SCA trainingen?

Bolo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 09:53

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Bolo » do 21 dec 2023, 11:27

Bedankt voor jullie supersnelle reacties!

De consensus lijkt toch wel heel duidelijk, haha. Zoiets als een stage lopen bij een echt goeie koffiezaak of brander klinkt best wel slim, en dan heel eventueel later een training volgen op kosten van de baas ook. Was nog niet bij me opgekomen. Ik had wel al met een schuin oog naar vacatures gekeken en daar wordt soms toch gevraagd om een ‘gecertificeerd barista’, vandaar mijn vraag. Ik ben wel echt serieus in mijn voornemen om komend jaar als barista te gaan werken.

Het is gewoon zo dat ik nog weinig ervaring heb en het liefst geen verkeerde eerste stappen wil zetten. Daarom heb ik ook nog niet de portemonnee getrokken voor allerlei apparaten en accessoires voor thuis, ik denk dat ik nu uit een soort features-FOMO iets duurs en onbegrijpelijks zou kopen. Aan de andere kant wil ik niet binnen twee jaar tegen de beperkingen van mijn apparatuur aan lopen - en als ik nou toch geld bespaar door me niet in te schrijven voor trainingen, sja :)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2023, 11:47

Bedankt voor jullie supersnelle reacties!

De consensus lijkt toch wel heel duidelijk, haha. Zoiets als een stage lopen bij een echt goeie koffiezaak of brander klinkt best wel slim, en dan heel eventueel later een training volgen op kosten van de baas ook. Was nog niet bij me opgekomen. Ik had wel al met een schuin oog naar vacatures gekeken en daar wordt soms toch gevraagd om een ‘gecertificeerd barista’, vandaar mijn vraag. Ik ben wel echt serieus in mijn voornemen om komend jaar als barista te gaan werken.

Het is gewoon zo dat ik nog weinig ervaring heb en het liefst geen verkeerde eerste stappen wil zetten. Daarom heb ik ook nog niet de portemonnee getrokken voor allerlei apparaten en accessoires voor thuis, ik denk dat ik nu uit een soort features-FOMO iets duurs en onbegrijpelijks zou kopen. Aan de andere kant wil ik niet binnen twee jaar tegen de beperkingen van mijn apparatuur aan lopen - en als ik nou toch geld bespaar door me niet in te schrijven voor trainingen, sja :)
Misschien vindt je koffie zetten helemaal niet leuk. Drink je wel koffie en zo ja, welke? Wat vindt je daar lekker aan en hoe bereidt je nu die koffie? Waar komt de trigger vandaan om barista te willen worden? Het imago of het de koffie?
Of zoek je gewoon een vak om geld mee te verdienen? Is het een bevlieging die even snel opkomt?

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor fransg » do 21 dec 2023, 11:48

Daarom heb ik ook nog niet de portemonnee getrokken voor allerlei apparaten en accessoires voor thuis, ik denk dat ik nu uit een soort features-FOMO iets duurs en onbegrijpelijks zou kopen.
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=12901

Als je goeie spullen koopt kun je die voor een behoorlijk bedrag weer verkopen tegen de tijd dat je nóg beter wil.

Jaren geleden had ik contact met een Amsterdamse barista, een jongeman die heel veel ervaring had opgedaan bij een destijds bekende Amsterdamse specialty coffee keten. Hij beheerste allerlei technieken, latte art, kon goed een maler afstellen, kon ook mooie filterkoffie bereiden, bleef vaak langer op de zaak om nieuwe dingen uit te proberen, had de nodige certificaten behaald. Toen hij op reis ging was zijn plan om onderweg her en der als barista te werken en zo zijn reis gaandeweg te bekostigen. In Sydney mocht hij bij een paar zaken op proef meedraaien maar telkens werd hij na een half uurtje vriendelijk bedankt en weggestuurd want de lat ligt daar hoog. Niet alleen moest elke shot perfect zijn, ook en vooral moest er HEEL SNEL worden gewerkt. Hij zette een espresso, ging dan de maler ietsje aanpassen, de klant moest even wachten, de rij werd heel snel veel langer, klanten liepen weg... Kortom wat in Amsterdam "heel drukke dag" wordt genoemd is daar "er is weinig te doen, we kloten maar wat aan" en wat daar een "lekker drukke dag" is zouden wij "een gekkenhuis, ondoenlijk" noemen.

Een 'certificaat' redt jou in zulke situaties niet.

En ik vermoed dat hier in NL menig horeca-ondernemer als het erop aankomt geen zak geeft om een certificaat als je bij binnenkomst kan laten zien dat je heel snel allerlei verschillende lekkere koffies kunt bereiden, latte art, moderne kassa bedienen, gastvrijheid bieden en dat alles voor een zéér laag uurloon :lol:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor fransg » do 21 dec 2023, 11:53

PS oh ja, een man die mij jaren geleden aanbood dat ik bij hem een SCA certificaat kon behalen op gebied van koffiebranden (hij had zelf ook een SCA tegeltje met diverse jaartallen eronder want je moet er elk jaar flink voor betalen om instructeur te blijven) die mailde mij naderhand vanuit het verre buitenland waar hij met Europese subsidie lesgaf in afgelegen dorpen. Hij kwam er niet goed uit met de software waarover hij les gaf, software die ik al langer gebruik en waarvoor ik ook betaal. Hij gebruikte het zonder ervoor te betalen want "het is niet voor mij maar voor de cursisten".

:lol:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Bolo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 09:53

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Bolo » do 21 dec 2023, 13:55

[quote =bobbee post_id=169361 time=1703155638 user_id=20642]Misschien vindt je koffie zetten helemaal niet leuk. Drink je wel koffie en zo ja, welke? Wat vindt je daar lekker aan en hoe bereidt je nu die koffie? Waar komt de trigger vandaan om barista te willen worden? Het imago of het de koffie?
Of zoek je gewoon een vak om geld mee te verdienen? Is het een bevlieging die even snel opkomt?
[/quote]

Dit zijn natuurlijk terechte vragen. Laat ik zeggen dat het voor mij absoluut geen bevlieging is, ik loop al jaren met het idee rond. Alleen staat pas sinds kort voor mij de deur open om hier ook echt tijd en energie in te stoppen. En als het me alleen om geld en imago te doen was, zou ik m’n pijlen toch ergens anders op richten, Hollywood ofzo ;)

Verder geeft het verhaal van fransg toch wel te denken, maar het is ook precies waarom ik me hier heb geregistreerd. Het opleidingen- en papiertjescircuit is in Nederland en de rest van Europa toch wel behoorlijk opgeklopt. Als ik aan een opleiding begin wil ik ook weten dat ik daar meer uit haal dan de trainer/coach/watdanook, en dat is gewoon lastig te bepalen als beginner. Zo zie ik ook bij niche-branders als Stooker en Stean’s beans (allebei Amsterdam, waar ik woon) dat er wordt geprijkt met gevolgde of te volgen SCA-cursussen.

En dan wat bobbee zegt: in de Nederlandse horeca zijn certificaten etc. niet de norm, maar uitstekende koffie nog minder. Zou het dan niet helpen als er wat meer mensen rondliepen die - op een ander niveau - begrijpen met wat voor product ze werken?

Maar voor elk vak geldt natuurlijk dat er geen vervanging is voor meters maken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2023, 14:03


[quote =bobbee post_id=169361 time=1703155638 user_id=20642]Misschien vindt je koffie zetten helemaal niet leuk. Drink je wel koffie en zo ja, welke? Wat vindt je daar lekker aan en hoe bereidt je nu die koffie? Waar komt de trigger vandaan om barista te willen worden? Het imago of het de koffie?
Of zoek je gewoon een vak om geld mee te verdienen? Is het een bevlieging die even snel opkomt?
Dit zijn natuurlijk terechte vragen. Laat ik zeggen dat het voor mij absoluut geen bevlieging is, ik loop al jaren met het idee rond. Alleen staat pas sinds kort voor mij de deur open om hier ook echt tijd en energie in te stoppen. En als het me alleen om geld en imago te doen was, zou ik m’n pijlen toch ergens anders op richten, Hollywood ofzo ;)
[/quote]

Dus wat zijn de antwoorden op de vragen? Je hebt nog nooit koffie gezet en nog nooit gedronken of iets? Ik heb nog geen idee waar jouw idee vandaan komt om barista te willen worden. Wat is de echte reden?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bolo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 09:53

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Bolo » do 21 dec 2023, 14:12

Is het niet genoeg om te weten dat het voor mij geen bevlieging is?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor fransg » do 21 dec 2023, 14:14

En dan wat bobbee zegt: in de Nederlandse horeca zijn certificaten etc. niet de norm, maar uitstekende koffie nog minder. Zou het dan niet helpen als er wat meer mensen rondliepen die - op een ander niveau - begrijpen met wat voor product ze werken?
Toen ik eens bij de opleidingslocatie van een bekende Amsterdamse brander was zag ik een klein groepje cursisten rond een machine staan. Men luisterde maar half naar de verhalen van de barista die de cursus gaf. Een collega van hem vertelde mij dat ze gratis cursussen gaven aan personeel van de café's die hun bonen kochten maar het probleem was dat die jonge mensen vooral popelden om weg te kunnen en vervolgens te gaan genieten van hun dagje Amsterdam om selfies te maken. Ook gaat dat personeel al na korte tijd wat anders doen en zitten de café-ondernemers weer met nieuwe jongens en meisjes die geen idee hebben hoe je koffie zet.

De broers die de Bocca branderij begonnen zijn ook eens bij een sterrenrestaurant geweest waar ze wilden weten hoe je lekkere espresso kunt maken.

De kok en de eigenaar vonden het reuze mooi en lekker maar gingen niet over tot betere koffie bereiden want "de klant maakt het niks uit."

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... tchen.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2023, 14:16

Is het niet genoeg om te weten dat het voor mij geen bevlieging is?
Nee voor mij niet eerlijk gezegd als je vragen stelt. Drink je koffie? Welke koffie? Hoe zet die? Kan allerlei vragen beantwoorden op de goede bedoelingen van jou om barista voor je werk te worden maar als je al geen antwoorden wilt geven op zoiets simpels als dit zodat ik niet kan inschatten waar je staat heeft het niet veel nut. Jouw idee kan namelijk van het ene op andere moment omslaan als je daadwerkelijk met koffie aan de slag gaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor fransg » do 21 dec 2023, 14:17

Is het niet genoeg om te weten dat het voor mij geen bevlieging is?
Tuurlijk maar om te begrijpen hoe je ertoe kwam is het leuk om te weten of je überhaupt weleens koffie drinkt, waar, van welke bonen, of je ook maar enige ervaring hebt met de apparatuur.

Bij "ik wil barista worden" denkt de een aan een onderneming, de ander aan het maken van een "man bun" staartje en een tatoeage, en een ander kan ook aan goeie espresso denken of aan een mierzoet melkdrankje.

Wat jij onder 'barista' verstaat blijft nog even een mysterie ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron