Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » zo 14 okt 2018, 11:39

Dat is het zeker. Bedoel er verder niks mee.
De wens om met een filterbranding espresso te willen zetten ontgaat mij volledig. De subtiliteit van filter haal je toch nooit.
De zetwijze espresso (hogere druk en temperatuur) leent zich naar mijn mening meer voor de smaken aan de andere kant van het spectrum (smaakwiel).

En hier gaat je gedachtengang ook weer de verkeerde kant uit. Er wordt helemaal geen filterbranding voor espresso gebruikt, maar lichte epsressobranding. Die laatste heeft een hele andere ontwikkeltijd tijdens het branden. Als je inderdaad filterbranding voor espresso gaat gebruiken komt er een walgelijke bak uit. Dat is wat men her in dit land over het algemeen verkeerd doet. Daarnaast staat mijn Strietman meestal rond de 90C wat lager is dan de gemiddelde temperatuur voor filterkoffie dus ook die gaat niet op.

De subtiliteit van filterkoffie is zeker wel te behalen met een goede lichte espressobranding. Enige is dat ik verwacht dat de mensen die hier altijd het hardste roepen dat lichte brandingen walgelijk en zuur zijn zelf nog nooit een goede lichte branding hebben geproefd maar alleen de brandingen van degene die het pretenderen te snappen maar in de praktijk de plank totaal misslaan. Dat is toch echt een groot verschil.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor cremalover » zo 14 okt 2018, 15:07

Dat is het zeker. Bedoel er verder niks mee.
De wens om met een filterbranding espresso te willen zetten ontgaat mij volledig. De subtiliteit van filter haal je toch nooit.
De zetwijze espresso (hogere druk en temperatuur) leent zich naar mijn mening meer voor de smaken aan de andere kant van het spectrum (smaakwiel).

En hier gaat je gedachtengang ook weer de verkeerde kant uit. Er wordt helemaal geen filterbranding voor espresso gebruikt, maar lichte epsressobranding. Die laatste heeft een hele andere ontwikkeltijd tijdens het branden. Als je inderdaad filterbranding voor espresso gaat gebruiken komt er een walgelijke bak uit. Dat is wat men her in dit land over het algemeen verkeerd doet. Daarnaast staat mijn Strietman meestal rond de 90C wat lager is dan de gemiddelde temperatuur voor filterkoffie dus ook die gaat niet op.

De subtiliteit van filterkoffie is zeker wel te behalen met een goede lichte espressobranding. Enige is dat ik verwacht dat de mensen die hier altijd het hardste roepen dat lichte brandingen walgelijk en zuur zijn zelf nog nooit een goede lichte branding hebben geproefd maar alleen de brandingen van degene die het pretenderen te snappen maar in de praktijk de plank totaal misslaan. Dat is toch echt een groot verschil.
Misschien ben jij in staat om "zuur "beter te tolereren als de gemiddelde koffiedrinker.Iemand die op 4000 meter hoogte uit een vliegtuig springt in de veronderstelling (hoop :mrgreen: ) dat de veer in je pack die parachure er well ff uittrekt heeft wat gevaar aangaat een andere instelling dan de doorsnee espressodrinker denk ik.

Hier een Nordic rooster.
Check waar die mee maalt. :mrgreen:
mazzert.jpg

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Capulus » zo 14 okt 2018, 20:28

Dat is het zeker. Bedoel er verder niks mee.
De wens om met een filterbranding espresso te willen zetten ontgaat mij volledig. De subtiliteit van filter haal je toch nooit.
De zetwijze espresso (hogere druk en temperatuur) leent zich naar mijn mening meer voor de smaken aan de andere kant van het spectrum (smaakwiel).

En hier gaat je gedachtengang ook weer de verkeerde kant uit. Er wordt helemaal geen filterbranding voor espresso gebruikt, maar lichte epsressobranding. Die laatste heeft een hele andere ontwikkeltijd tijdens het branden. Als je inderdaad filterbranding voor espresso gaat gebruiken komt er een walgelijke bak uit. Dat is wat men her in dit land over het algemeen verkeerd doet. Daarnaast staat mijn Strietman meestal rond de 90C wat lager is dan de gemiddelde temperatuur voor filterkoffie dus ook die gaat niet op.

De subtiliteit van filterkoffie is zeker wel te behalen met een goede lichte espressobranding. Enige is dat ik verwacht dat de mensen die hier altijd het hardste roepen dat lichte brandingen walgelijk en zuur zijn zelf nog nooit een goede lichte branding hebben geproefd maar alleen de brandingen van degene die het pretenderen te snappen maar in de praktijk de plank totaal misslaan. Dat is toch echt een groot verschil.
Misschien ben jij in staat om "zuur "beter te tolereren als de gemiddelde koffiedrinker.Iemand die op 4000 meter hoogte uit een vliegtuig springt in de veronderstelling (hoop :mrgreen: ) dat de veer in je pack die parachure er well ff uittrekt heeft wat gevaar aangaat een andere instelling dan de doorsnee espressodrinker denk ik.

Hier een Nordic rooster.
Check waar die mee maalt. :mrgreen:
mazzert.jpg
Doorgaans ben ik helemaal niet zo tolerant voor zuren. Toen ik een licht gebrande boon bij caffenation proefde was ik wel helemaal om. Helemaal niet zuur, maar mooi in balans en zelfs zoetig. Dit kwam er thuis met mijn sette (klein conisch) niet helemaal goed uit.

Wie weet kun je daar eens proeven. Wellicht ervaar je het dan ook niet als iets heftigs. En anders gelukkig ieder zijn smaak:)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor fransg » zo 14 okt 2018, 21:25

Bij Trakteren in de J.P. van der Heijestraat kunnen ze ook van goede licht gebrande bonen erg lekkere espresso maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor bvds » zo 14 okt 2018, 22:33

Heren allemaal goed en wel, maar ik stel voor om het hier over de Niche te hebben en niet over zuren en zuren.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » ma 15 okt 2018, 07:19

Misschien kan bobbee een afsplitsing maken van de laatste paar pagina's om het topic schoon over de Niche te houden en deze discussie in leven te houden. Hij begint nu wel interessant te worden. Daarnaast vind ik de Niche ook erg interessant en wil ik dat ook wel volgen.

Ik ben het namelijk erg met de laatste posts eens dat lichte brandingen zeker niet per definitie zuur moeten zijn want ook ik hou niet van dat hele zure. Neemt niet weg dat je dan natuurlijk geen licht gebrande Kenia moet pakken omdat die per definitie wel wat meer zuur zal zijn. Dat geeft maar weer blijk van het feit dat de mensen die het hier het hardste roepen nog nooit een goede espresso van een lichte branding hebben gedroken. Dit is ook precies wat ik bedoel dat er veel prustsers zijn onder de branders en er daardoor een compleet verkeerd beeld heerst over hoe espresso van een lichte branding hoort te smaken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor fransg » ma 15 okt 2018, 09:21

Ik zou dat gesprek wel willen volgen en eraan deelnemen maar alleen als je niet altijd zo "vol op het orgel" gaat van "het hardste roepen, nog nooit hebben gedronken, prutsers, compleet verkeerd, zo hoort het".

Mekaar de stuipen op het lijf jagen brengt de groep niet nader tot malkander.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor @3aan » ma 15 okt 2018, 09:46

Espresso branding is geen Filterbranding en ook niet als dusdanig te gebruiken, een beetje brander weet dat en zal je dan ook geen Filter voor Espresso verkopen of andersom.

Heb uiteraard zelf ook weleens die fout begaan en een lekkere lichte branding tot filterkoffie vermalen en te heet voor die koffie, koffie gezet tja dat ging linearecta de gootsteen.

Niet zonde, een leermomentje . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » ma 15 okt 2018, 19:03

Ik zou dat gesprek wel willen volgen en eraan deelnemen maar alleen als je niet altijd zo "vol op het orgel" gaat van "het hardste roepen, nog nooit hebben gedronken, prutsers, compleet verkeerd, zo hoort het".

Mekaar de stuipen op het lijf jagen brengt de groep niet nader tot malkander.
Als de mensen die totaal geen ervaring hebben met lichte brandingen dan ook niet het hardst roepen dat het niks is dan is er tenminste een normale discussie te voeren. Dat is nog wel het meest storende aan het geheel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor fransg » ma 15 okt 2018, 19:51

Dat is nog wel het meest storende aan het geheel.
Ik kan mij dat vanuit jouw hoogst persoonlijke standpunt 100% voorstellen, maar mensen die niet in jouw schoenen staan en niet jouw hoogstpersoonlijke smaak hebben kunnen er weer geheel anders over denken. Dus het kan helpen als we ons ervan bewust zijn dat ons eigen volmaakte gelijk niet per se moet overlappen met dat van de ander.

Als we het van meet af aan geheel eens zijn is er evenmin enige uitwisseling mogelijk, dan praten we allemaal tegelijk tegen ons eigen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten