Voer voor de koffieliefhebber

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor Bert Pit » ma 30 apr 2018, 14:44

Keuringsdienst van waarde heeft een programma gemaakt over "Single Origin Koffee"

Hier kun je de aflevering zien: https://www.npo.nl/keuringsdienst-van-w ... KN_1698292

Zoals meestal, worden er aardig wat ballonnetjes doorgeprikt.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor pichichi » ma 30 apr 2018, 15:22

Er werd hier al (on?)redelijk over gerept Bert:

viewtopic.php?f=30&t=8912

Welke ballonnetjes zag jij doorgeprikt?
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor Pti » ma 30 apr 2018, 16:06

Ohja! Haast vergeten ik ga hem gelijk even terugkijken bedankt voor de reminder :D

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor Erik82 » ma 30 apr 2018, 17:50

Ik vond de aflevering tenenkrommend slecht. Maar ja wat verwacht je dan ook van een programma voor de massa.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor Pti » ma 30 apr 2018, 18:11

Ik heb wel betere kdvw afleveringen gezien ja, maar allicht dat er op die gebieden ook weer kenners zijn die er maar weinig aan vinden.

Feit is wel dat de grootgrutters op Single Origin zijn gedoken als marketingtool. De specialty is gelukkig al veel verder met haar single estate's of zelfs microlots. En zo kan de "gewone sterveling" die zijn koffie nog bij de supermarkt haalt ook eens met een goed gevoel van zijn "bakkie" genieten.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor @3aan » ma 30 apr 2018, 18:51

Ik heb wel betere kdvw afleveringen gezien ja, maar allicht dat er op die gebieden ook weer kenners zijn die er maar weinig aan vinden.

Feit is wel dat de grootgrutters op Single Origin zijn gedoken als marketingtool. De specialty is gelukkig al veel verder met haar single estate's of zelfs microlots. En zo kan de "gewone sterveling" die zijn koffie nog bij de supermarkt haalt ook eens met een goed gevoel van zijn "bakkie" genieten.
Ik maar denken dat je een typ foutje maakte, wist niet dat Kees van der Westen ook afleveringen had, wat heeft Kees net de S.O.'s te maken?

Toen viel de Daalder. Afbeelding

Keuringsdienst van waarde! KVW Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor Pti » ma 30 apr 2018, 20:37

Ja die dus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor Bert Pit » di 01 mei 2018, 22:23

Er werd hier al (on?)redelijk over gerept Bert:

viewtopic.php?f=30&t=8912

Welke ballonnetjes zag jij doorgeprikt?
Bijvoorbeeld dat in Indonesië single origin echt single origin is, en zodra het bij ons in de schappen ligt het begrip totaal iets anders is. Mij doet dit begrip overigens totaal niets. Het gaat mij bij koffie om de smaak, niet om de herkomst. Als mijn espresso of ristretto in de buurt komt van wat je in Italië krijgt, ben ik tevreden.

Daarnaast is er voor de gewone sterveling weinig tv materiaal van de productie keten van koffie en de noeste (vrouwen) arbeid die er aan ten grondslag ligt. En dat werd daar goed in beeld gebracht.

Natuurlijk moet je alles in het juiste perspectief zien en deze TV aflevering is afgestemd op de massa die het net iets exclusievere merk in de buurtsuper koopt, daar waar wij allang gewend zijn om tientallen euro's de kilo te offeren voor een mooi boontje.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor bgiebels » wo 06 jun 2018, 00:32

Ik ben gecharmeerd van de KWV. Dit forum hoeft dan weliswaar niet bij "de massa" te worden gerekend, maar er is toch niks mee om consumenten bewuster te maken? En laten we wel wezen, hoeveel personen van dit forum weten waar hun koffie vandaan komt? Wel eens op een koffieplantage gestaan (ben benieuwd wie van dit forum, ik in ieder geval niet) zodat je kan zeggen: dit zakje bonen dat ik net heb gekocht komt van dát veld?

Na de uitzending ben ik me toch meer gaan realiseren, dat de koffiebonen die ik zo achteloos in de brander gooi, stuk voor stuk met de hand geplukt en (vaak) gesorteerd zijn. Je weet wat de groothandelsprijzen zijn van de ruwe koffiebonen en je kan dan inschatten wat de koffiecoöperatie er voor vraagt. Als je dan gaat rekenen wat de koffieboer en de pluksters verdienen, dan zie je dat de mensen aan het begin van de koffieketen zitten hun vingers blauw werken, terwijl de zakenjongens goud geld met de koffiehandel verdienen. En daarom is er niks mis met een programma dat de marketingtermen van die boys eens aan de kaak stelt.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voer voor de koffieliefhebber

Berichtdoor bobbee » wo 06 jun 2018, 00:46

Ja! Ik in Costa Rica!

KvW is een leuk programma maar...hoe zal ik het zeggen? Ze zijn ook duidelijk een programma aan het maken en zoeken goed naar de angel, die soms maar heel klein is, van een onderwerp en niet om die eruit te trekken maar om even rond te draaien in de gemaakte wond.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron