Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » ma 15 okt 2018, 20:01

Dat het niet ieders smaak is dat maakt mij niets uit. Ieder heeft gelukkig zo zijn eigen smaak maar dat was ook niet wat ik schreef. Ik raad zo vaak branders aan die niet mijn stijl branden, gewoon om mensen te helpen met de juiste koffie voor ze. Een donkere branding op z'n tijd kan ik ook zeker wel waarderen en zal ik ook niet afkraken tenzij die echt slecht is.

Het is gewoon uiterst contraproductief om keihard te roepen dat iets niet goed is als je er totaal geen ervaring mee hebt. Zorg dan dat je weet waar je over praat alvorens je iets totaal af gaat kraken. Dat komt ongeveer neer op roepen dat alle koffie bagger is als je ooit één keer koffie bij Starbucks op hebt en verder nooit van je leven koffie hebt gedronken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor cremalover » ma 15 okt 2018, 20:14

Dat het niet ieders smaak is dat maakt mij niets uit. Ieder heeft gelukkig zo zijn eigen smaak maar dat was ook niet wat ik schreef. Ik raad zo vaak branders aan die niet mijn stijl branden, gewoon om mensen te helpen met de juiste koffie voor ze. Een donkere branding op z'n tijd kan ik ook zeker wel waarderen en zal ik ook niet afkraken tenzij die echt slecht is.

Het is gewoon uiterst contraproductief om keihard te roepen dat iets niet goed is als je er totaal geen ervaring mee hebt. Zorg dan dat je weet waar je over praat alvorens je iets totaal af gaat kraken. Dat komt ongeveer neer op roepen dat alle koffie bagger is als je ooit één keer koffie bij Starbucks op hebt en verder nooit van je leven koffie hebt gedronken.
Ik sta er voor open.
Maar om nu een zakje van 250 gram te kopen voor 25 e ....ik ben dat soort bedragen niet gewend.

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » ma 15 okt 2018, 20:42

Caffenation heeft de Sprso Joe voor 9 euro. Bij de hele goede scandinavische branders zit je al snel op 13-16 euro per 250gr. Voor 25 euro heb je een Geisha of iets anders hel bijzonder maar dat zijn geen normale prijzen.

Als je bij Caffenation 2 keer de Sprso Joe besteld krijg je 2 verschillende bonen en zou je ook nog de Mister LGB kunnen proberen. De Roast Ed vind ik persoonlijk niet zo heel goed en ik verwacht dat je die ook niet lekker gaat vinden. Je kunt er dan wel het beste bij vermelden dat je liever geen Kenia wilt aangezien je nooit weet wat je precies gaat krijgen en een Kenia per definitie erg fruitig is.

Als je die binnen hebt is het een kwestie van fijner malen dan je gewend bent en met lange pre-infusies werken om er het maximale uit te halen. Zeg maar 10s pre-infusie gevolgd door een 27s voor een brew ratio van 50%.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor bobbee » ma 15 okt 2018, 22:24

Een en ander samengevoegd in een nieuw topic over nordic roast.

Ik verzoek wel iedereen om het over de koffie an sich te hebben zonder persoonlijk te bekritiseren.
Dank! Zo houden we het forum een fijne plek!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor cremalover » ma 15 okt 2018, 22:35

Caffenation heeft de Sprso Joe voor 9 euro. Bij de hele goede scandinavische branders zit je al snel op 13-16 euro per 250gr. Voor 25 euro heb je een Geisha of iets anders hel bijzonder maar dat zijn geen normale prijzen.

Als je bij Caffenation 2 keer de Sprso Joe besteld krijg je 2 verschillende bonen en zou je ook nog de Mister LGB kunnen proberen. De Roast Ed vind ik persoonlijk niet zo heel goed en ik verwacht dat je die ook niet lekker gaat vinden. Je kunt er dan wel het beste bij vermelden dat je liever geen Kenia wilt aangezien je nooit weet wat je precies gaat krijgen en een Kenia per definitie erg fruitig is.

Als je die binnen hebt is het een kwestie van fijner malen dan je gewend bent en met lange pre-infusies werken om er het maximale uit te halen. Zeg maar 10s pre-infusie gevolgd door een 27s voor een brew ratio van 50%.
Ik heb ze net alle drie besteld.Gaan het zien.

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » di 16 okt 2018, 06:59

Goed bezig! Ik ben ook heel benieuwd wat je ervan gaat vinden. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat het niet je ding is maar de espresso moet in ieder geval niet heel erg zuur zijn. Een licht zuurtje is het maximale wat je zou moeten proeven anders zul je je techniek nog wat moeten finetunen (nog fijner malen en langer extraheren). Lichte brandingen extraheren nou eenmaal wat lastiger waardoor je al snel onderextractie hebt en dus veel te veel zuur.

Hou er wel rekening mee dat je met dit soort brandingen gruwelijk wordt afgestraft bij een niet-perfecte techniek met als gevolg fikse spuiters en ook weer onderextractie (ofwel zuur). Het is echt heel wat anders dan een donkere branding qua techniek. Gelukkig heb je er wel de juiste spullen voor staan om er het maximale uit te kunnen halen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor cremalover » di 16 okt 2018, 07:10

Nog een tip voor de temp?
Ik zit normaliter altijd redelijk hoog.
1.3 bar.

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » di 16 okt 2018, 08:40

Begin maar met 1.3. Als je nu wat hoger zit maak je het jezelf waarschijnlijk alleen maar makkelijker. Met lagere temperaturen kun je er, in bepaalde gevallen, nog net iets meer uit halen maar dan wordt het allemaal nog lastiger en is de sweetspot een stuk kleiner.

De uitloop zal er sowieso wat waterig uitzien voor je gevoel en niet zo perfect zijn zoals met donkere brandingen maar dat is normaal. Hij met echter wel rustig en stabiel zijn. Waarschijnlijk zul je weer moeten singledosen en WDT gebruiken om er een echt goed resultaat uit te halen. Gelukkig is je Major daar een zeer goede maler voor.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor pichichi » di 16 okt 2018, 13:14

Bazen. Dat zijn jullie! Echte bazen. En dat is óók alweer prachtig om te lezen. Koffiepraat is waarachtig geen Kulprut!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor @3aan » do 18 okt 2018, 02:28

Begin maar met 1.3. Als je nu wat hoger zit maak je het jezelf waarschijnlijk alleen maar makkelijker. Met lagere temperaturen kun je er, in bepaalde gevallen, nog net iets meer uit halen maar dan wordt het allemaal nog lastiger en is de sweetspot een stuk kleiner.

De uitloop zal er sowieso wat waterig uitzien voor je gevoel en niet zo perfect zijn zoals met donkere brandingen maar dat is normaal. Hij met echter wel rustig en stabiel zijn. Waarschijnlijk zul je weer moeten singledosen en WDT gebruiken om er een echt goed resultaat uit te halen. Gelukkig is je Major daar een zeer goede maler voor.
Jammer dat de Mazzer van het ene puntje van NL naar het andere puntje gaat!

Ik heb evt. wel een Mazzertje in GOD te leen voor Alwin met 83mm Titanium gecoate schijven, schijven zijn nog niet ingelopen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten