Loring

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Loring

Berichtdoor Hk87 » za 23 sep 2023, 13:47

Ik zie online een klein aantal branders pronken die een loring in huis hebben.
De één noemt het de holy grail, de andere spreek over een ultra technologische hoogstandje. Ze zijn er lyrisch over. Het is vooral opvallend dat ze het allemaal maar graag benoemen dat ze het hebben.

Ik heb er zelf geen verstand van en wou vragen wie er ervaring mee heeft.
Is dit een commerciële praatje of zit er een kern van waarheid in? Smaakt een espresso beter of gewoon anders waar je maar net van moet houden?
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Loring

Berichtdoor Pti » za 23 sep 2023, 14:18

Het is een moeilijk te verkrijgen (wachttijd), vrij kostbare en zeer geavanceerde brander. Dat is zeker waar, wat hem bijzonder maakt is dat het een hybride is tussen hetelucht en traditioneel trommelbrander. Wat hem praktisch (en energie efficiënt) maakt is dat het tegelijk een ingebouwde naverbrander is.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » za 23 sep 2023, 14:23

Een Loring brand idd op een andere manier dan een drum roaster en naar horen zeggen zuiniger met energie omdat hij de hitte weer hergebruikt via een ingenieus systeem. Ook vergt het een compleet andere aanpak dan een doorsnee brander.
De grote namen hebben er 1 en halen veel smaak uit de boon terwijl ze hem licht branden, vooral is de koffie zoeter en meer complex. Dit heeft dan te maken met het brandproces door een Loring. Ook moeten de bonen die uit een Loring komen langer liggen eer de smaak loskomt, zo'n 14 dagen.

Maar de bonen van Tim Wendelboe smaken mij heerlijk, maar die van Keen die ook een Loring gebruikt vond ik een aantal keren slecht! Dat kan aan mij liggen, laat ik in het midden.
Single Estate brand hun filterkoffie op een Loring, soms goed, soms minder goed.

Misschien eens wat bestellen bij 1 van deze branders en vragen welke koffie op de Loring is gebrand. Dan kun je het zelf proeven.

Zoveel weet ik ervan, zelf nooit mee gebrand. Enkel in verdiept.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Loring

Berichtdoor Hk87 » za 23 sep 2023, 15:27

Ohh wouw, dat maakt het nu voor mij nog interessanter. Dit gaat mij weer veel geld kosten :lol:

Ik zag al inderdaad single estate langskomen die gebruik maakt van de loring. Alleen de brazil campo en de Guatemala zijn niet op loring gebrand.

Maar ook bijvoorbeeld:
30ml
Coffeexperts/varietals
Goslingcoffee
Five ways coffee
Calorkoffie
Die laatste twee hebben eigenlijk best schappelijke prijzen. Ik zie alleen geen verwijzingen jammer genoeg binnen de forum naar die twee.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Loring

Berichtdoor bobbee » za 23 sep 2023, 16:21

Gosling heb ik paar maal gekocht vanwege de Loring, beviel mijn niet. Smaak kwam niet tot zijn recht.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Loring

Berichtdoor Hk87 » zo 24 sep 2023, 15:56

Ik ga de komende tijden eens even op onderzoek uit en zal hier dan updaten als ik meer weet. :D

Ik wil eigenlijk bij coffeexperts/varietals bestellen maar vind het zo jammer dat ze alleen kilo zakken leveren. Daarintegen hebben ze wel meer variaties en branden ze al jaren enkel op de loring.
30ml is weer karig in aanbod met maar 3 soorten.
Single estate ga ik denk ik ook later proberen. Die levert tenminste ook 250 grams zakken al is dat dan wel vrij prijzig.

Calorkoffie is denk ik vrij onbekend. Ik heb ze gebeld en ze branden alles op de loring. En ze hebben een handige proefpakket van 500 grams zakjes voor een aantrekkelijke prijs. Dat is wel ideaal.

Five ways heb ik een keer gehad in een koffiebar in Leeuwarden, Fer koffie. Daar was de eigenaar heel positief over hun bonen. Koffie was ook zeker goed daar in de zaak dus ga ik ook maar eens proberen. Ik heb ze een mailtje verstuurd aangezien ze ook met een giesen branden is het de vraag wat er op de loring gaat.

Goslingcoffee streep ik even af dan.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Loring

Berichtdoor bobbee » zo 24 sep 2023, 16:30

Tim Wendelboe! Heerlijke (filter) koffie. Wel duur! Zeker met verzenden. Ik had destijds een abonnement op hun filterkoffie. Erg van genoten maar werdt behoorlijk prijzig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Loring

Berichtdoor Hk87 » zo 24 sep 2023, 16:39

Tim Wendelboe! Heerlijke (filter) koffie. Wel duur! Zeker met verzenden. Ik had destijds een abonnement op hun filterkoffie. Erg van genoten maar werdt behoorlijk prijzig.
Ik zag op de site staan dat de betaling via een creditcard gaat. Helaas is dat voor mij geen optie.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Loring

Berichtdoor namor » zo 24 sep 2023, 17:03

Ik heb op een klein (1kg) Loring gebrand tijdens roaster cursus in Kopenhagen bij Coffee Mind 4 dagen gebrand. Ze hadden een unieke 1kg Loring, op maat gemaakt en met alle eigenschappen van de grotere broers. Ik vond een heel mooi roaster, super stabiel wat betreft profiles vooral voor een kleine brander.... geen schommelingen of enige verschillen tussen batches. Ook eigen loring software heel goed.
Coffee mind zat toen bij een groot en gerenommeerde branderij daar stond ook een 70kg Loring. Ik heb veel tijd naast gestaan en gesproken met senior roaster guy, het was echt indrukwekend hoe gelijk en hoe efficieent gingen 60kg zaken erin en na 12-13min eruit. 4.5 batches in uur. Ze brande 1500kg per dag, 4dagen per week. Op vrijdag ging roaster flunk uit elkaar voor grondige schoonmaak beurt. Ook gebruikte ze eigen loring software en geen Cropster of Artisan.
Ik zou zeggen als je een branderij ben en kan het betalen dan is het een van de beste keuzes..... maar skills van personeel is nog belangrijker.

Door Bobbee genoemde Wendelboe is mijn favorite branderij. Ik had een paar jaar abo en bestel steeds vaak bij hem losse koffies. Filter is supper en espresso ook, je espresso machine en maller moet het kunnen want bonen zijn heel licht. Tim brandt op Loring maar als morgen hij met een pan op open vuur moet gaan branden wordt het steeds betere bonenen dan bij velen op Loring . Hij heeft skills en heel veel ervaring

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Loring

Berichtdoor Hk87 » zo 24 sep 2023, 17:54

Leuk om dat zo te ervaren en wat zal dat leerzaam geweest zijn.
Eigenlijk zijn dus de skills uiteindelijk wat telt. We hebben in Nederland best een goede aanbod aan koffie en om dan toch uit Noorwegen te halen, tja dan moet het wel heel uitzonderlijk zijn. Maar vandaar dat Bobbee ook minder goede ervaringen heeft gehad uit de loring omdat het toch ontbreekt aan skills.

Het blijft een beetje een gok nemen maar ik hoop toch ook hier hele bijzondere koffie te vinden.
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron