Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor koffiebert » di 26 mar 2024, 22:02

De maler heeft altijd goede en ook wel consistente resultaten opgeleverd eigenlijk, maar het zal vast nog beter kunnen. Inmiddels wel een stuk verder door o.a. een ingewikkeld filmpje v Lance Hedrick. Het bleek uiteindelijk zoals gezegd de veel te fijne mailng te zijn, waardoor er, zei het slecht zichtbaar, channeling ontstond en daarmee indd overextractie. Nu eindelijk geen (maag)zuur meer en langzaam steeds iets fijnere maling bleek te helpen. En na een paar shots eindelijk resultaat :-). Ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben want veel frustraties over dit onderwerp zo te lezen op veel fora. Je zou denken, fijner malen= meer bitter, maar heeft dus afhankelijkheden. Watertemperatuur is nu ook goed denk ik maar snap nog niet goed hoe te meten. Dank voor het meedenken !! NB, ik woon vlakbij Dieren.
Laatst gewijzigd door koffiebert op di 26 mar 2024, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Rosanne » di 26 mar 2024, 22:19

Mocht je het eea willen vergelijken, (zoals het testen wat een andere maler doet; ik heb een niche zero), dan ben je altijd welkom hier in het mooie Apeldoorn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor koffiebert » wo 27 mar 2024, 13:04

Oh dat is leuk :-). Kom ik op terug als ik een tijdje getest heb en nog wat verder ben. Geen betere beoordeling dan met een vergelijking inderdaad. Dank alvast voor het aanbod.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Rosanne » wo 27 mar 2024, 18:48

Oh dat is leuk :-). Kom ik op terug als ik een tijdje getest heb en nog wat verder ben. Geen betere beoordeling dan met een vergelijking inderdaad. Dank alvast voor het aanbod.
AfbeeldingAfbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor fransg » ma 08 apr 2024, 13:11

Ik las je (inmiddels weer verwijderde) bericht "wat doe ik nu weer fout" en hier was mijn reply dat ik niet kon posten omdat je bericht alweer was verwijderd...
Wat doe ik nu weer fout
Geen idee -- je vertelt weinig concreets.

Als je er exact bij vertelt wat welke bonen precies van wie in wat voor maler je nu gebruikt, hoe je e.e.a. afweegt en tijdmeet, als je een filmpje post met je gehele routine, dan is er kans dat de respons hier "op maat" is.

Je kunt je machine en bonen ook meenemen naar een forumlid in je buurt en daar op diens maler met diens tamper etc espresso zetten.

Zo kun je bepaalde dingen uitsluiten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor koffiebert » wo 17 apr 2024, 15:54

Update 17-04; de melding 'het ligt aan je maler' bleek juist te zijn. Met mijn nieuwe Eureka Zero is de wereld weer een stuk mooier geworden en heeft t leven weer zin :-). Probleem met die oude maler, sage smartgrinder pro, was dat het totaal (toch) niet consistent maalde, blijkt nu zeker. Dus soms was het resultaat goed, waardoor je als beginner denkt dat je het snapt. Maar resultaat bleek totaal anders als, na een keer een andere maalgraad te hebben gekozen, dezelfde maalstand weer werd gekozen. Eigenlijk blijkt dat ook al uit die vreemde instelknop die heel vaag 'klikt' en heel plastic aanvoelt. Uiteindelijk wilde het helemaal niet meer goed malen na een keer goed schoonmaken (zeker 4 ton gemalen koffie verwijderd, hoezo retentie?). Gelukkig nog een kwestie van niet goed, geld terug. En nu dus superblij. De Zero werkt fantastisch. Tests op youtube zeggen dat de balg wat gammel is, maar is allemaal prima. Kleine korte klapjes bovenop met gesloten klep werkt super. Apparaat is vrij nieuw, dus leek me wel leuk even ervaring delen. Voor het stomen v melk gebruik ik gewoon nog de oude Delonghi EC230; mooi compact, werkt perfect, geen dual boiler/HX nodig. Opwarmen kost minder stroom (gemeten) en is sneller dan overschakelen n stoomstand. Wel minder druk, maar ook 'droge stoom'. Nu vooral door met finetuning. De standaard meegeleverde (VST) filtermandjes v Lelit zijn ook erg goed, vergeleken met goedkope merkloze filtermandjes.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor fransg » wo 17 apr 2024, 16:59

Mooi! Heel fijn opgelost.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Dirk Jan » do 18 apr 2024, 12:59

Kijk, je komt er wel! ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor Rosanne » do 18 apr 2024, 18:39

Goed bezig!!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

Berichtdoor koffiebert » zo 21 apr 2024, 13:52

Dank voor alle berichten en meedenken. Helaas vandaag, mn nieuwe maler ten spijt, gewoon toch weer alles zuur. Is gewoon toch iets met die Lelit niet goed. Maar ben er wel ff klaar mee. Ik wens ieder een fijn bakkie koffie toe. Ik hoi er even mee op, kost mij teveel irritaties en geld onderhand.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron