Loring

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Loring

Berichtdoor Hk87 » za 23 sep 2023, 13:47

Ik zie online een klein aantal branders pronken die een loring in huis hebben.
De één noemt het de holy grail, de andere spreek over een ultra technologische hoogstandje. Ze zijn er lyrisch over. Het is vooral opvallend dat ze het allemaal maar graag benoemen dat ze het hebben.

Ik heb er zelf geen verstand van en wou vragen wie er ervaring mee heeft.
Is dit een commerciële praatje of zit er een kern van waarheid in? Smaakt een espresso beter of gewoon anders waar je maar net van moet houden?
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Loring

Berichtdoor Pti » za 23 sep 2023, 14:18

Het is een moeilijk te verkrijgen (wachttijd), vrij kostbare en zeer geavanceerde brander. Dat is zeker waar, wat hem bijzonder maakt is dat het een hybride is tussen hetelucht en traditioneel trommelbrander. Wat hem praktisch (en energie efficiënt) maakt is dat het tegelijk een ingebouwde naverbrander is.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » za 23 sep 2023, 14:23

Een Loring brand idd op een andere manier dan een drum roaster en naar horen zeggen zuiniger met energie omdat hij de hitte weer hergebruikt via een ingenieus systeem. Ook vergt het een compleet andere aanpak dan een doorsnee brander.
De grote namen hebben er 1 en halen veel smaak uit de boon terwijl ze hem licht branden, vooral is de koffie zoeter en meer complex. Dit heeft dan te maken met het brandproces door een Loring. Ook moeten de bonen die uit een Loring komen langer liggen eer de smaak loskomt, zo'n 14 dagen.

Maar de bonen van Tim Wendelboe smaken mij heerlijk, maar die van Keen die ook een Loring gebruikt vond ik een aantal keren slecht! Dat kan aan mij liggen, laat ik in het midden.