Rusttijd

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Rusttijd

Berichtdoor HuibN » wo 20 sep 2023, 11:04

Hoe lang wachten jullie na het branden van de koffie bonen met het zetten?
Hangt dat af hoe donker de bonen gebrand zijn en het type bonen?
En wanneer gaan de gebrande bonen weer achteruit?
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Rusttijd

Berichtdoor ErikvW » wo 20 sep 2023, 11:30

Mijn vuistregels:
Voor filterkoffie, pour overs is een paar dagen rust voldoende.
Voor espresso 10-14 dagen rusten. Hoe donkerder de roast, hoe korter de tijd.
Geopende zakken, mits goed en luchtdicht opgeslagen is 3 weken op zijn 'best' en neemt daarna merkbaar af in kwaliteit.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Rusttijd

Berichtdoor Ypuh » wo 20 sep 2023, 13:25

Soms ontkom ik niet aan om na het branden verse bonen (1-2 dagen) te gebruiken. Grootste nadelen zijn de overdaad aan crema en dat je je grinder in de eerste week elke dag bij mag stellen tot de bonen ontgast zijn. Zo rond 10-14 dagen hebben ze hun optimum bereikt. Vervolgens kun je ze zeker een maand of 2-3 als "vers" beschouwen en ook daarna zal de drop-off niet direct mega zijn.

Een paar dagen in de hopper, vacuum verpakken of bonen zo snel mogelijk invriezen doet allemaal weinig met de smaak (bij het invriezen van 1kg zakken heb ik zelfs het gevoel dat ze daarna juist snel verouderen).

Zal niet zeggen dat het allemaal niets helpt en gebruik zelf ook nog Fellow Atmos vacuum canisters waaruit ik de hopper iedere dag bijvul met ~100g verse bonen, maar dat panische heb ik losgelaten. Een standaard dichte koffiezak op kamertemperatuur blijkt een prima methode om bonen een paar weken in op te slaan.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Rusttijd

Berichtdoor Yespresso » wo 20 sep 2023, 20:45


youtu.be/T9F3x7hU5O8

Toevallig post LH hier gisteren wat over. Hij had het voor hele licht gebrande bonen over meer dan 3 weken. Maar dat is volgens mij wel erg 3rd wave...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Rusttijd

Berichtdoor bobbee » wo 20 sep 2023, 20:47

Ligt er ook nog aan welke brander er is gebruikt. Een boon gebraden in de Loring heeft zeker 14 dagen nodig. Best apart maar de smaak komt dan pas los.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Rusttijd

Berichtdoor maurice1 » do 21 sep 2023, 13:31

Ik hou meestal 2 tot 3 weken aan. Liefst wat dichter bij de 3 voor licht gebrandde boontjes.
Daarna inderdaad nog wel een week of 3 goed houdbaar. Sommige bonen worden daarna snel minder, en andere blijven gewoon helemaal oke. Ik bewaar ze altijd in een fellow atmos.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron