Hoe maak je een goede lungo?

Dennis a
Berichten: 3
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 00:37

Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor Dennis a » zo 24 mar 2024, 21:19

Hoi ik zal me zelf even voorstellen, ik ben Dennis en nieuw op dit forum.
Ik heb pas een nieuwe koffiemachine gekocht een Bezzera bz10 met een Eureka specialita bonenmaler.
Nu ben ik benieuwd wat jullie advies is om een goede lungo te maken.
Ik lees adviezen van een langere doorlooptijd of een grovere maling.
Als vast bedankt
Groeten Dennis

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor bobbee » zo 24 mar 2024, 21:22

Welkom.

Heet water tappen in een kannetje, opzij zetten. Espresso maken in een groter kopje dan voor espresso (logisch voor lungo)

Deze espresso serveren met het kannetje beetje afgekoeld water wat je er naar smaak bij kunt gieten en zo de lungo creëren die je qua verhouding wilt zonder dat die verbrand.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Dennis a
Berichten: 3
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 00:37

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor Dennis a » ma 25 mar 2024, 10:16

Hoi bobbee
Bedankt voor je reactie, maar is dit dan geen Americano?
Of is dat eigenlijk het zelfde?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor bobbee » ma 25 mar 2024, 10:24

Een lungo lekker en goed maken is onbegonnen werk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor RoosW » ma 25 mar 2024, 12:52

Hoi bobbee
Bedankt voor je reactie, maar is dit dan geen Americano?
Of is dat eigenlijk het zelfde?
Andere water verhoudingen, en @Bobbee heeft in zijn antwoord gelijk, een goede lungo direct van de tap is een heikel karwei, met nog meer onzekerheid als een normale espresso, water bijvoegen, al dan niet naar keuze ernaast of er al in, geeft een herhaalbaar goed resultaat, zonder dat je de ongewenste extra bitterstoffen mee spoelt door langer door te laten lopen, ipv de tijd die een espresso neemt. Bijkomend voordeel, je hoeft niet telkenmale de maalgraad te veranderen zoals ipv een espresso een lungo normaal wel vereist. Ik kan het smaakverschil niet proeven tussen een direct getrokken lungo (ondanks alle moeite die je daarvoor moet doen) en de espresso met een likje water, sterker, ik prefereer de laatste omdat ie over het algemeen minder bitter bevat, en meer van het zoet behoud.

Dennis a
Berichten: 3
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 00:37

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor Dennis a » ma 25 mar 2024, 16:25

Bedankt voor je reactie Roos.
Ik ga het eerst dan ook even zo doen.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor GuidovW » di 26 mar 2024, 21:27

Welkom Dennis.
K ben het eens met de vorige posts; een lungo maak ik nooit, wel Americano’s.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor fob » do 28 mar 2024, 21:19

En als je de espresso op het water zet in plaats van andersom behoudt je de cremalaag. Smaakt hetzelfde, maar vind ik mooier. Dat heet een long black in plaats van Americano.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor Rosanne » ma 15 apr 2024, 23:21

Topic starter heeft hiermee geen antwoord op zijn vraag hoe hij een Lungo maakt. Ben daar zelf ook erg benieuwd naar omdat ik via internet en YouTube begrijp dat je dan ook een langere doorlooptijd aan moet houden? Iemand die hier verstand van heeft? Ben hier ook erg benieuwd naar (ondanks dat er hier een alternatief wordt beschreven middels een americano)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Erik82
Berichten: 2895
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoe maak je een goede lungo?

Berichtdoor Erik82 » di 16 apr 2024, 06:26

Erg simpel. Gewoon een hogere flow rate dan een espresso en in dezelfde tijd 3 keer zoveel output hebben, zeg maar wat elke volautomaat doet. Smaakt waardeloos door een slechte extractie maar dat is een Lungo. Vandaar dat de Americano een veel beter optie is. Zolang je maar geen heet water op je espresso gooit en hem daarmee verbrand is de smaak vele malen beter dan bij een Lungo.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron