E61 of toch niet?

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

E61 of toch niet?

Berichtdoor koffiebert » ma 04 mar 2024, 21:41

Na heel wat artikeltjes te hebben gelezen op dit forum en uitgebreide tekeningen van doorsnedes te hebben gezien ben ik er nog steeds niet uit; wel of geen E61 als vervanger voor mijn DeLonghi EC235 Stilosa. Zo twijfel ik nog tussen een Profitec Go en een apparaat met E61 zetgroep waarvoor veel meer keus (ook 2e hands) lijkt te zijn. De vraag: is er ergens een goede uitleg over de E61 zetgroep i.t.t. andere zetgroepen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor fransg » ma 04 mar 2024, 21:47

Gewoon ergens beginnen.

Het zal je eerste redelijk goede machine worden en daarna volgen er nog vele verbeteringen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor robinfcb » ma 04 mar 2024, 22:56

Ik zou persoonlijk anno 2024 niet meer voor een zetgroep uit 1961 gaan. Nieuwere zetgroepen zijn veel sneller warm, energiezuiniger, en temperatuur is stuurbaar met PID.

Daar staat tegenover dat machines met nieuwere zetgroepen er minder klassiek uitzien, en dat ze meer elektronische componenten hebben.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor fransg » ma 04 mar 2024, 23:05

Ik zou persoonlijk anno 2024 niet meer voor een zetgroep uit 1961 gaan.
Het patent dateert van 1960
48ea4f7d-a78d-11e9-9307-06b4694bee2a_1627735584754-E61+Patent+01+Email.jpg
Pracht principe.

Je moet hem hebben, of in elk geval gehad hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Swirlyespresso » ma 04 mar 2024, 23:13

Ik ben het met Robin eens en zou indien mogelijk de E61 overslaan. Product om in de gaten te houden is de Meticulous, die gaan geloof ik April/Mei de eerste machines leveren.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor bobbee » ma 04 mar 2024, 23:33

Hmm... Tsja... Ik denk dat Frans de spijker op zijn kop slaat. Een machine met E61 groep heeft zichzelf inmiddels ruimschoots bewezen. Onderhoud is heel eenvoudig zelf te doen omdat onderdelen binnen handbereik liggen zowat of altijd wel een adres in de buurt die het kan doen.
Ook is het zo dat niet iedere machine met een E61 hetzelfde is of goed door enkel de groep. Het hele circuit erachter bepaald hoe de E61 zich gedraagt. Zo had ik een Izzo Vivi wat echt een draak was zo heet als die werdt en had een goede flush nodig om de temperatuur van het water omlaag te krijgen. Heel anders dan een Rocket cellini die juist een korte flush nodig heeft door het leidingwerk wat uitgedokterd is. Nadeel daarvan is dat die met een aantal extracties achterelkaar even op adem moet komen maar voor thuis loop je daar niet snel tegenaan. En om dan nog naar te zwijgen over een machine als de Lelit Bianca. Ook E61 maar compleet anders.
De meticulous is natuurlijk uitermate interessant maar je kunt er bijna de klok op gelijk zetten dat er kinderziektes in de eerste lichting van deze machines zullen zitten. Wil je dat risico niet lopen dan zou ik daar nog even mee wachten tot de eerste machines zijn geleverd en de kat uit de boom kijken. Kun je het permitteren om zoiets nieuws te proberen dan is het altijd leuk en leuk avontuur.
Maar dat wordt het sowieso ook met E61 voor jou gezien de machine waarvan je nu afscheid gaat nemen. Dus als een solide machine voor jou belangrijk is dan zou ik denk ik toch wel eerst even voor een 2e hands E61 gaan. Zo'n mooie Rocket gaat je echt wel heel wat plezier opleveren. Of een ECM of Profitec....en ze zijn ook wel weer te verkopen mits je ze goed onderhoud.

Of pak gewoon een Londinium. De beleving van het koffie zetten met een hefboom zetgroep is geweldig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Barre Koffie » di 05 mar 2024, 07:59

Ik ga anno 2024 ook niet meer voor een uitvinding van 3500 voor Chr.
Het wiel is inmiddels echt gedateerd.
:D :D

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor fransg » di 05 mar 2024, 08:06

Het wiel is inmiddels echt gedateerd.
Toch zie je nog weleens vervoermiddelen die ermee zijn uitgerust.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor HanR » di 05 mar 2024, 08:11

Niet de zetgroep is bepalend.
Wat wil je er mee doen.
Wat is het budget.

Meer temperatuurstabiliteit maakt het koffiezetten eenvoudiger.

Tweedehands schaal ik een ECM Botticelli hoger in dan de Basis Domobar.
Ook de ECM Casa is gelijk(waardig).
En Rancilio Silva is niet geweldig en heeft ook geen verzadigde groep. Met achteraf ingebouwde pid wordt het een top-machine.
Nog twee outsiders met beide een Brasilia verzadigde groep: de Ascaso Duo Pro en de Elektro Mini Verticale (past niet onder je keukenkastje).

Tweedehands tot €800,-
Expobar Leva DB IV.
Hier beter bekend als Brewtus.
Heeft een koffieboiler met pid en stoomboiler met pressostaat. Dan sla je een stap over ten opzichte van een slecht ontworpen HX machine.

Wil je een HX E61? ECM of Rocket of Bezzera.
De Appartemento is niet voor niets ongewijzigd ten opzichte van de Giotto van 20 jaar eerder. Veel machine voor relatief weinig geld.
Bezzera noem ik, omdat hun warmtewisselaar een grotere temperatuurstabiliteit oplevert, dan veel horizontale en verticale warmtewisselaars van concurrenten.

Tot slot een "beest" voor thuis. Speciaal voor de latte-drinkers
De Domobar Super HX. Het beest moet wel even getemd worden.
Niet voor niets al 25 jaar ongewijzigd.



Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor gilleko B. » di 05 mar 2024, 08:38

Er is niets mis met een E61 groep en je maakt er verrukkelijke espresso's mee. Voor mijn LMLM had ik een R58. Beide machines werkten en werken uitstekend. De R58 bood zelfs wat meer instelmogelijkheden via de PID. Een goede machine met een E61 is een veilige keuze. Tenzij er een keramische trompet in zit, is de groep ook makkelijk(er) te onderhouden.
Ik heb ter controle nog een onderzoekje gedaan en was blij verrast, Frans geeft terecht aan, er rijden nog steeds een hoop auto's rond met wielen






Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron