Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Fisherman » do 26 jul 2018, 10:14

Hallo JR86,

Allereerst, gefeliciteerd met de aanschaf van de Jura! Gezien de rode lijn in je post neem ik aan dat je een besluit hebt genomen om geen genoegen te nemen met "mindere" koffie.

Je hebt een mooie investering gedaan, het zou m.i. zonde zijn om de door jou genoemde bonen te gaan gebruiken. Zonde ook, om zo'n duur apparaat te gebruiken voor "oude" koffie. Écht verse koffie is een must. Tenzij je concessies wil doen op het gebied van smaak en/of aantal kopjes per dag, bijvoorbeeld door beperkt budget.

Is er geen brander/retailer bij jou in de buurt? Bestel dan op het web! Keuze genoeg, vaak aantrekkelijk prijzen.





Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

RoelW
Berichten: 10
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 13:56

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor RoelW » do 23 aug 2018, 14:41

Hallo iedereen.

Nu ik binnenkort mijn eerste bonenmachine ga krijgen (Jura E8) ben ik benieuwd naar wat nu een goede winkel is om echt verse koffie bonen te krijgen. Ik lees mindere dingen over Simon Levelt op dit forum en krijg nu een jaar lang gratis koffie via Kaldi. is kaldi beter dan Simon Levelt?

En heeft iemand ervaring met Blanche Dael in Maastricht? En hoe zit het met de bonen van Starbucks. Verder was ik laatst in Antwerpen heeft iemand wellicht ervaring met de bonen van Caffenation?

Andere tips zijn welkom, waar de winkel zich bevind is minder van belang en mag ook een koffiebar zijn ofzo

Verder nog een vraag: ik krijg de tip om te gaan voor bonen die niet vettig zijn. En in de supermarkt Douwe Egberts te vermijden, Illy zou dan wel weer goed zijn. Hoe herken ik dit en zijn er merken die jullie mij (nog meer) afraden om te gebruiken?
Simon Levelt, Kaldi en alle bekende merken zoals Lavazza, Illy, Douwe Egberts,... zou ik vermijden.
Blanche Dael heb ik al geprobeerd en niet zo tevreden van. Te bitter.
Caffénation is zeer goed en verassend goedkoop. Probeer de L.G.B. voor heerlijke cappuccino's.
Als je in Antwerpen bent: Normo.
Verdere aanraders: Dutch Barista, MOK uit Leuven,... er zijn er zo veel. Let op de roosterdatum: ik koop nooit bonen die langer als 2 weken geleden geroosterd zijn.
Als je in Londen zou komen: daar zijn enorm veel goede branders waar je bonen kan kopen: Workshop, Nude, Square Mile, Catalyst, Caravan, Ozone, ....

Free2be
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 08:04

Re: Goede fysieke winkel voor koffiebonen

Berichtdoor Free2be » wo 07 jul 2021, 08:59

Na het hardware aankoop avontuur, gaat de zoektocht nu verder naar bonen voor het bereiden van espresso. Vermits ik uit de streek van Hasselt, België kom, moet het uiteraard op een haalbare afstand. Bestellen via een webshop kan uiteraard ook maar meestal zit je dan met verzendkosten die de prijs van je bonen overschrijden, uiteraard als je naar versheid streeft. Is het niet de bedoeling om 5kg aan te kopen en er maanden over te doen.

Ik ben momenteel langs geweest bij Maes koffie, deze branden 2x per week en verkoper hun producten in 2 winkels in Hasselt. Verder ook in Supermarkten. Of ze ook daadwerkelijk vers aangeboden worden in de winkel, laat ik in 't midden, omdat er geen branddatum wordt vermeld. De bonen in de winkel zitten in grote glazen potten waar je hoeveelheid uit genomen wordt, afgewogen en in een papieren zak wordt mee gegeven. Het zijn allemaal mengelingen van Robusta varianten.

Verder in Zonhoven heb je de koffiebrander MONX, zij verkopen hun gebrande producten in luchtdichte verpakking, met vermelding van branddatum. MONX gebruikt enkel Arabica bonen van plaatselijke boeren, dewelke manueel worden geplukt en zon gedroogd.
Hun website: https://www.monx.be

De prijzen zitten in het normale regime, vergeleken met de aangeboden kwaliteit en herkomst.
Nu, heb ik er een staal van 250gr aangeschaft van:
Guatemala Huehuetenango
Deze single origin koffie, afkomstig van de plantage van Victor Hugo uit San Pedro Necta, gaat van start met een subtiele aciditeit van groene appel, gevolgd door een milde body, met smaken van melkchocolade en hazelnoot.
Zijn zachte, fruitige en zoete smaak komt het best in de light roast naar boven (aangewezen voor filterbereidingen). Het sprankelende appelzuur met toetsen van chocolade en noot proef je vooral in de medium roast (aangewezen voor espressobereidingen en volautomaten).

Nu is mijn probleem, omdat ik nog veel te weinig bereidingservaring heb, om de smaak dewelke wordt aangegeven, waar te nemen.
Momenteel bereid ik ze met 18gr bonen, gemalen met een fijn instelling van 15 (op mijn Qumar Q50S).
Ik weeg alles af met een precisie weegschaal. Watertemperatuur zit op 93°C, looptijd, incl. pre fusion: 28 sec.
De bereidde expresso ziet er goed uit, romig laagje en heet. Maar ik vind de smaak allesbehalve lekker. Hetgeen ik proef: Bitter en zuur..maar geen andere smaakeigenschappen.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron