Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor fransg » di 18 jul 2023, 17:38

Deze thread is wat achterop geraakt / weggezakt en zou denk ik ergens vaste plek bovenaan verdienen..
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor bobbee » di 18 jul 2023, 17:49

Deze thread is wat achterop geraakt / weggezakt en zou denk ik ergens vaste plek bovenaan verdienen..
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffiebert » di 14 nov 2023, 15:29

Mag ik als über-beginner :-) wel vragen waarom de Sage Duo Boiler niet op de lijst staat? En waarom ook de Sage Duo Temp Pro niet? Deze laatste, meen ik, is ook voorzien van een PID en toch niet erg duur. Of heb ik dan iets over het hoofd gezien en is dat al eens besproken?
Zo ja, is het dan een idee alle merken en types die hier voorbij komen, ook op een lijst te zetten van voor de aanbevelingenlijst 'afgekeurde' types?

NB, ik heb een Delonghi Stilosa (EC235BK) met fantastisch stoompijpje, en ben eigenlijk zeer tevreden. Zou alleen graag meer controle (of informatie) willen over temp, druk, flow etc. omdat ik simpelweg niet weet wat er uit mijn vers gebrande boontjes maximaal te halen valt. Ook lastig is om te bepalen wanneer na gebruik van stoom, de machine weer voldoende op temp. is om een nieuwe espresso te maken. Is daar ook iets over te zeggen al? Ik heb hier al wel naar gezocht op dit forum maar nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 15:39

De Sage machines zijn wegwerp machines na de 2 jaar garantie. Verder zijn het prima machines en presteren ze goed, die dual boiler kun je ook nog verbouwen tot manual profile machine!
Leuk ding maar als je voor een machine gaat die je goed wilt kunnen servicen dan niet dit merk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffiebert » di 14 nov 2023, 17:46

De Sage machines zijn wegwerp machines na de 2 jaar garantie. Verder zijn het prima machines en presteren ze goed, die dual boiler kun je ook nog verbouwen tot manual profile machine!
Leuk ding maar als je voor een machine gaat die je goed wilt kunnen servicen dan niet dit merk.
Dank voor je reactie. En zeer waardevol want wist dat niet, aangezien youtube veelal met deze machines komt zodra gezocht wordt op vergelijkingsfilmpjes en daar lovend over is. Maar dankzij de mooie lijst in dit topic ben ik inmiddels een stuk verder en komt inderdaad vaker naar voren dat deze Sage machines minder van bouwkwaliteit zijn. De Profitec GO lijkt mij in deze prijsrange een zeer interessante, hoewel nog niet bekend in hoeverre (welk bereik) de PID temp. aan te passen is. En wat ik me nog afvraag is in hoeverre pre-infusion , of het gebrek daaraan, van wezenlijk belang is. Is daar ook iets over te zeggen?

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor HanR » di 14 nov 2023, 18:00

De GO is geweldig.
Mooi temperatuurstabiel en heel erg stil.

Maak je niet ongerust over de pid.
Bereik is voldoende.


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 18:21

De Sage machines zijn wegwerp machines na de 2 jaar garantie. Verder zijn het prima machines en presteren ze goed, die dual boiler kun je ook nog verbouwen tot manual profile machine!
Leuk ding maar als je voor een machine gaat die je goed wilt kunnen servicen dan niet dit merk.
Dank voor je reactie. En zeer waardevol want wist dat niet, aangezien youtube veelal met deze machines komt zodra gezocht wordt op vergelijkingsfilmpjes en daar lovend over is. Maar dankzij de mooie lijst in dit topic ben ik inmiddels een stuk verder en komt inderdaad vaker naar voren dat deze Sage machines minder van bouwkwaliteit zijn. De Profitec GO lijkt mij in deze prijsrange een zeer interessante, hoewel nog niet bekend in hoeverre (welk bereik) de PID temp. aan te passen is. En wat ik me nog afvraag is in hoeverre pre-infusion , of het gebrek daaraan, van wezenlijk belang is. Is daar ook iets over te zeggen?
Ik wil zelf een keer de Sage Bambino plus aanschaffen, erg klein en met 3 seconden op temperatuur. Zit een pid en 3weg ventiel. Genoeg stoomkracht en dat voor weinig geld. Leuk om mee te nemen als je ergens een weekend op vakantie gaat. Maar ik ga er ook vanuit dat het geen degelijk apparaat is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor robinfcb » di 14 nov 2023, 19:41

De Sage machines zijn wegwerp machines na de 2 jaar garantie. Verder zijn het prima machines en presteren ze goed, die dual boiler kun je ook nog verbouwen tot manual profile machine!
Leuk ding maar als je voor een machine gaat die je goed wilt kunnen servicen dan niet dit merk.
Dank voor je reactie. En zeer waardevol want wist dat niet, aangezien youtube veelal met deze machines komt zodra gezocht wordt op vergelijkingsfilmpjes en daar lovend over is. Maar dankzij de mooie lijst in dit topic ben ik inmiddels een stuk verder en komt inderdaad vaker naar voren dat deze Sage machines minder van bouwkwaliteit zijn. De Profitec GO lijkt mij in deze prijsrange een zeer interessante, hoewel nog niet bekend in hoeverre (welk bereik) de PID temp. aan te passen is. En wat ik me nog afvraag is in hoeverre pre-infusion , of het gebrek daaraan, van wezenlijk belang is. Is daar ook iets over te zeggen?
Ik wil zelf een keer de Sage Bambino plus aanschaffen, erg klein en met 3 seconden op temperatuur. Zit een pid en 3weg ventiel. Genoeg stoomkracht en dat voor weinig geld. Leuk om mee te nemen als je ergens een weekend op vakantie gaat. Maar ik ga er ook vanuit dat het geen degelijk apparaat is.
Ik heb de Barista Express gehad, wat in de basis een Bambino met grinder is. Maar de espresso die ik uit mijn Ascaso haal smaakt toch een stuk beter. Sage heeft een snelle opstarttijd, maar je portafilter duurt langer om op te warmen en word nooit zo heet als in andere machines. Je verliest dus snel warmte in de portafilter. Ook denk ik dat het water dat door de thermoblock loopt snel temperatuur verliest tijdens het zetten.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 21:12

Ik doe geen vergelijk met zulke apparaatjes. Denk dat mijn londinium hem ook wel verslaat maar, die bambino kan wel mee op vakantie en de Londinium iets minder makkelijk...
Dat dus.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2895
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Erik82 » di 14 nov 2023, 22:32

De vraag is wat je wilt bereiken. Wil je een PID en goede pre-infusie reken dan op een grotere machine en 1500-2000 euro nieuw. Wil je gewoon een goede machine voor veel minder dan is een Go perfect. Het is een beetje de instap tot echte espresso, mits je er een degelijke maler naast hebt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron