Wat wordt er bedoeld met dubbel

Gebruikersavatar
DrLivingstoned
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 08:59

Re: Wat wordt er bedoeld met dubbel

Berichtdoor DrLivingstoned » ma 21 mar 2022, 12:18

Ik denk dat je niet wordt getrold maar dat jij het lastig vindt de geboden adviezen en online informatie te verwerken.
Als online-psycholoog sla je de plank een beetje mis, maar voor de rest neem ik je adviezen zeker graag ter harte.

Wat ook zeker een rol speelt is dat ik van een "bonen-in, koffie-uit" machine met "houdbaar-tot" bonen ben overgeschakeld naar een halfautomaat met "branddatum-op" bonen... De volle smaak die ik nu proef is zo compleet anders (uitroepteken) dat ik er even aan moet wennen :lol:
Mijn koffiekopje kan 180ml bevatten, dus 38 gram espresso en dan opvullen met melk(schuim) zou volgens mij voldoende moeten zijn.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat wordt er bedoeld met dubbel

Berichtdoor fransg » ma 21 mar 2022, 12:50


Als online-psycholoog sla je de plank
Ik begrijp niet helemaal waarom jij mensen die jij niet kent en die jou proberen verder te helpen voor trol of online psych moet uitmaken. De sfeer op het forum is over het algemeen uitstekend dus je merkt vanzelf wel of jij jezelf daarin thuis voelt.
Mijn koffiekopje kan 180ml bevatten, dus 38 gram espresso en dan opvullen met melk(schuim) zou volgens mij voldoende moeten zijn.
Je zou een glas van dat volume kunnen nemen en meten hoeveel ml bij jou 30g espresso is, en datzelfde doen met melk dat ook deels vloeibaar is en deels mooi schuim dat vloeibaar is zoals verf uit een emmertje kan zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
DrLivingstoned
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 08:59

Re: Wat wordt er bedoeld met dubbel

Berichtdoor DrLivingstoned » ma 21 mar 2022, 14:10

;)

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Wat wordt er bedoeld met dubbel

Berichtdoor Warheart » ma 21 mar 2022, 14:22

Ik ben nieuw in de wereld van de half automaten en sinds kort trotse eigenaar van de sage barista touch.


Alvast bedankt voor de hulp !
Allereerst: Welkom op het forum! Een overstap van Supermarkt bonen in een vol automaat naar echte verse bonen in een half automaat,
dan heb je inderdaad een gigantische vooruitgang in smaak en ontwikkeling en kan alleen mar toegejuicht worden. Hurray for you, dus!

Ik ben ook 1 van de weinige / enige? op dit forum die trots bezitter van een Sage Barista Touch machine is, dus op dat vlak kan ik je wellicht tips / tricks geven, ook in gebruik van de machine.

-------------------------
Tip 1:

Als je met het gebruik van "Double Filter" de Dual Wall filter bedoelt, dan is de eerste tip heel simpel:

Prullenbak open, weg smijten en de gewone enkele Filterbakjes gebruiken(Wel voor een dubbele shot / 18 gram). Zeker met het gebruik van Verse bonen is het Dual Wall bakje (dat een eigen druk opbouwt) absoluut de verkeerde manier van aanleren. Dit gaat je per boon gigantisch veel tijd en bonen kosten in afstellen en echt constante bakkies koffie zetten wordt hem hiermee niet (trust me, been there).

Daarnaast heeft je extractie ook nog eens een vlakkere smaak dan wanneer je met een enkelwands bakje werkt.

-------------------------

Wellicht dat je eerste indruk / reactie niet helemaal je gedachtegang verwoordt, maar er zitten op dit forum absoluut geen trollen. Er zitten hier doorgaans vaklui en hobby-idioten die het zetten van een "ekte" espresso tot een behoorlijk serieuze hobby en kunst hebben verheven.

Tot slot, kan ik alleen maar be-amen wat de voorgaande reacties aangeven: Ga uit van 18 gram in, 36 gram uit en ga dan spelen met je extractietijd , grover / fijner malen etcetera tot je de voor jouw juiste smaak te pakken hebt. Dit geldt in Principe voor elke drank. Het is leuk om een bepaalde richtlijn aan te houden, maar nog veel leuker om het juist naar jouw persoonlijke smaakprofiel te fine-tunen.

Simpel voorbeeld: Als ik een "Latte Macchiato" voor mezelf maak, werk ik met 200 gram melk en voeg ik daar een dubbele espresso shot (die bij mij doorgaans rond de 38/39 gram extractie zit) aan toe. Ik heb ooit een keer de officiele verhouding opgezocht, maar die vond ik niet te zuipen, dus ben ik hem voor mezelf gaan tweaken tot wat ik, op zijn tijd, zelf lekker vindt.

Hoe dan ook. Succes!
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
DrLivingstoned
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 08:59

Re: Wat wordt er bedoeld met dubbel

Berichtdoor DrLivingstoned » ma 21 mar 2022, 21:12

Mijn bedoeling was dus een goed start punt te bepalen om mijn reis door koffieland het beste te beginnen.
Vanuit dit punt kan ik nu verder gaan experimenteren met mijn bonen, mijn machine en vooral mijn smaak.

De gouden standaard die je eigenlijk overal ziet (18-19 gram koffie, 25-30 seconden => 36-38 gram espresso) staat buiten iedere discussie. Dit is meteen al opvallend omdat dit een dubbel shot zou zijn. Het wordt ook bereid vanuit het dubbele filter (maar niet de dual wall).
De standaard is dus niet een enkel, maar een dubbele hoeveelheid koffie (geen 9 maar 18g).
Ik neem aan dat de evolutie in koffieland inhoud dat de hoeveelheid koffie in een espresso verdubbeld is en we dus van een sterkere koffie genieten.

Dit conflicteert soms met de klassieke definities van de verschillende koffiedrankjes.
Die gaat vaak uit van 30ml. En 30ml espresso is niet per definitie 30 gram. Dit is van diverse factoren afhankelijk.
30ml zou dus heel goed 36 gram kunnen zijn .. maar dat is lastig meten want de crema maakt het bepalen van het volume lastig.

Beste is dus de klassieke definities los te laten en bijvoorbeeld bij een cappuccino meer melk (schuim) te gebruiken dan de "voorgeschreven" 60ml. In de reacties uit het forum zie ik dat dit ook vaak gebeurt.

In mijn geval was de overgang naar verse bonen en een halfautomaat een dusdanige schok voor mijn ingewanden dat ik sterk twijfelde aan de "gouden standaard" die voor mij (nog) veel te sterk is. Ondertussen is mijn eerste stap in de koffiewereld dus om de hoeveelheid koffie te verminderen (meer melk gaat niet want ik heb geen grotere kopjes) want hoe krachtig en romig het resultaat ook moge zijn, mijn binnenkant mag er ook iets van vinden.

Ik heb nu een mooi startpunt .. vanuit hier ga ik verder experimenteren.
Iedereen bedankt voor de positieve bijdrage !

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat wordt er bedoeld met dubbel

Berichtdoor fransg » ma 21 mar 2022, 21:24

Ik neem aan dat de evolutie in koffieland inhoud dat de hoeveelheid koffie in een espresso verdubbeld is en we dus van een sterkere koffie genieten.
Het ligt anders.

Zie ook deze uitleg:



Als je 'sterk' zou zien in de zin van meetbare waarden, zoals het extractie-percentage (gebruikmakend van een refractometer speciaal voor koffie zoals die van VST: https://store.vstapps.com/products/vst- ... meter-2022) dan vind je dat over vele tests genomen de meeste mensen koffie lekker vinden rond 20% extractie. Meer of minder levert bitterder of zuurder koffie op maar niet 'sterker'.
30ml zou dus heel goed 36 gram kunnen zijn
Nee. Probeer het gewoon eens uit en meet het met een nette weegschaal. Je hoeft het niet van mij aan te nemen ;-)

36ml espresso zou best weleens 30g kunnen zijn, daar zou ik niet van opkijken. Maar schuim/crema dat zwaarder is dan water/koffie.... nee.

Probeer, experimenteer, weeg na en geniet!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron