Vers gebrand vs niet vers gebrand

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Pti » di 24 apr 2018, 22:23

Over smaak valt inderdaad niet te twisten.

Single origin(SO) is mi. trouwens niets anders dan de tegenhanger van een blend, die traditioneel gezien intercontinentaal is.
Het "gekke" daarvan is dat een SO dus nog steeds een blend kan zijn wat me eraan herinnert dat ik de aflevering van kdvw nog even terug moet kijken...

Hoewel ik gek ben van goede blends die vaak ondergewaardeerd worden zit de specialty scene de laatste jaren vooral op de single estates en microlots. En dat is logisch want dat is waar de meeste traceerbaarheid én karaktereigenschappen zitten.

Terug on topic;
Misschien is het juist wel handig om met een toegankelijke koffie-koffie te beginnen. Of dit nu een blend is of een mooie zoete ronde Brazilië of El Salvador, het presenteert herkenbare smaken zonder al te veel zure of kruidige noten die met minder verfijnde techniek voor nare smaken zorgen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor fransg » di 24 apr 2018, 23:33

Misschien is het juist wel handig om met een toegankelijke koffie-koffie te beginnen. Of dit nu een blend is of een mooie zoete ronde Brazilië of El Salvador, het presenteert herkenbare smaken zonder al te veel zure of kruidige noten die met minder verfijnde techniek voor nare smaken zorgen.
Mee eens. Beginners springen te vaak meteen in het diepe, dan ook nog eens graag 5 verschillende pakken bonen, leggen de lat erg hoog en gaan vervolgens denken dat er iets aan hun hardware moet mankeren aangezien ze alles goed doen en ze het toch niet lekker vinden. Hup het budget wordt nog eens overschreden en dan moet het goed zijn. Terwijl je met een redelijk traditionele branding / melange een heel eind kan komen, desnoods aanvankelijk een klontje suiker en/of een scheut (al dan niet succesvol opgeschuimde) melk erbij.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor cremalover » vr 27 apr 2018, 13:13

Ik ben nog niet zolang in het bezit van een La Pavoni. Om maar meteen goed te beginnen heb ik altijd vers gebrande bonen gekocht. Aan het begin was de koffie niet te drinken. Op een gegeven moment kreeg ik er meer handigheid in en werd de koffie lekkerder.
Onlangs waren de koffiebonen op en heb toen, omdat er visite kwam, een zak niet-versgebrande bonen gekocht bij een Italiaans zaakje. Deze bonen zijn overigens een stuk duurder dan de versgebrande, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik verwachtte een smerige koffie, maar gek genoeg was het met deze bonen een stuk makkelijker om steeds lekkere koffie te zetten. Ik heb eindelijk lekkere koffie.
Ik heb hiervoor verse bonen gekocht bij Brandzaak en Boon. De koffie die ik nu gebruik is Ottolina. Heb ik dan misschien de verkeerde versgebrande bonen gekocht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vloeken in de kerk maar probeer eens een beetje (2 theelepels) opgeschuimde melk en als je het lekker vindt een halve theelepel suiker in de espresso.Haalt de scherpe randjes eraf. :mrgreen:
Ik drink het spul nooit puur.Altijd een caffe machiato.
Knapt alle koffie van op.

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor rmtz » vr 27 apr 2018, 19:44

Ik ben nog niet zolang in het bezit van een La Pavoni. Om maar meteen goed te beginnen heb ik altijd vers gebrande bonen gekocht. Aan het begin was de koffie niet te drinken. Op een gegeven moment kreeg ik er meer handigheid in en werd de koffie lekkerder.
Onlangs waren de koffiebonen op en heb toen, omdat er visite kwam, een zak niet-versgebrande bonen gekocht bij een Italiaans zaakje. Deze bonen zijn overigens een stuk duurder dan de versgebrande, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik verwachtte een smerige koffie, maar gek genoeg was het met deze bonen een stuk makkelijker om steeds lekkere koffie te zetten. Ik heb eindelijk lekkere koffie.
Ik heb hiervoor verse bonen gekocht bij Brandzaak en Boon. De koffie die ik nu gebruik is Ottolina. Heb ik dan misschien de verkeerde versgebrande bonen gekocht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vloeken in de kerk maar probeer eens een beetje (2 theelepels) opgeschuimde melk en als je het lekker vindt een halve theelepel suiker in de espresso.Haalt de scherpe randjes eraf. :mrgreen:
Ik drink het spul nooit puur.Altijd een caffe machiato.
Knapt alle koffie van op.
Doe ik soms ook wel, maar vaak wil ik liever een espresso.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Bert Pit » ma 14 mei 2018, 23:58

Ik heb dezelfde ervaring, het eindresultaat telt. Diverse bonen geprobeerd van diverse branders, sommige zijn goed, maar vaak vind ik ze te zuur.

Geef mij maar Romcaffe Miscela, daar krijg ik en uitstekend resultaat mee, zowel espresso als ristretto. Kun je met gemak een half jaar laten liggen met een uitstekende espresso als resultaat.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor rmtz » di 15 mei 2018, 09:10

Ik heb dezelfde ervaring, het eindresultaat telt. Diverse bonen geprobeerd van diverse branders, sommige zijn goed, maar vaak vind ik ze te zuur.

Geef mij maar Romcaffe Miscela, daar krijg ik en uitstekend resultaat mee, zowel espresso als ristretto. Kun je met gemak een half jaar laten liggen met een uitstekende espresso als resultaat.
Ok, dan ga ik die ook uitproberen. Ik zie dat hij speciaal wordt aanbevolen voor de Pavoni.
Ik heb nu een bestelling staan bij Dutch Barista Coffee Company.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor bobbee » di 15 mei 2018, 09:35

Geef mij maar Romcaffe Miscela, daar krijg ik en uitstekend resultaat mee, zowel espresso als ristretto. Kun je met gemak een half jaar laten liggen met een uitstekende espresso als resultaat.
Met of zonder suiker?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Erik82 » di 15 mei 2018, 09:58

En het hele zure komt vaak ook voort uit het niet begrijpen hoe je espresso moet maken met lichte(re) brandingen. Als je dezelfde principes hanteert als dat je met medium tot dark roasts doet dan komt er inderdaad weinig goeds uit. Kwestie van de juiste kennis bezitten om het tot een goed resultaat te brengen. Daarnaast moet je ook wel een lichte branding hebben die goed ontwikkeld is en uit ervaring kan ik zeggen dat er redelijk wat branders zijn die lichter branden maar er helemaal niks van snappen en dan is het ook kansloos.

Dat wat een espresso tot een goede espresso maakt is niet meer aanwezig in een boon na 6 maanden dus die uitspraak vind ik ook dubieus. Uitstekend is dan ook meer je eigen mening en niet gestaafd op enige vorm van meetbare criteria waaruit een goede espresso is opgebouwd want dat zal niet meer aanwezig zijn in bonen van 6 maanden oud. Dan kun je veel beter bij DBC bestellen want die branden wat donkerder en leveren vers en goede kwaliteit bonen. Wil niet zeggen dat de Italiaanse blends slecht zijn maar vers zijn ze toch echt stukken beter.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor rmtz » za 19 mei 2018, 12:02

Ik heb Fazenda I.P. van Dutch Barista Coffee Company gekocht en uitgeprobeerd. Dat is inderdaad een heel ander verhaal. Ik ben ook overgestapt op gefilterd water. De koffie smaakt ineens een stuk beter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vers gebrand vs niet vers gebrand

Berichtdoor Erik82 » za 19 mei 2018, 20:29

Goede bonen geven een groot verschil en dan is DBC toch een hele stap vooruit tov bijvoorbeeld Fascino. Niet dat Fascino slecht is maar er is nog veel meer en beter te krijgen. Daarnaast zijn alle belangrijke personen in de speciality koffiewereld het eens dat geometrie van de maalschijven en samenstelling van het water op dit moment nog het meest onontdekt zijn en veel verschil gaan maken. Er is steeds meer over bekend gezien er de laatste jaren vooral erg veel extra onderzoek is gedaan naar watersamenstelling voor koffie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron