versere bonen = sneller verstoorde flow?

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

versere bonen = sneller verstoorde flow?

Berichtdoor MdB » di 15 feb 2022, 15:56

Ik ben even benieuwd hoe de ervaringen van andere forum leden zijn met redelijk verse koffie bonen.
Meestal wacht ik minstens 1 week na het branden om te beginnen met eens espresso te zetten met een boon. Echter merk ik tot nu toe redelijk consistent dat de eerste week dat ik dingen probeer, de mooie egale stroom koffie onder mijn naakte filterdrager sneller verstoord raakt en onrustig en oneven begint te stromen. Meestal is dit ongeveer de laatste 5 seconde (of minder) van de shot. Met dezelfde bonen en vaak dezelfde maalgraad heb ik hier nog eens een of twee weken later geen last van.
Tijdens het zetten van de espresso is er niet buiten proportie veel crema en ook geen CO2 ijspegel onder het filter, maar ik heb toch het idee dat misschien wel door het ontsnappen van gas de puck sneller verstoord raakt waardoor er daarna channels ontstaan en de koffie minder nettjes doorloopt?
Beter dus om misschien toch standaard wat langer te wachten met verse bonen? 2 weken ipv 1?

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: versere bonen = sneller verstoorde flow?

Berichtdoor ArjenT5R » di 15 feb 2022, 22:27

verschilt ook een beetje per boon hoor... gewoon proberen :)

patco1
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 jan 2017, 16:53

Re: versere bonen = sneller verstoorde flow?

Berichtdoor patco1 » wo 16 feb 2022, 10:49

Echter merk ik tot nu toe redelijk consistent dat de eerste week dat ik dingen probeer, de mooie egale stroom koffie onder mijn naakte filterdrager sneller verstoord raakt en onrustig en oneven begint te stromen.
Ik heb precies hetzelfde ervaren. Brasil/Colombia medium branding. Kleur van crema in de tas was lichter dan normaal en smaak minder body. Oplossing bij mij was inderdaad gewoon de bonen wat langer laten rusten.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron