Groene bonen, gratis ophalen!

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor pichichi » ma 07 aug 2017, 18:19

Kan ik je morgen even bellen? Heb interesse in een baaltje om wat uit te proberen.
Is goed, ik stuur m'n nummer per PB.

Leuk trouwens dat menigeen er wat aan heeft, ook in tweede instantie (Nomad). Maar consumeren is voor eigen risico! Ik raad het af..
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor bobbee » ma 07 aug 2017, 19:30

Wel biologische koffie zie ik, altijd goed!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor Pti » ma 07 aug 2017, 20:59

Haha, helaas zegt dat maar weinig.
IMG-20170518-WA0006.jpg
Deze "musli" is alle afkeur van de drymill die in Europa doodleuk als 100% arabica export koffie wordt verkocht en zoveel zegt de leus 100% arabica dus. Hier zit van alles tussen hè, cherries, parchment coffee, white coffee, gebroken en bedorven bonen. Man een beetje goed behandelde robusta scoort al snel hogere punten.

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor Nomad » ma 07 aug 2017, 21:09

Haha, helaas zegt dat maar weinig.

IMG-20170518-WA0006.jpg

Deze "musli" is alle afkeur van de drymill die in Europa doodleuk als 100% arabica export koffie wordt verkocht en zoveel zegt de leus 100% arabica dus. Hier zit van alles tussen hè, cherries, parchment coffee, white coffee, gebroken en bedorven bonen. Man een beetje goed behandelde robusta scoort al snel hogere punten.
oef, ook even goed kijken naar steentjes e.d. dus voordat ik ga malen. Zou jammer zijn als je op deze manier je maalschijven het hoekje om brengt :p
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor Pti » ma 07 aug 2017, 21:28

Dit is niet van Pichichi hoor, dit is wat ik kreeg aangeboden toen ik op zoek was naar inbrandkoffie.
Maar hoe dan ook, steentjes zijn altijd een gevaar daarvoor is de destoner.

iggi
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 20:44

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor iggi » di 15 aug 2017, 15:42

Hoe lang kan je groene bonen bewaren?

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor FrancisPavoni » di 15 aug 2017, 19:24

Zolang je wilt. Of ze goed bljjven hangt van de opslag condities en van de bonen af.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor Erik82 » di 15 aug 2017, 19:57

Groene bonen max een jaar (liefst 6-9 maanden) zolang niet diep ingevroren. Net als gebrande bonen zal de kwaliteit achteruit gaan alleen duurt het wat langer. Na een jaar zijn ze nog best redelijk maar is het mooie wel weg. Als je ze te warm en te vochtig opslaat kunnen ze ook best binnen een maand klaar zijn voor de kliko. Bij groene bonen is de manier van opslaan ook heel belangrijk.

Leuk leesvoer van hoe fragiel koffie kan zijn :
https://legacy.sweetmarias.com/green.co ... ness.shtml
https://caffenation.be/blogs/news/coffe ... up-quality
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor pichichi » di 15 aug 2017, 20:27

Ruim 50 jaar! (Pti en compagnon zijn getuige...) ;)
20170809_121906.jpg
(moisture level van dit soort koffie is overigens nog steeds boven de 7-8% !!)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor Pti » di 15 aug 2017, 21:14

Wanneer gaan we zo'n sample van 50 jaar oud cuppen pichichi? :p

Levensduur van groene koffie is naar mijn mening in ieder geval geen vast gegeven.
Ja bewaarklimaat is kritiek dat voorop gestelt, juiste luchtvochtigheid niet te warm (schimmel) en niet te koud (condensvorming).

De specialty coffee industrie werkt met cropjaar, zodra de nieuwe oogst binnen komt is de oude oldcrop en daarmee veel minder waard.
In de praktijk heb ik origines meegemaakt die binnen 3 maanden hun cripsy sprankelende karakter kwijt waren en van spectaculair daar acceptabel op z'n best gingen. Zowel bij centrals, als bij Afrika als bij Aziatische koffies, opvallen vaak bij hoog groeiende rassen.
Exact daar tegenover heb ik uit alle origines wel eens een oldcrop ouder dan 1 jaar gecupt die me wist te verbazen, verrassend vaak naturals en honeys (pulped naturals).

Houdbaarheid van groene koffie is eigenlijk heel simpel; tot hij onwenselijke smaak begint te vertonen. Wanneer dat is is voor elke koffie anders.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron