Hoe "reset" je de smaak papillen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor bobbee » vr 28 sep 2018, 09:18

Weet iemand dat? Als je koffie gaat drinken en je hebt net een broodje pindakaas, sambal, komkommer op dan is je smaak zo anders door dat eten dat koffie niet meer neutraal smaakt.

Hoe doen anderen dat? Of stel, het is je beroep om koffie te proeven pichichi, loop je hier dan ook tegenaan?

Thanks


Edit:

Om niet het hele topic door te spitten zoekend naar het antwoord hier dé tip van pichichi : kauw op een koffieboon voordat je koffie gaat drinken. Het werkt gegarandeerd!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor Marcje » vr 28 sep 2018, 10:10

Water dacht ik.

Is dat ook niet de reden dat je, als het goed is, een glaasje water bij de espresso krijgt? Even voorspoelen?
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor bobbee » vr 28 sep 2018, 10:16

Maar met water krijg je sterke kruiden niet weg.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe

Berichtdoor fransg » vr 28 sep 2018, 10:49

Banaan schijnt goed te helpen. Maar ik meen dat mensen die hun Q grader cupping proef gaan afleggen dagen tevoren reeds scherpe kruiden, knoflook en dergelijke vermijden. Dus het beste is al die dingen laten staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor Marcje » vr 28 sep 2018, 10:54

Ligt idd een beetje aan wat je op de tong hebt lijkt me, water zal een dikke laag olien en vetten niet weghalen.

Ik eet ‘s ochtends vaak een handje ongebrande noten, en vind een kopje expresso daarna vaak extra lekker. Wij drinken in de regel zuid amerikaanse boontjes, en misschien is dat mooi complementair aan elkaar.

Interessante vraag!
dus...

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor DeepnGroond » vr 28 sep 2018, 10:56

Bij wijnproeven is het niet anders. Daar wordt naast water ook wel een stukje (neutraal smakend) brood tussendoor gegeten om smaken te neutraliseren.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoe

Berichtdoor Erik82 » vr 28 sep 2018, 13:21

Inderdaad neutrale dingen zoals een stukje brood of cracker. Water is om te spoelen maar doet verder niks. Brood kan ook echt de smaak neutraliseren. Brood neemt veel meer op dan water waardoor het ook veel effectiever is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hoe

Berichtdoor cremalover » vr 28 sep 2018, 15:43

Dat gaat moeilijk.Ik ben ook een whiskey liefhebber.Het eerste slokje whiskey is altijd het lekkerst.Daarna proef je al minder.Daarom drink ik altijd maar een slokkie whiskey.Voordeel is dat je er langere mee doet.
Een ristretto is bij mij ook twee max drie slokkies.Dus het probleem is niet echt aanwezig.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor bobbee » vr 28 sep 2018, 15:52

Ik hoop eigenlijk op een gouden tip. Ik heb suiker geprobeerd op je tong. Dat neemt ook olie en specerijen op. Werkt op zich wel maar nog niet goed genoeg, brood ook niet echt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor @3aan » vr 28 sep 2018, 17:29

Wat jij eet, is wat ik ook lekker vindt, het beste is een 30 minuten geduld of de verminderde smaak even voor lief nemen, bij de 2e koffie wordt het beter!

's-morgens 2 tosti's van boerenbruin met een flinke schep sambal (zelfgemaakt) en daar geraspte belegen Goudse kaas op dan op de tegenoverliggende boterham shirache saus met citroengras, dat geheel pangebakken zonder boter, verslavend lekker en wel met een oosterse thee met kandijsuiker, daarna pas de koffie.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron