Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Interesse?

Ja, en ik neem sowieso weer 5 kg.
4
67%
Ja, en ik neem sowieso weer 10kg of meer.
1
17%
Misschien, maar ik wil eerste een kilo proberen.
1
17%
Nee, mij te duur.
0
Geen stemmen
Anders namelijk: Zie mijn post hieronder.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 6
Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor Pti » vr 26 aug 2016, 12:42

Zo heren, ik ben ook weer terug van vakantie, hoop dat jullie allemaal een fijne zomer hebben (gehad)?

Het "gewone" leven begint langzaam aan weer op gang te komen en zodoende heb ik deze week maar weer contact gezocht met een aantal leveranciers, waaronder de nieuwe. Natuurlijk ook voor de biologische Blue Mountain koffie waar we het al eerder over hebben gehad bij de vorige inkoopactie. Sommige van jullie ontvingen (in willekeurige volgorde) zelfs al een klein deel van het handelsmonster.

De koffie is inmiddels gearriveerd in Europa, maar er zit eea tegen, namelijk de wereldwijde prijs voor arabica die op dit moment ontzettend hoog is en de dollar die relatief hoog staat tov de euro. En daar heeft onze fijne tussenhandelaar natuurlijk ook last van.

Enfin, de beste man handelt in metrisch ton (1000kg) bigbags en dat maakt het voor mij (en ons) als kleine jongen(s) allemaal wat lastig.
Ik kan de koffie wel gewoon inkopen, maar de prijs is op dit moment 15 849,05 per metrisch ton, oftewel €15,85 per kg excl 6% btw.
Nu is dat voor een biologische blue mountain koffie niet eens wereldschokkend veel, maar in eerste instantie was mij een prijs van 13867,92/mt (oftewel 13,86/kg ex btw) gecommuniceerd. En je begrijpt dat een verschil van ruim 1 euro per kilogram daarop een forse verhoging is!

Nu is het verhaal als volgt, ik kan de koffie desgewenst al vanaf 10kg inkopen voor de hoge prijs. Geinteresseerd zouden dan bijvoorbeeld voor ca. €20incl een brievenbuspakketje met een kilotje kunnen ontvangen om zo even goed te experimenteren en proeven.

Máár als we 250kg afnemen, kan ik dat doen voor de oude prijs! En dan blijven we dus goed onder de €15 incl BTW!
Met de vorige inkoopactie zaten we op ca. 170 kg als ik mij niet vergis en ik heb bij onze branderij ook wel klanten voor deze koffie dus tegen het afnemen van het restant is hier wederom geen bezwaar.
Ik kan de koffie redelijk in de buurt oppikken dus dit keer geen gedeelde transportkosten, wederom zelfde verhaal, ik bemiddel zonder winstoogmerk, mijn voordeel is dat ik mijn eigen koffie voordeliger kan inkopen.

De vragen zijn als volgt:

Als eerste wil ik Frans en Bobbee (zij ontvingen al eerder een pre-productie sample) vragen even te graven en hun bevindingen te posten.
En alle deelnemers aan de eerdere inkoopactie die een klein sampletje ontvingen natuurlijk ook! Erg graag zelfs!

De tweede vraag heb ik verwerkt in een poll verwerkt. Alle reacties, vragen en opmerkingen zijn welkom, brand los.

Grt Arnoud
Laatst gewijzigd door Pti op vr 26 aug 2016, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor fransg » vr 26 aug 2016, 12:50

Als eerste wil ik Frans en Bobbee (zij ontvingen al eerder een pre-productie sample) vragen even te graven en hun bevindingen te posten.
Op 19 mei mailde ik:
Zojuist hebben Jan van der Weel en ik de door mij op de 13de gebrande samples geproefd en we vinden deze allebei erg lekker, met een voorkeur voor de Papoea Nieuw Guinea.
Ik verwacht, nu ik de FZ-94 al veel beter in de vingers heb, nog betere resultaten te kunnen halen dus ik wil die bonen graag hebben! En ook in voldoende hoeveelheid zodat ik een aantal kleine varianten kan vergelijken en zo uit kan komen bij het meest optimale profiel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor bobbee » vr 26 aug 2016, 13:00

Pti, heb jij nog wat ik jou mailde of ging het via pb? Ik kan mijn bericht niet meer terugvinden...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor Pti » vr 26 aug 2016, 13:16

De naam is Arnoud trouwens, pti is slechts mijn gebruikersnaam ;) Ik kreeg van jou het volgende bericht
Hoi,

Zojuist 2 espresso's gemaakt. De eerste met 17 gram en 30gram in het kopje in 45 seconden. Was heerlijk maar wat scherp.
2e 17 gram en 30 ml in 30 seconden. Resultaat was heerlijk zachte, ronde espresso met goede fruitige tonen. Geen idee hoe een blue Mountain moet smaken maar dit is wat ik proef. In ieder geval heel lekker! Goede boon hoor!
Brand mooi, smaakt mooi. Gewoon goed!

Ik kijk al uit naar de bonen uit de inkoopactie. Zal ook vast een topper zijn!

Leuk!

Ook marcelnl, een bekede gebruiker van home-barista.com, heeft een sampletje ontvangen ik zal hem ook nog even vragen naar zijn bevindingen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor bobbee » zo 28 aug 2016, 18:27

Dit was de espresso die ik van de sample van de bleu Mountain had gemaakt.

Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor Bert 619 » vr 02 sep 2016, 13:16

De naam is Arnoud trouwens, pti is slechts mijn gebruikersnaam ;) Ik kreeg van jou het volgende bericht
Hoi,

Zojuist 2 espresso's gemaakt. De eerste met 17 gram en 30gram in het kopje in 45 seconden. Was heerlijk maar wat scherp.
2e 17 gram en 30 ml in 30 seconden. Resultaat was heerlijk zachte, ronde espresso met goede fruitige tonen. Geen idee hoe een blue Mountain moet smaken maar dit is wat ik proef. In ieder geval heel lekker! Goede boon hoor!
Brand mooi, smaakt mooi. Gewoon goed!

Ik kijk al uit naar de bonen uit de inkoopactie. Zal ook vast een topper zijn!

Leuk!
Ik heb van Arnoud ook een sample van de bleu Mountain.
En ik onderschrijf van wat bobee ervaart, en ook ik heb geen idee blue Mountain moet smaken.
Van een espresso heb ik ook een americano en cappuccino gemaakt beide erg goed en mild van smaak
De thee drinker kan denk ik zelfs deze bleu Mountain americano (koffie) erg waarderen een erg lekker mild fruitig en zuiver van smaak.
Espresso kopje 002.JPG
Espresso kopje 003.JPG
Zelfde kopje andere ondergrond.
Gezet met Profitec pro 300

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor Jebble » wo 14 sep 2016, 12:19

Ik verbruik denk ik net niet genoeg koffie om een kg in te kopen, 16 of 32 gram per dag dus 1 tot 2 maanden met een kilo, dat gaat de branding denk ik niet ten goede komen.

Mocht er toevallig iemand in de omgeving van Hilversum of Amersfoort ook willen proberen wil ik wel een kilo opsplitsen en gratis komen langsbrengen. Zou het leuk vinden te kunnen experimenteren, maar als er niemand in de omgeving ook wilt, dan nodig ik mijzelf graag bij mede leden uit eens een kopje te mogen proeven :)!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor bobbee » wo 14 sep 2016, 13:36

Ik verbruik denk ik net niet genoeg koffie om een kg in te kopen, 16 of 32 gram per dag dus 1 tot 2 maanden met een kilo, dat gaat de branding denk ik niet ten goede komen.

Mocht er toevallig iemand in de omgeving van Hilversum of Amersfoort ook willen proberen wil ik wel een kilo opsplitsen en gratis komen langsbrengen. Zou het leuk vinden te kunnen experimenteren, maar als er niemand in de omgeving ook wilt, dan nodig ik mijzelf graag bij mede leden uit eens een kopje te mogen proeven :)!
Maar, heb jij een brander dan? Dit zijn ongebrande bonen namelijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Jebble
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 08:39
Locatie: Hilversum

Re: RE: Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor Jebble » wo 14 sep 2016, 13:52

Ik verbruik denk ik net niet genoeg koffie om een kg in te kopen, 16 of 32 gram per dag dus 1 tot 2 maanden met een kilo, dat gaat de branding denk ik niet ten goede komen.

Mocht er toevallig iemand in de omgeving van Hilversum of Amersfoort ook willen proberen wil ik wel een kilo opsplitsen en gratis komen langsbrengen. Zou het leuk vinden te kunnen experimenteren, maar als er niemand in de omgeving ook wilt, dan nodig ik mijzelf graag bij mede leden uit eens een kopje te mogen proeven :)!
Maar, heb jij een brander dan? Dit zijn ongebrande bonen namelijk.
Dat had ik niet door, helaas :(

Cubeman
Berichten: 57
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:10

Re: Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch

Berichtdoor Cubeman » di 22 nov 2016, 21:04

Ik ga er gemakshalve vanuit dat deze inkoopactie voorbij is, toch?
Ga de volgende in de gaten houden om ook een keer langs deze weg aan groene bonen te komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron