Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Keyser » za 08 jan 2022, 15:01

Welkom Tessa,

Koffie en Kitchen haalt zijn apparaten ook veel van marktplaats af om ze vervolgens door te verkopen voor meer. Hij loopt ze na, maar is vast ook niet altijd nodig. Hij zal ongetwijfeld goed zijn, maar weet dat diezelfde machine veel voordeliger was wanneer je eerder dan hem op marktplaats was.

Goed kijken onder de kap wanneer je tweedehands koopt en zo'n €100 - €150 service beurt voor de zekerheid incalculeren. Vragen naar hoe hij is gebruikt en het merkt vanzelf ook wel of iemand er zuinig mee om is gegaan.

Marktplaats goed ik de gaten houden. Je moet wel snel zijn tegenwoordig

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Ypuh » za 08 jan 2022, 16:03

De Lelit Mara-X is nogal populair en slechts 'iets' duurder dan €600 die je aangeeft voor een tweedehands. Online heb ik ze onlangs bij de oosterburen al zo goedkoop voorbij zien komen als €875 nieuw, al is die deal verlopen (en die van €940 ook). Die machine staat bekend als de prijs-kwaliteit knaller in de prijsklasse tot €1.500.

Je kunt iets zeggen over het online bestellen van espressomachines; mijn voorkeur heeft het niet. Als er iets mee is, zit je met een apparaat van 25kg die je niet zomaar even retour stuurt. Het komt te vaak voor dat er tijdens transport iets beschadigd/kapot gaat, en zonder kennis en ervaring is de initiële afstelling al lastig genoeg dat je maar moeilijk achter komt waar een eventueel defect aan ligt.

Ook moet je je ook niet helemaal gek laten maken door alle online reviews van machine A is zoveel beter dan machine B, er zijn genoeg mooie (tweedehands) machines en de verschillen zijn vaak niet zo groot als de mensen je doen geloven.

Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Thops
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 23:00

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Thops » za 08 jan 2022, 18:02

Hallo Tessa,

Allereerst welkom hier.

Hier ook een type die niet wist/weet wat hij wilt. Maar misschien is het een klein idee om gewoon wel een tweedehands aan te schaffen.

Neem bijvoorbeeld een VIbiemme, daar kan je zeker een goede vinden voor rond de €400,-, koop daarnaast dan een oude horecamolen met wat grotere schijven. Deze zijn van €50-150,- te vinden, koop je als de schijven niet goed zijn nog een nieuw setje schijven. Hoeven natuurlijk niet gelijk de duurste te zijn. Bij Kafko kan je veel dingen bestellen voor goede prijzen.

De Vibiemme kan je dan later dit jaar of begin volgend jaar weer verkopen voor hetzelfde bedrag maar in de tussentijd kan je wel oefenen en genieten van lekkere koffie.

Nu weet ik dat niet iedereen het hier erover eens is maar je moet ergens beginnen.

Gr. Dennis


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Warheart » za 08 jan 2022, 19:40

Hallo Tessa

Welkom!

Leuk om te lezen dat je aan je eigen koffiereis gaat beginnen. Ik ben erg benieuwd hoe die er uit zal gaan zien.

Cheers!
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Dirk Jan » za 08 jan 2022, 19:41

Leuk Dirk Jan, ik heb onder andere veel van jou gelezen en geleerd!
En dat vind ik weer leuk om te lezen. Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Frup » za 08 jan 2022, 20:12

Welkom en succes met je zoektocht.
Weet dat er geen weg terug is. Het kan altijd beter (en duurder) Maar het is ook erg leuk. Soms simpel beginnen en dan steeds upgraden of je techniek verbeteren, waarbij je steeds weer leert en de progressie in je kopje proeft.
Dit is ook een leerzaam en inspirerend forum daarvoor (vind ik).
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor fransg » za 08 jan 2022, 23:09

Voor tweedehands kun je op veel plukken terecht. Als je geluk hebt heeft iemand op dit forum net iets te koop. Op marktplaats tref je soms ook nog wel eens een echte liefhebber.
Verde: koop tweedehands bij voorkeur bij een reparateur van machines. Casabarista in Den Haag en Breda zijn erg goede adressen. Koffie & Kitchen in Den Haag is ook erg goed, maar zijn prijzen zijn wel erg aan de hoge kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk
Overigens is HanR zelf ook een uitstekende reparateur!
En zelf zo bescheiden dat hij het niet meldt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

QuantumCat76
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 15 okt 2021, 11:03
Locatie: Dordrecht

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor QuantumCat76 » za 08 jan 2022, 23:21

Welkom!

Gebruikersavatar
Tessa2108
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 16:03

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Tessa2108 » zo 09 jan 2022, 09:24

Hallo Tessa,

Allereerst welkom hier.

Hier ook een type die niet wist/weet wat hij wilt. Maar misschien is het een klein idee om gewoon wel een tweedehands aan te schaffen.

Neem bijvoorbeeld een VIbiemme, daar kan je zeker een goede vinden voor rond de €400,-, koop daarnaast dan een oude horecamolen met wat grotere schijven. Deze zijn van €50-150,- te vinden, koop je als de schijven niet goed zijn nog een nieuw setje schijven. Hoeven natuurlijk niet gelijk de duurste te zijn. Bij Kafko kan je veel dingen bestellen voor goede prijzen.

De Vibiemme kan je dan later dit jaar of begin volgend jaar weer verkopen voor hetzelfde bedrag maar in de tussentijd kan je wel oefenen en genieten van lekkere koffie.

Nu weet ik dat niet iedereen het hier erover eens is maar je moet ergens beginnen.

Gr. Dennis


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hee Dennis,

Thanks voor je tips.

Ik blijf rondkijken, maar misschien wel goed om te vertellen dat ik 2,5 jaar met een professioneel apparaat heb gewerkt, baristacursussen heb gevolgd van de Stadsbranderij in Dordrecht en vrijwilligers heb ingewerkt in het koffie leren zetten. Ik noem mezelf geen pro, maar ik heb al veel mogen oefenen en heb mogen ervaren dat ik het echt heel leuk vind.

Het koffie zetten is niet nieuw, het wordt slechts nieuw in mijn eigen huis. Daar kijk ik erg naar uit! Ook om bezoek weer wat te leren over het zetten ervan en om met elkaar te genieten van een goed bakkie!

Ben jij gestart met een Vibiemme?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen: koffieliefhebber Tessa uit Dordrecht

Berichtdoor Keyser » zo 09 jan 2022, 09:33

Top dat je die ervaring hebt. Dat maakt de zoektocht eenvoudiger.

Je schrijft dat je weer een richting hebt. Moet het een dubbel boiler zijn, omdat je ook de Expobar noemt?


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron