBC door iemand bonen zijn gebruikt van 19 dagen oud , ik dacht Gwilym, maar daar ben ik niet zeker van. In ieder geval heb ik weinig gebruik van bonen van minder dan een week oud gezien.dus... ;)

Zelf brand ik ook en ik drink praktisch nooit super vers, hooguit eentje om te kijken hoe het is, maar meestal blijven ze zeker twee a drie dagen liggen

En op het ogenblik drink ik restjes van het wk cuptasting uit de vriezer en die zijn zonder uitzondering nog net zo lekker als toen ik net thuis was :D
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Spironski » di 04 aug 2009, 16:45

Bonen hebben in mijn ervaring inderdaad een paar dagen nodig om te rijpen. Van dag 4 tot 14 gebeurt er van allerlei lekkers, het romige wordt wellicht wat minder, maar er komt meer verdieping in smaak. Na die twee weken vlakt het bij mijn bonen wat af. Maar er zullen er vast zijn die als "vintage boon" nog lekkerder zijn.

Invriezen lijkt inderdaad goed te werken, hoewel ik nog wel eens heb gelezen dat het verouderingsproces na ontdooien iets sneller zou gaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » di 04 aug 2009, 23:01

Er is wat anders aan de hand. Het gaat tijdens het malen niet goed. Dus ik ga effe verhuizen naar een nieuw topic onder de molens.

Tot zo!
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » wo 05 aug 2009, 15:11

Vanmiddag de Primo Melange in de hopper gedaan. Dat werd niks. Ik denk dat ie niet bedoeld is om espresso uit te extraheren. Hij staat ook niet onder "espresso" op de site van fascino.
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » vr 07 aug 2009, 17:15

Ik ben nu aan de Italiano Espresso van Fascino. Echt super! Groot verschil met de Romana, ook wat betreft het benodigde maalstandje, maar toen ik die goed had: Wauw! Wat een kracht! Echt heel veel smaak! Ook in de cappuccino (waarvoor ik niet eens volle melk in huis had, dus dan maar halfvolle) echt heftig! En wat en mooie kleur heeft de crema!

Die jongens bij Fascino snappen het wel! Nu nog de Lintung uitproberen en dan ook maar 's de Stella bestellen. (Simon's favoriet)

Zijn er forumleden die goede ervaringen hebben met de andere espresso's van Fascino?


Ciao Ciao!
Micra&Ultra

Babybird
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 20:06

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Babybird » ma 10 aug 2009, 01:39

Hoi Niels

Nog even een tip over Fascino. Ze hebben 8 esspresso's en die kan je ook allemaal bestellen in 2 probeerpakkettten van elk 4 soorten voor 12,50 euro.

Heb ik al verschillende x besteld.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » ma 10 aug 2009, 08:48

Thanks Babybird, pakket 2 moet ik dan maar eens proberen, die heb ik allemaal nog niet gehad.

De laatste boon waar ik zo enthousiast over was, was trouwens niet de Italiano Espresso maar de SO Sumatra Lintung. Ik pakte namelijk eind vorige week het laatste zakje uit de vriezer, en daar stond Italiano op. Deze zit dus nu in de hopper. Is lekker, maar heeft nog niet voor smaaksensaties gezorgd.
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » za 15 aug 2009, 17:22

Toch maar weer bij gebrand.nl een bestelling geplaatst. Yemen en nog 's de Mandheling. Yemen zit nu in de hopper. Is erg mooi. Misschien wel te mooi om een cappo van te bouwen.
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Spironski » za 15 aug 2009, 17:45

Ja, die Mandheling en de Yemen (Mokha Matari, toch)? staan bij mij ook boven aan m'n lijstje...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: donge900 en 25 gasten

cron