Bonen bewaren.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Jochen_P » za 31 mar 2018, 20:17

Ik ben even de weg kwijt wat nu de beste manier is om de smaak zo lang mogelijk te houden.
Zeker omdat ik wel een week of 5 doe met 1KG bonen is het voor mij wel prettig dat de bonen zo lang mogelijk vers blijven.
Mooi gebrande bonen maken een interessante ontwikkeling door in de tijd na het branden en ik vind het de moeite waard die veranderingen te volgen en ervan te genieten, er bovendien wat van op te steken.

Voor mij niet nodig de bonen daarin tegen te houden. De smaak kan kort na de branding wat fel zijn, daarna mooi gebalanceerd, vervolgens mild en rijk, later komen wat subtiele smaken nog beter tot hun recht voordat de laatste bontjes helaas weer onderin de hopper verdwijnen en het tijd is voor de volgende batch. Die periode strekt zich uit over drie tot vijf weken. En een enkele keer is het tegen die tijd al gedaan met de boontjes, zijn ze wat vlak geworden in smaak. Ook interessant.

Licht gebrande bonen doen er soms een stuk langer over om hun 'top' te bereiken, is mijn ervaring, en als je dan door bevriezing of andere kunstgrepen alles op alles zet om die kans te missen, dan doe je jezelf (en de boontjes) tekort.
Dit.

Ik bestel altijd per 2 kg. 1kg gaat de vriezer in (in de zak zoals ik ze toegestuurd krijgen). De andere gaat deels in de hopper en deels in een tightvac.
Een tightvac is trouwens niet beter dan een dichtgerolde zak met een stevige elastiek rond, wel mooier en handiger.

Laat je niet gek maken en geniet van je koffie ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor fransg » za 31 mar 2018, 22:28

aangezien ik alleen een maler nodig heb voor in het weekend en dus niet veel wil aan uitgeven wat is dan een goede maler?
Wat bobbee zegt.

Een jonge chirurg zegt ook niet 'ik opereer voorlopig nog maar 2 dagen in de week dus is een roestig mes ook goed ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Erik82 » zo 01 apr 2018, 10:52

De maler is het allerbelangrijkste onderdeel voor goede koffie. Eigenlijk is het verse koffie maar als je geen maler hebt maakt het niet uit hoe vers en goed de koffie is. Als je het in de winkel laat malen is het alsnog oude troep eer je thuis bent. Dan zijn wat oudere bonen en een maler waarschijnlijk al een grote vooruitgang.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Bert Pit » vr 13 apr 2018, 16:26

Over smaak valt niet te twisten, maar ik ga het toch proberen. ;)

Er wordt een hoop onzin geschreven over de achteruitgang van de smaak van koffiebonen. Er is ook onderzoek gedaan en blind geproefd. Er kon geen verschil worden aangetoond in de smaak tussen bonen die op verschillende wijze waren bewaard. Ofwel de bevroren waren niet beter dan die uit de plastic zak.

Helaas heb ik geen bron, ik heb het een paar jaar geleden gelezen.

Zelf bestel ik altijd 3Kg bonen verpakt. Deze vind ik bij opening iets beter smaken, maar bij de verse branderijen heb ik nog geen koffie ontdekt die ik beter vind dan degene die ik per kilo koop. Vaak vind ik de zuurgraad te hoog, hoewel de windkracht 6 bonen in de buurt komen.

Gemalen koffie is niet geschikt om te bewaren, door de maling is het raakoppervlak met de zuurstof zo groot dat deze koffie snel oxideert.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Erik82 » vr 13 apr 2018, 18:59

Zolang je ze op tijd (binnen 5 weken) opdrinkt zal het niet heel veel uitmaken tenzij je ze open en bloot vol in de zon legt. Ik heb ook vanalles geprobeerd en je proeft wel verschil in de ontwikkeling maar de manier van bewaren maakt bijzonder weinig uit. Alleen als je bonen lang gaat bewaren is invriezen de enige optie anders proef je na meer dan 5 weken toch echt dat ze oud beginnen te worden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Hans Paul » wo 13 jun 2018, 19:16

Ik hoop dat ik op de juiste plek ben met de volgende vraag:

Mijn ervaring is dat je naarmate bonen ouder worden je fijner moet malen, anders loopt het water te snel door en mislukt je espresso.

Ik vroeg me af hoe dat werkt, waarom het water sneller stroomt.

Komt het doordat de bonen uitdrogen? Of omdat ze gassen uitademen? Maar hoe komt het dat het water er sneller doorheen stroomt? Doordat er tijdens het malen iets verandert? Of reageert water anders met de oppervlakte van de korrels in het filter omdat ze droger zijn? Is het oppervlak gladder? Nemen de korrels het water anders op, zetten ze anders uit?

Weet iemand dat?
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Erik82 » wo 13 jun 2018, 19:37

In eerste instantie het ontgassen wat voor een langzamere flow zorgt. Later inderdaad gewoon uitdroging door ouderdom waardoor je puck minder stevig is en het water er makkelijker doorheen kan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron