Philips saeco syntia cappucino geeft rode sleutel 15 in display

Gebruikersavatar
PeterfH91
Berichten: 42
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 11:12

Re: Philips saeco syntia cappucino geeft rode sleutel 15 in display

Berichtdoor PeterfH91 » wo 01 jun 2016, 14:25

Het komt wel eens voor dat de temperatuurbeveiliging van de boiler geactiveerd wordt bij deze types waardoor deze niet meer opwarmt. Dit kan verschillende oorzaken hebben, van kapotte temperatuursensor of slechte beveiliging die oud geworden is.

Als je handig en technisch bent kun je een poging wagen, maar je kan jezelf ook een hoop moeite besparen en naar een nieuwe kijken :D

diet
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 20 apr 2018, 22:24

Re: Philips saeco syntia cappucino geeft rode sleutel 15 in display

Berichtdoor diet » vr 20 apr 2018, 22:45

Hoi,
Ik weet niet of het onderwerp nog leeft maar heb wel een mogelijke oplossing.
Ook ik kreeg een error 15 waar ik niet veel mee leek te kunnen doen. 1 van de mogelijke oorzaken van de error is dat de boiler niet (voldoende) warm wordt bij het starten. Na het verwijderen van de kappen zag ik dat een overdrukventiel(*1) gebroken was. (Dit is een ventiel met 2 slangetjes die aan de bovenkant van het apparaat zit)
Wanneer breekt dit ventiel, als de boel te warm wordt. Dus het was ook aannemelijk dat een sensor of thermostaat kapot was. Aan de bovenkant zitten 2 ronde knoopcel achtige dopjes(*2) op de boiler gemonteerd die met koelpasta op de boiler zitten. Deze zijn door te meten met de multimeter (Ohm 2000k) en 1 bleek er inderdaad geen waarde te geven.
Na het vervangen van overdrukventiel en thermostaat, was het weer een (koffie)feestje want Syntia werkte weer als voorheen :D

*1
Afbeelding

*2
Afbeelding

vincx
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 11 apr 2021, 13:05

Re: Philips saeco syntia cappucino geeft rode sleutel 15 in display

Berichtdoor vincx » za 17 apr 2021, 16:06

Speciaal hier aangemeld om de oplossing van 'diet' te kunnen bevestigen. E15 betekent dus dat 1 of 2 thermostaat-dopjes kapot zijn. Gelukkig zijn er nog mensen die de vraag wel serieus konden beantwoorden, zodat ik het risico durfde te nemen om de onderdelen te bestellen. Diet, bedankt!

Hoe de Saeco Moltio te openen, is uitgelegd op https://www.ifixit.com/Guide/How+to+ope ... me)/137487

De twee thermostaat-dopjes zijn te vinden als "Philips Thermostaat-vast 190 Graden, One Shot". Heb het zelf gekocht bij PartsNL voor

Je hebt ook nog wat koelpasta nodig die tot 200°C kan - of heeeel voorzichtig de oude hergebruiken. Zorg dat de koelpasta onder het dopje zit en niet ernaast. Klem goed aandraaien.

Bij mij gingen ze allebei kapot toe ik iets te enthousiast was met schoonmaken. Totale reparatiekosten zo'n €38 voor de 2 thermostaat-doppen, koelpasta en verzendkosten. En een week zonder koffie...

PadreCappuccino
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 12:39

Re: Philips saeco syntia cappucino geeft rode sleutel 15 in display

Berichtdoor PadreCappuccino » zo 18 apr 2021, 10:20

@vincx: Waardevolle bijdrage, dank.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Philips saeco syntia cappucino geeft rode sleutel 15 in display

Berichtdoor fransg » zo 18 apr 2021, 11:07

Ja, men was eerder in de thread wel wat kort door de bocht, dat mag diegene zich wel aantrekken. Enige mildheid jegens gebruikers van die 'vermaledijde' automaten zou hier wel passen.

Goed dat er doorzetters zijn die ook na al die tijd nog een goeie oplossing aandragen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten