In naam der espresso ♥️

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor bobbee » zo 06 aug 2023, 21:55

Een fantastische ontmoeting net gehad met Frans. Ik zal mijn best doen te beschrijven wat we hebben gedaan, heel leuk en leerzaam geweest voor mij.

Allereerst over Frans echt een geweldig sympathieke man met een super indrukwekkend arsenaal aan koffie gerelateerde spullen en de nodige kennis erbij.
Ik zie hem als het ware als de eind baas van de koffie wereld. De bodem van de rabbit hole. Hij heeft het echt allemaal en daarom misschien wel voor mij de beste ervaring die je kan hebben als beginneling in de wereld van koffie. 8-)
Echt super dankbaar hiervoor.

Ik heb natuurlijk ook mogen genieten van heerlijke koffie. We zijn begonnen met zijn bonen en machine/maler. Dit ter referentie van hoe het hoort te zijn in smaak.
Ik kan het niet echt anders beschrijven als een super romig en zachte lekkere espresso die je altijd wel kan drinken.
Vervolgens deze bonen met mijn machine en maler geprobeerd en gek genoeg in smaak bijna identiek op temperatuur na maar dat kwam omdat mijn machine nog niet helemaal optimaal was opgewarmd. Misschien iets minder romig maar het verschil was er bijna niet. Ik dacht dat er een veel groter smaak verschil zou zijn tussen onze apparatuur.
Conclusie is in ieder geval dan ook gelukkig dat er niks mis is met mijn machine of maler.

We hebben toen de bonen van Manhattan geprobeerd in de machine van Frans en het viel hem al snel op dat desondanks de bonen er van buiten uit zien als een medium roast in werkelijkheid toch een licht roast moet zijn. Dit heeft hij ook bevestigd met een meting waarvoor hij een apparaat heeft. Deze bonen hebben dan ook nogal wat werk nodig om een goede smaakprofiel te kunnen pakken waardoor ik dus zo een grote moeite had om er een redelijk bakje koffie van te maken.
De koffie was ook niet echt lekker en dat is simpelweg de smaak profiel van de roaster met deze bonen. Je moet er vden.
En dat schijnt wel vaker te zijn met roasters als Manhattan of van friedhats waar ik ook de grootste moeite mee had.
Het zijn hippe tenten met bijzondere bonen in smaakprofiel maar of je daar nou vrolijk van wordt, mijn conclusie is van niet.
Ik heb het voor mijn zelf dus onbewust heel moeilijk gemaakt met bonen die lastiger zijn in extractie, vooral met de setup machine wat ik tot mijn beschikking heb. Niet dat het niet kan maar dan zal ik aanpassingen moeten doen in druk, temperatuur en eventueel andere middelen om er wat moois uit te krijgen. Dat is lastig aansturen voor iemand die nog net geen twee maanden espressos maakt. En ook al zou alles dan perfect gaan heb je nog steeds bonen die zo abstract kunnen zijn in smaak, daar moet je echt maar net van houden.
Zelfde verhaal met de tweede zakje bonen ook van Manhattan, weer als licht roast uit de test gekomen. Smaak is niet slecht maar echt geweldig is het ook zeker niet en daar kan een machine nauwelijks verandering in brengen.

Ik heb mijn les geleerd en voel me ook gerustgesteld. Dit was heel waardevol om te ervaren op deze manier en ben Frans dan ook super dankbaar. En ook bedankt voor alle leden die hierin met mij hebben mee gezocht naar een oplossing.

Als je nog nieuw bent dan is het een beetje een dilemma en ben je denk ik snel geneigd om te zoeken naar verschillende bonen en smaakprofielen. Want hoe weet je nou wat je lekker vind zonder het geprobeerd te hebben.
Ik denk dat juist daar veel roasters inspelen met een aantrekkelijk beschrijving en een leuk verhaal/presentatie van hun assortiment.
Dus als ik een tip mag geven aan iemand die dit leest en net als mij nieuw is. Laat de hipster plekken voor wat het is. Dat zijn vaak voor mensen die al ver gevorderd zijn en of even iets heel anders willen proberen. Niks mis mee dus maar hou dat zeker in gedachte als je bonen haalt die ook nog een stuk duurder zijn.
Goeie tip. Ik ben heel erg druk met inlezen hier. Mij is alleen niet altijd duidelijk, misschien net als jij eerst, wat voor boon ik nu heb. Is het licht, medium of donker. Niet overal wordt dit vermeld en per brander zit hier ook verschil in heb ik begrepen.
Vertel eens welke koffie je dan hebt. Dan kunnen wij waarschijnlijk alvast meer vertellen over die brander of koffie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » di 08 aug 2023, 00:28

Dubbelwandige glazen binnen van de lidl en ben echt verrast hoe goed die dingen zijn.
Koffie blijft veel langer op temperatuur en het ziet er ook best leuk uit. 8-)

https://www.lidl.nl/p/gourmetmaxx-therm ... 0360217001
Bijlagen
IMG20230807213825.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » di 08 aug 2023, 08:56

Ik vind de 'looks' ook fraai maar het voordeel van 'gewone' kopjes vind ik dat de espresso afkoelt en tijdens het afkoelen wat zoeter wordt. Ik vind het juist leuk dat dit 'spectrum' van smaken tijdens de 20-30s dat ik ervan drink wordt 'geopend'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor gilleko B. » di 08 aug 2023, 09:01

Daar heb je volledig gelijk in, je hebt dat eerder ook eens genoemd. Wat minder heet smaakt zoeter en romiger/voller, althans zo ervaart mijn tong dat.




Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » di 08 aug 2023, 18:55

Ik vind het wel fijn dat tegen de tijd dat ik de boel even schoon heb en beneden sta onder het genot van een sigaretje dat ik toch nog een redelijk warm drankje heb.

Ik kan nu dus lekker rustig aan doen 😄
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » wo 09 aug 2023, 14:37

De nieuwste toevoeging van IMS binnen. Net ook de fabriek uitgerold volgens crossroast. Deze is in Nederland nog helaas niet beschikbaar.

Het ziet er wel heel anders uit en zou volgens de redenering van IMS beter moeten aansluiten op de klassieke koffiesoorten.

Ik ga deze dan ook even testen met een normale Brazil roast kijken of het een verschil maakt. :P
Bijlagen
IMG20230809140558.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor bobbee » wo 09 aug 2023, 15:42

En hoe kom jij eraan dan? Of woon jij niet in NL?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » wo 09 aug 2023, 16:03

En hoe kom jij eraan dan? Of woon jij niet in NL?
hier denk ik

https://www.crossroast.be/big-bang-ims/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor fransg » wo 09 aug 2023, 16:08

Ik heb er voor de lol ook een besteld, de IMS - Big Bang filter - B702TFH23.5BB - 18/20 gr - Ø 58 mm
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor mr Blanc » wo 09 aug 2023, 16:50

Ik heb er voor de lol ook een besteld, de IMS - Big Bang filter - B702TFH23.5BB - 18/20 gr - Ø 58 mm
ben benieuwd...ziet er leuk uit. Met focus op meer extractie uit het midden. Wat wel gek klinkt is dat de gaatjes richting het midden kleiner worden.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron