ml en gewicht NL koffie!

mistercoffee
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 mar 2017, 01:50

ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor mistercoffee » wo 29 mar 2017, 02:17

Hallo allemaal!

Ik heb veel lopen Googlen hierover, maar helaas niks over kunnen vinden.
Informatie over het zetten van verschillende soorten koffies is mij duidelijk.
Alleen de Nederlandse kop koffie niet (zoals deze in restaurants word geserveerd).

1. Is een Caffe Crema de internationale benaming voor de Nederlandse "kop koffie"?
2. Wat is de juiste doorlooptijd?
3. Hoeveel ml moet deze bevatten?

De maling hou ik altijd op 8 gram (in verband met 1 koffiemolen);
Enkele espresso = 8 gram / 2 espresso's = 16 gram
Enkele koffie = 8 gram / 2 koffie's = 16 gram

Bedankt alvast!

Edwin45
Berichten: 27
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:22

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor Edwin45 » wo 29 mar 2017, 06:31

Enkele espresso,s worden vaak niet gemaakt omdat te weinig is en 2 omdat de extractie lastiger is (zeker als beginner)

Veelal wordt er ca 16/18 gram gebruikt en dan ca 32/36 gram eruit (grammen dus) geen Ml.
Doorlooptijd cs 25 a 30 seconden.
Profitec 700 pro dual boiler.(8 Bar)
Olympus Eureka E75

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor Pti » wo 29 mar 2017, 11:36

De naam die je zoekt is denk ik Lungo.

De verhouding hiervan in 1 op 3. Je moet erg grof malen en een machine hebben die niet oververhit om het drinkbaar te houden.
Een veel betere oplossing is de zgn. Americano waarbij je espresso aanlengt met heet water.

mistercoffee
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 mar 2017, 01:50

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor mistercoffee » vr 31 mar 2017, 03:06

Enkele espresso,s worden vaak niet gemaakt omdat te weinig is en 2 omdat de extractie lastiger is (zeker als beginner)

Veelal wordt er ca 16/18 gram gebruikt en dan ca 32/36 gram eruit (grammen dus) geen Ml.
Doorlooptijd cs 25 a 30 seconden.
Bedankt voor je bericht Edwin,

Heb ik een aantal vragen:
1. Je geeft aan: 16/18 gram droge koffie en 32/36 gram koffie. Dus voor 1 lungo: 8 gram droge koffie en 16 gram aan koffie?
2. Ik heb een precisieweegschaal onlangs gekocht.
Is dit de juiste manier om het gewicht te meeten: kopje op weegschaal, koffie laten lopen en controleren tot dat deze de 32 gram bereikt (natuurlijk zonder kopje met de TARE functie)
3. Ik dacht dat de doorlooptijd een goeie 40-45 seconden was! Dus dat betekend grof gemalen.

Word wel moeilijk omdat de espresso ook met dezelfde molen word gemalen... Dan maar er tussen in zitten, denk ik?

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor Erik82 » vr 31 mar 2017, 08:00

Vergeet de Lungo want dat gaat nooit wat worden. Stel je maler in op espresso en doe heet water in het kopje. Zet daarop je espresso en je hebt een americano wat veel beter is dan een lungo. Nooit andersom omdat je dan je espresso kan verbranden met het hete water.

Je maler telkens verstellen is kansloos en gaat je alleen maar verspilde koffie opleveren. Vergeet ook de enkele espresso van 8gr en gebruik het dubbele filterbakje met 16-18gr en 2 keer zoveel aan gewicht in espresso rond de 25-30s. Die enkele filterbakjes maken het onnodig moeilijk en er komt zo weinig espresso uit dat je alsnog een dubbele wilt om genoeg smaak te krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

mistercoffee
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 mar 2017, 01:50

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor mistercoffee » za 01 apr 2017, 15:49

Vergeet de Lungo want dat gaat nooit wat worden. Stel je maler in op espresso en doe heet water in het kopje. Zet daarop je espresso en je hebt een americano wat veel beter is dan een lungo. Nooit andersom omdat je dan je espresso kan verbranden met het hete water.

Je maler telkens verstellen is kansloos en gaat je alleen maar verspilde koffie opleveren. Vergeet ook de enkele espresso van 8gr en gebruik het dubbele filterbakje met 16-18gr en 2 keer zoveel aan gewicht in espresso rond de 25-30s. Die enkele filterbakjes maken het onnodig moeilijk en er komt zo weinig espresso uit dat je alsnog een dubbele wilt om genoeg smaak te krijgen.
Bedankt voor je reactie, Erik.

Ik denk dat jij een Long Black bedoelt! Een Americano is espresso en dan water, haha.

Ik ben werkzaam in een restaurant. Zij hebben maar 1 koffiemolen en als ik alleen de dubbele filterdrager gebruik bij 1 koffie bestelling; krijg ik op mijn kop voor de verspilling :lol: De meeste bestellingen zijn bij mij het volgende: espresso en koffie.

Nou is een espresso duidelijk.
1 espresso: 8 gram gemalen koffie en een extractie van 25-30 seconden.
2 espresso: 16 gram gemalen koffie en een extractie van 25-30 seconden.

Maar een koffie? Ik kan geen Americano of Long Black aanraden, want dat doet gewoon niemand in het bedrijf. Kennen zij niet eens.
Staat niet eens op de kaart. Er staat gewoon; koffie.
Is het volgende dan juist:
1 koffie: 8 gram gemalen koffie en een extractie van 40-45 seconden
2 koffie: 16 gram gemalen koffie en een extractie van 40-45 seconden.

Of beter de volgende maling instellen: espresso 17-22 seconden en koffie 32-37 seconden?
En noem je die koffie die ik dus maak een Lungo? Het is nog steeds niet duidelijk wat ik maak :P

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor fransg » za 01 apr 2017, 16:17

Het is nog steeds niet duidelijk wat ik maak :P
Kort gezegd: het is hopeloos wat ze er in jouw restaurant van maken ;-)

Het heeft geen zin te discussiëren over hoe het heet want uit je beschrijft maak ik voorzichtig op dat het verschrikkelijk slechte koffie is.

Dat bedoel ik niet vervelend! En zeker niet oordelend.

Wat voor bonen worden er precies gebruikt? (Herkomst, branderij, branddatum)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor Erik82 » za 01 apr 2017, 16:59

Klinkt inderdaad niet al te best qua kwlaiteit koffie. Je baas snapt dan gewoon niet wat het beste voor hem is en houdt onnodig vast aan onzinnige koffiesoorten die je helemaal niks gaan bieden. Elke echt serieuze koffiezaak zal je een Americano schenken en geen Lungo omdat die weten dat dat geen zin heeft.

Als je niet mag verbeteren heeft discussiëren verder geen zin. Dit zie ik maar al te vaak en de kwaliteit is nagenoeg altijd beroerd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

mistercoffee
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 mar 2017, 01:50

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor mistercoffee » za 01 apr 2017, 18:21

Elke echt serieuze koffiezaak zal je een Americano schenken en geen Lungo omdat die weten dat dat geen zin heeft.
Het is geen koffiezaak maar een restaurant. Maar dat betekent dat de kwaliteit niet slecht hoeft te zijn, haha!
En omdat het dus geen koffiezaak is, interesseert het de eigenaar niet.

Wat vind je persoonlijk van de Long Black? Het toevoegen van water aan de espresso (americano) vind ik te bitter.

mistercoffee
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 mar 2017, 01:50

Re: ml en gewicht NL koffie!

Berichtdoor mistercoffee » za 01 apr 2017, 18:29

Kort gezegd: het is hopeloos wat ze er in jouw restaurant van maken ;-)
Het heeft geen zin te discussiëren over hoe het heet want uit je beschrijft maak ik voorzichtig op dat het verschrikkelijk slechte koffie is.
Bedankt voor je bericht Fransg,

Ik heb in veel restaurants gewerkt en bij allemaal word het op deze manier gemaakt:
1. Filterdrager (enkele)
2. Gemalen koffie erin (nooit afgewegen)
3. In de groep.
4. En op het 2e knopje drukken: Afbeelding
5. Een extractietijd van 13 á 18 seconden (hoop je vaak).

Maar toch puur voor mijzelf om beter te worden in de koffiewereld zou ik graag willen weten of ik nou een Lungo maak.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron