Vers gebrand vs niet vers gebrand

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Bert Pit » ma 28 mei 2018, 12:00

Geef mij maar Romcaffe Miscela, daar krijg ik en uitstekend resultaat mee, zowel espresso als ristretto. Kun je met gemak een half jaar laten liggen met een uitstekende espresso als resultaat.
Met of zonder suiker?
Probeer je me nu op een goedkope manier in een hoek te drijven? Ik probeer een zinvolle bijdrage te leveren aan dit topic, zie de topic titel.

Bij proeven helpt het als je rationeel bent en je niet laat meevoeren door allerlei meningen, algemene opvattingen, opinies et cetera. Voor veel mensen is dat lastig om maar niet te zeggen onmogelijk. Bij een blinde proeverij kunnen veel "kenners" niet eens een witte van een rode wijn onderscheiden als dit in een zwart glas geschonken wordt. Daarnaast is onlangs wetenschappelijk vastgesteld dat bij blind proeven in combinatie met het geven van een prijsniveau, hoger geprijsde producten (in dit geval ook weer wijn) een hogere waardering kregen dan lager geprijsde producten.

Ik wil hiermee niet zeggen dat mijn espresso beter of slechter is dan de jouwe. Want dat weet ik gewoon niet. Wat ik wel weet is dat ik zelf de smaak van de espresso die in Italië superieur is aan wat je hier krijgt. Die Italiaanse espresso smaak wil ik zo goed mogelijk benaderen.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor bobbee » ma 28 mei 2018, 12:26


Geef mij maar Romcaffe Miscela, daar krijg ik en uitstekend resultaat mee, zowel espresso als ristretto. Kun je met gemak een half jaar laten liggen met een uitstekende espresso als resultaat.
Met of zonder suiker?
Probeer je me nu op een goedkope manier in een hoek te drijven? Ik probeer een zinvolle bijdrage te leveren aan dit topic, zie de topic titel.

Bij proeven helpt het als je rationeel bent en je niet laat meevoeren door allerlei meningen, algemene opvattingen, opinies et cetera. Voor veel mensen is dat lastig om maar niet te zeggen onmogelijk. Bij een blinde proeverij kunnen veel "kenners" niet eens een witte van een rode wijn onderscheiden als dit in een zwart glas geschonken wordt. Daarnaast is onlangs wetenschappelijk vastgesteld dat bij blind proeven in combinatie met het geven van een prijsniveau, hoger geprijsde producten (in dit geval ook weer wijn) een hogere waardering kregen dan lager geprijsde producten.

Ik wil hiermee niet zeggen dat mijn espresso beter of slechter is dan de jouwe. Want dat weet ik gewoon niet. Wat ik wel weet is dat ik zelf de smaak van de espresso die in Italië superieur is aan wat je hier krijgt. Die Italiaanse espresso smaak wil ik zo goed mogelijk benaderen.
Een espresso met of zonder suiker is niet hetzelfde. Voor een espresso met melk is een naam en voor alle varianten ook maar voor espresso is maar 1 naam met of zonder suiker. Ik zou het logisch vinden als er voor espresso met suiker een naam zou zijn bedacht om het verschil te standaardiseren. Espressochero of zoiets.
Ik moest eraan denken en vroeg het mij af toen ik las dat je de espresso van de door jou genoemde koffiebonen heerlijk vindt na 6 maanden. Daar kan suiker een rol in spelen.

Maak je niet te druk om mij, als ik het terug lees zie ik ook niet dat ik aanvallend overkom ofzo. Niks persoonlijks, gaat gewoon over waar dit forum over gaat, koffie.

(mijn espresso is trouwens vaak niet lekker, ongeveer even vaak niet als wel)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor rmtz » ma 28 mei 2018, 13:51

Geef mij maar Romcaffe Miscela, daar krijg ik en uitstekend resultaat mee, zowel espresso als ristretto. Kun je met gemak een half jaar laten liggen met een uitstekende espresso als resultaat.
Met of zonder suiker?
Ik wil hiermee niet zeggen dat mijn espresso beter of slechter is dan de jouwe. Want dat weet ik gewoon niet. Wat ik wel weet is dat ik zelf de smaak van de espresso die in Italië superieur is aan wat je hier krijgt. Die Italiaanse espresso smaak wil ik zo goed mogelijk benaderen.
Ik heb naar aanleiding van de adviezen in dit draadje wat dingen uitgeprobeerd. Ik heb eerst een koffie uitgeprobeerd bij de Dutch Barista Coffee Company (bij Het Koffielab werkte de webshop niet goed, dus die ga ik nog uitproberen). En dat was wel een eye-opener. Voor het eerst eigenlijk lekkere koffie gezet met de Pavoni. Door jouw advies daarna toch ook de Romcaffe Miscela Rom besteld. Er wordt al aangegeven dat het speciaal geschikt is voor de Pavoni, omdat het wat beter tegen hogere temperaturen kan. Ik laat de zak dan niet lang staan. Je kunt alleen een kilo bestellen, wat voor mij nogal veel is om in korte tijd op te kunnen maken. Ik heb de zak dus opgedeeld in kleine zakjes en die in de vriezer gedaan. Ik was toch wel verbaasd dat deze koffie ook erg lekker is. Zeker niet zo lekker als die van DBC, maar het een na lekkerst wat ik tot nu toe geproefd heb. Ook voor de cappuccino. Ik drink hem meestal espresso, zonder suiker.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron