Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor robertp » do 14 jun 2018, 15:48

Wat zijn jullie favoriete branders wat betreft bonen voor filterkoffie? Ik vraag mij namelijk af in hoeverre, wanneer er niet specifiek wordt vermeld dat het gaat om filterbranding, de bonen (voornamelijk) gebrand zijn voor espresso.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor Erik82 » do 14 jun 2018, 17:36

Caffenation en Tim Wendelboe zijn ontzettend goed. Als er niks bij staat dan zijn ze voor 99% zeker te donker voor filterkoffie en vooral bedoeld voor volautomaten of espresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor robertp » do 14 jun 2018, 20:59

Dankjewel! Ik zie dat er een Caffenation in Amsterdam zit. Nu moet ik daar volgende week toch zijn en vroeg ik mij af of het mogelijk is om daar ook bonen te kopen. Of is het handiger om te bestellen?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor Erik82 » do 14 jun 2018, 21:46

Ze verkopen daar ook. Vooral even de tijd nemen voor een geweldige koffie. Het kan heel soms het geval zijn dat de bonen zijn uitverkocht maar op vrijdag is bijna altijd goed omdat ze op donderdagmiddag altijd een verse lading krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor Heseven » vr 15 jun 2018, 08:10

Om aanvulling te geven op bovenstaande goede raad:

Ik ben erg enthousiast over de lichter gebrande bonen van Giraffe. Aanrader!

Ik heb momenteel bonen van Single Estate. Die zijn wat donkerder. Maar zeker nog wel lekker uit de chemex/aeropress.

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor robertp » vr 15 jun 2018, 16:46

Dank voor de tips!

Wendelboe opgezocht en zag dat hij leverde aan een koffie zaakje bij mij om de hoek, Filtro te Den Haag. Helaas zijn ze daar volgens mij inmiddels overgestapt naar een andere branderij, La Cabra uit Aarhus. Heerlijke filterkoffie gedronken overigens gezet met een Kalita Wave. Heel helder, heel zoet.

Ik ga het in ieder geval bij Giraffe en Caffenation proberen volgende week!

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor Erik82 » vr 15 jun 2018, 19:11

En anders gewoon een keer het abonnement nemen voor een maand bij Wendelboe. Dan betaal je 40 euro voor 3 zakjes van 250gr inclusief verzenden. Ik heb het al bijna een jaar en de kwaliteit is zo belachelijk veel beter dan alles wat ik ooit in Nederland heb gekregen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor bobbee » vr 15 jun 2018, 19:36

Die tip is goud waard! Erg lekkere koffie van TW!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor robertp » za 16 jun 2018, 12:56

Ja misschien is dat inderdaad wel de moeite waard als de kwaliteit inderdaad zoveel beter is dan alles wat er in Nederland te verkrijgen is. Aan de ene kant jammer omdat ik het altijd leuk vind om lokale branders te steunen maar het is niet anders. Wat is de voornaamste verklaring voor het verschil in kwaliteit? De vraag naar filterbranding zoveel lager in Nederland zodat er minder aandacht aan wordt besteed?

Heel erg bedankt voor de tips overigens

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Koffiebranders en bonen voor filterkoffie

Berichtdoor Heseven » za 16 jun 2018, 18:27

Ja misschien is dat inderdaad wel de moeite waard als de kwaliteit inderdaad zoveel beter is dan alles wat er in Nederland te verkrijgen is. Aan de ene kant jammer omdat ik het altijd leuk vind om lokale branders te steunen maar het is niet anders. Wat is de voornaamste verklaring voor het verschil in kwaliteit? De vraag naar filterbranding zoveel lager in Nederland zodat er minder aandacht aan wordt besteed?

Heel erg bedankt voor de tips overigens
Tsja. Los van of iets beter is of niet. We kunnen niet allemaal het beste boontje kopen.. Blijf vooral ook bij je eigen normen, zeker wanneer je daar voldoening uithaalt. Dat een Noor in Oslo het branden voor filterkoffie beter in de vingers heeft wil niet zeggen dat de betere Nederlandse en Vlaamse branders rotzooi leveren.

Bovendien, 53 euro per kilo in plaats van ca. 30.. Dat is een groot verschil, terwijl je het mogelijk hebt over het neusje van de zalm en het tipje van de neus..

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk




Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron