Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Kareltje » wo 28 jan 2015, 12:30

Dames, heren,

Ik hoop dat ik goed geluisterd heb: koffie moet het liefst niet langer dan 1 maand geleden gebrand zijn. Echter: koffie is goed te bewaren in de vriezer, mits deze snel na het branden wordt ingevroren.

Nou zijn er verschillende plekken te noemen waar je aan je verse koffie komt:

-bij thuisbranders
-fysieke winkels
-internet winkels
-professionele branders

Ik ken geen supermarkt bonen die zo vers zijn, zoja, meldt het mij.

Wie van ons forum koopt zo zijn koffie en voor welke prijs? Wat zijn de eventuele verzendkosten? Was de koffie vers? En het belangrijkste: was de koffie lekker?

"Dit is op te zoeken". "Je zou naar die en die gaan, waarom heb je dat nog niet gedaan?". Ik koop graag koffie die anderen ook goed vinden en waar de prijs redelijk van is, en de zeer lokale koffiebrander kijkt zijn mail niet na.
En de koffie die ik lekker vond, ligt hoog opgestapeld in de supermarkt, maar met een branddatum van vorig jaar. Ik begin hem minder lekker te vinden.

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Nomad » wo 28 jan 2015, 13:01

Dit lijkt mij wel een topic om eens in te neuzen voor je :):
viewtopic.php?f=23&t=1625
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Spironski » wo 28 jan 2015, 13:09

Ja hoor, je hebt goed geluisterd ;) , je samenvatting klopt wel.

Geef ook even aan wat je lekker vindt. Een Monsooned Malabar smaakt nu eenmaal heel anders dan een Yrgacheffe, maar ze kunnen beide erg goed zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Nomad » wo 28 jan 2015, 13:38

Ja hoor, je hebt goed geluisterd ;) , je samenvatting klopt wel.

Geef ook even aan wat je lekker vindt. Een Monsooned Malabar smaakt nu eenmaal heel anders dan een Yrgacheffe, maar ze kunnen beide erg goed zijn.
Ik geef je half gelijk :P. Ik vind de yrgacheffe (zit momenteel in de molen) zeker de moeite waard, maar die Monsooned Malabar smaakt alsof die te laat heeft lopen fermenteren op de grond :P
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Kareltje » wo 28 jan 2015, 13:44

Of ik wil aangeven wat ik lekker vind? Dan moet ik zo even de zak opzoeken.

Nomad, dit lijkt wel op een topic wat ik zou willen, maar...er was enorme discussie of je ervaringen of waarderingen op mocht schrijven, of fabrieksbranders in het rijtje hoorden, enzovoort. Heel weinig mensen kwamen met ervaringen aan.
Ikzelf begeef mij in Amsterdam noord en oost. Vreemd genoeg zitten er veel winkeltjes in west.

Is Geels nu weg op de Warmoesstraat? Of is er nu een museum?
Heeft iemand ervaring met Casa Barista? Verkopen zij vers gebrande bonen?
En ik zou natuurlijk de coffee company branderij kunnen bezoeken.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Spironski » wo 28 jan 2015, 13:47

@ Nomad: gronderig? Het is natuurlijk wel waar dat de Monsooned Malabar een eigenaardige bewerking heeft gehad. Maar als het goed is heeft dat de boon uitzonderlijk zacht gemaakt en iets kruiderigs gegeven, zonder een spoor van zuur. Als hij muf smaakt is er toch iets niet gegaan, ben ik bang.

@ kareltje: je kan toch ook wel zonder op de zak te kijken vertellen wat je lekker vindt? Moet jouw koffie zacht zijn of mag hij pittig zijn, veel fruitsmaakjes, of juist chocolade, mondvullend en rond of juist licht...., dat soort dingen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Nomad » wo 28 jan 2015, 15:17

Ik vind de Monsooned Malabar grondig en muf smaken inderdaad. Heb hem van 2 verschillende branders gehad om uit te sluiten dat het boontje gewoon niet goed was, maar het is simpelweg niet mijn type boon.

Mijn favo van de week is deze:
Brazil , Semi Washed Arabica, , Yellow Bourbon. Besteld bij gebrand.nl en ik vind hem lekker zacht en toch vol van smaak. Niet bijzonder mooi voor een cappuccino, maar als espresso zo lekker zacht.
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Kareltje » wo 28 jan 2015, 15:20

Ah! Nu komen we op een terrein wat mijn bierhobby raakt.

De koffie die ik prefereer hoeft niet veel cafeïne te bevatten. Smaak is alles.

Ik kies voor zacht, niet zuur, mag een zoetje hebben, maar vooral wil ik dat koffie een mooi palet aan geuren/smaken heeft, die ik ervaar als ik hem drink. Fruitig mag, notig, karamel, houtachtig, vanille, pleisters (zoals een rol leukoplast ruikt), chocolade, allemaal plezierig. Teer, rook, erg bitter zijn niet mijn ding. Zout verwacht ik niet in een koffieboon, maar wie ben ik.

Het woord mondvullend zegt mij niets. Tenzij je heel erg veel smaal bedoeld, ja, dat juist.

Komt nog bij dat ik graag cappuccino drink.

Kan je hier iets mee?

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Bluecold » wo 28 jan 2015, 18:03

Als de brander zo lokaal is kun je toch even langslopen?
Ik koop voornamelijk bij internetbranders. Fascino, gebrand.nl, Eenhoorn, Koffielab, Backyard Coffee (bedacht me net dat die al weer een tijdje geleden was voor mij). En dan vink ik aan wat ik denk dat leuk is, binnen de prijsklasse waar ik op dat moment zin heb om te betalen. De wat duurdere koffie is vaak echt een klasse hoger. Die duurdere koffie is over het algemeen 'schoner' qua smaak, en daardoor ook gelaagder en interessanter. Altijd koffie van 30 euro per kilo drinken is mij net wat aan de prijs, dus ik wissel af.

Maar hier heb je allemaal weinig aan zonder wat ervaring. Koop gewoon wat 'proefpaketten' bij verschillende branders en ga los. Dat werkt het beste. Vieze koffie kom je over het algemeen niet tegen bij branders met een focus op kwaliteit. Koffie die wat lastiger is om te zetten wel, maar zolang je bij de koffies blijft die worden aangeraden voor espresso zal je ook daar geen last van hebben.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Kareltje
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 jan 2015, 10:13

Re: Waar koop je lekkere/verse/betaalbare koffie?

Berichtdoor Kareltje » wo 28 jan 2015, 19:12

Als de brander zo lokaal is kun je toch even langslopen?
1. Stadsdeel Amsterdam Noord is net zo groot als heel Leeuwarden. Dus even langsgaan is nogal relatief.
2. Deze branderij zit op het oude Shellterrein, daarop passen alle stadions op van de eredivisie, ga maar zoeken. De beste man vermeld alleen zijn email. Geen adres.
3. Al weet ik waar hij zit, straks is hij koffie bezorgen. Sta ik nog met lege handen. Hij moet zijn mail checken! Zijn levensader veronachtzaamd hij.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron