Vers gebrand vs niet vers gebrand

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor rmtz » ma 23 apr 2018, 16:24

Ik ben nog niet zolang in het bezit van een La Pavoni. Om maar meteen goed te beginnen heb ik altijd vers gebrande bonen gekocht. Aan het begin was de koffie niet te drinken. Op een gegeven moment kreeg ik er meer handigheid in en werd de koffie lekkerder.
Onlangs waren de koffiebonen op en heb toen, omdat er visite kwam, een zak niet-versgebrande bonen gekocht bij een Italiaans zaakje. Deze bonen zijn overigens een stuk duurder dan de versgebrande, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik verwachtte een smerige koffie, maar gek genoeg was het met deze bonen een stuk makkelijker om steeds lekkere koffie te zetten. Ik heb eindelijk lekkere koffie.
Ik heb hiervoor verse bonen gekocht bij Brandzaak en Boon. De koffie die ik nu gebruik is Ottolina. Heb ik dan misschien de verkeerde versgebrande bonen gekocht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Hans Paul » ma 23 apr 2018, 17:10

Volgens mij maakt het ook uit of bonen wat donkerder gebrand zijn. Ik heb met lichter gebrande bonen ook meer moeite om de smaak goed te krijgen. Iets fijner malen met een langere doorlooptijd en hogere temperatuur kan er voor zorgen dat ze niet doorslaan naar zuur. Donker gebrande bonen zijn wat vergevingsgezinder in mijn ervaring. Ook kunnen bonen soms té vers zijn. Een week (of 2) wachten kan de smaak ook ten goede komen. Succes met brouwen :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Pti » ma 23 apr 2018, 17:39

Goed bewaarde/verpakte niet verse koffie van een goede (Italiaanse) brander kan soms heerlijk zijn vooral als de zak net open is. Helaas holt dat vaak binnen enkele dagen wel erg snel achteruit, maar een blikje Illy medium vind ik best lekker als hij net open is.

Echt spectaculair zal het echter nooit worden, omdat koffie zijn sprankelende karakter 4 a 6 weken na het branden toch echt wel kwijt is.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Erik82 » ma 23 apr 2018, 18:42

Van een brander als Brandzaak mag je ook niet teveel verwachten. Aan de teksten op hun website en de omschrijving is wel duidelijk te zien dat het echt beter kan. Probeer een Dutch Barista Coffee en je zult zien dat je koffie van een heel ander kaliber krijgt. Dat zal ook enorm schelen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor pichichi » ma 23 apr 2018, 20:03

Van een brander als Brandzaak mag je ook niet teveel verwachten.
Hoezo niet?
Aan de teksten op hun website en de omschrijving is wel duidelijk te zien dat het echt beter kan.
Aha! Ze kunnen niet goed (om)schrijven en dus ook niet goed koffiebranden?!
Probeer een Dutch Barista Coffee en je zult zien dat je koffie van een heel ander kaliber krijgt. Dat zal ook enorm schelen.
Waar zit ´m het verschil dan precies in?

Nota bene: ik ken de heren van de Brandzaak niet en Björn wel.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Erik82 » di 24 apr 2018, 13:07

Dan maar zo. Mijn beperkte ervaring met Brandzaak is dat ze ongeveer op het niveau van Fascino zitten dus aan de onderkant van de markt. Niet heel spannend en hoogstaand dus maar wel vers. Gevalletje hooguit 70 punten wat aan de prijs ook is af te leiden. Branders als bijvoorbeeld DBC en Koffielab branden ook wat donkerder maar dan met kwalitatief betere bonen wat wederom in de prijs en smaak terug is te zien. Zo beter ;) .

Daarnaast is duidelijk af te leiden aan de omschrijvingen van Brandzaak dat ze misbruik maken van de term Single Origin. Ze hebben het over hele grote coöperaties wat eigenlijk geen Single Origin mag heten gezien het gewoon de lagere kwaliteit is van een hele regio en niet van een enkel wasstation of kleine gemeenschap zoals Single Origin bedoeld is. Alles duidt er gewoon op dat we hier met mindere bonen te maken hebben. Dat zou jij toch ook uit de teksten af hebben moeten kunnen leiden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor rmtz » di 24 apr 2018, 14:05

Dank voor de Info. Dan ga ik daar eens bonen bestellen. Ik weet er nog te weinig vanaf om te kunnen zien of weten welke branderij goede kwaliteit levert.

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor rmtz » di 24 apr 2018, 14:08

Nog een vraag. Als je dan een zak hebt besteld, hoe lang wacht je dan tot je hem gebruikt? En hoe lang is hij dan goed te drinken? Ik heb tot nu toe 3 dagen gewacht.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Capulus » di 24 apr 2018, 14:26

Dit hangt vooral van de branddatum af (en andere factoren). Zelf begin in meestal 4 dagen na branding te dringen (espresso). De bonen die ik doorgaans gebruik zijn rond de 7 a 10 dagen op zijn top, soms later. Na aantal weken neemt de smaak echter af, dus dan zorg ik dat de bonen op zijn. De eerste dagen direct na branding vind ik de bonen niet lekker genoeg, dus wacht ik even.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor pichichi » di 24 apr 2018, 21:52

Dan maar zo. Mijn beperkte ervaring met Brandzaak is dat ze ongeveer op het niveau van Fascino zitten dus aan de onderkant van de markt. Niet heel spannend en hoogstaand dus maar wel vers. Gevalletje hooguit 70 punten wat aan de prijs ook is af te leiden. Branders als bijvoorbeeld DBC en Koffielab branden ook wat donkerder maar dan met kwalitatief betere bonen wat wederom in de prijs en smaak terug is te zien. Zo beter ;) .

Hooguit 70 punten? Ervan uitgaande dat Sweetness, Uniformity en Clean Cup de volle mep scoren, scoor je gemiddeld op de overige 7 categorieën minder dan een 6? (nou ja misschien wel 6x een 6 en overall (personal) score een 4 dan)
Ik vind dit niet echt onderdoen voor de beschrijvingen van DBC of KL:
brandzaak.png
Tja, over smaak valt (gelukkig!) te twisten! Toevallig heb ik van Brandzaak al eens twee leveringen voor Roast.nl mogen reviewen:

Costa Rica Dota, juli 2016 / #3
Deze Costa Rica heeft een kastanjebruine Roast en voor deze origine gemiddels best een grote ´screen size´, de maat van de bonen. In het dubbele shot zit veel mooi marsepein. Met het open poratfilter zette ik een lobbige stroperige koffie met dito crema inclusief fijne spikkelprint! Het mondgevoel was vol en warm, dik en melasse, een licht zoet-zilt dropje en een hintje zoute caramel ook. Een single shot gaf een mildere koffie, wat meer richting malt en maïs. Dosering, zetduur en -druk, extractie… het kan allemaal verschil maken. Van deze koffie heb ik dus verder alleen maar van hele dikke doppio´s gezet. In drie grote teugen (of vier kleintjes) gulzig achterover getikt! Zoals de Brandzaak het ook omschrijft: “voor mensen die houden van een stevige espresso met een klassieke koffiesmaak”.

Colombia Finca Los Alpes, augustus 2017 / #3
De Colombia van Brandzaak was spot on! Een koffie die helemaal in balans is en doorspekt met Colombiaanse specificaties in aroma, smaak en uiterlijk. De crema geeft een mooi sinaasappelgekleurd/-getekend patroon en de smaak het typische citrusvruchten-tintje. Cacao is ook goed te ontwaren, voor mij wat meer in poedervorm en meer ´upfront´ dan pas in de afdronk. Ook de lichte hint van zoute caramel is verfijnd. En het zoete van de bruine suiker is beslist uniek, de zogenaamde panela of oersuiker zoals het bij ons bekend is.

Eerlijkheidshalve hieronder ook een review van DBC (laatste KL levering zomer 2015 had ik een snippermaand wegens vakantie):

Yirgacheffe Dumerso, september 2015 / #1
Een koffie van de Dutch Roasting Champion 2013, een welbekende roastmaster! Ik heb al vaker bonen van Björn geproefd, en was immer onder de indruk. Ook nu weer; de bonen zien er mooi gelijkmatig uit. Na malen geeft het droge aroma een volle geur. Gek genoeg is het wat voller dan ik zou verwachten, en blijft het typische ´Ethiopië-luchtje´ verborgen.
Via het bottomless portafilter druipen er dikke klodders koffie stroperig in het kopje: zó zie ik het graag! En het natte aroma openbaart gelukkig meteen wél dat, eerder nog verstopte, luchtje. De volle geur van het droge aroma vertaalt zich verder door naar een full body, niet zo vreemd ook, met die voortekenen van stroperige klodders.. Het blijft echter toch wel opvallend, dat deze koffie aan de zware kant is, terwijl je een wat lichtere, fleurige koffie zou kunnen verwachten.


Wat ik hier mee wil zeggen? Niets. Of toch wel iets: (om te spreken met de bonbonverkoopster mevr. De Bie tegen De Vieze Man dhr. Van Kooten) "Zoveel mensen, zoveel smaken..." :P

Daarnaast is duidelijk af te leiden aan de omschrijvingen van Brandzaak dat ze misbruik maken van de term Single Origin. Ze hebben het over hele grote coöperaties wat eigenlijk geen Single Origin mag heten gezien het gewoon de lagere kwaliteit is van een hele regio en niet van een enkel wasstation of kleine gemeenschap zoals Single Origin bedoeld is. Alles duidt er gewoon op dat we hier met mindere bonen te maken hebben. Dat zou jij toch ook uit de teksten af hebben moeten kunnen leiden.

Single Origin?? Bestaat niet!! Bekijk Keuringsdienst van Waarde: Single origin koffie op https://npo.nl/KN_1698292
Je bedoelt single estate/farm/coop.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron