Voorstelrondje en aankoopadvies

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor michel77 » do 27 jul 2017, 18:06

Hallo allemaal!

Ik ben Michel, 40 jaar, en over een paar weken inwoner van Amsterdam. Zoals iedereen hier hou ik van koffie, maar ook alles dat met muziek, films en games te maken heeft kost me aardig wat tijd :)

Op dit moment ben ik in het bezit van een huis-tuin-en-keuken volautomaat, een Gaggia New Baby Twin halfautomaat en een Compak K6. Maar eerlijk is eerlijk, meestal gooi ik uit gemakzucht, haast of een combinatie van beide de volautomaat aan, om met een druk op de knop een redelijk bakje koffie te zetten. Ik heb eigenlijk nooit heel veel tijd gestoken in de Baby Twin en de Compak K6, waarvan ik die laatste ook nog es lomp en foeilelijk vind :P Maar, ik verhuis, ga weliswaar wat kleiner wonen maar wel veel meer tijd krijgen, en ik ga het helemaal anders doen. Ik ga alle koffie apparatuur de deur uit doen, en koop een nieuwe maler en halfautomaat. Mijn budget is ongeveer 1000-1200 euro. Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan en heb een set in gedachten, maar ik hoor graag jullie mening.

Voor de maler had ik eigenlijk geen concrete eisen, behalve dat gebruiksgemak en uiterlijk me eerder deels hebben tegengehouden om er echt mee aan de slag te gaan. Ik ben veel gaan lezen, en uiteindelijk uitgekomen op een Baratza Sette 270W. Ik vind het een prachtig apparaat (de apparaten komen altijd in het zicht te staan in mijn bescheiden appartementje, dus extra belangrijk), en het kunnen malen op gewicht lijkt me ideaal. Zo gaat er volgens mij toch minder tijd in het voorbereiden van m'n shots zitten, en dat vergroot de kans dat ik er veel gebruik van ga maken.

De halfautomaat vind ik een stuk lastiger. Ik had in gedachten om ongeveer 500-700 euro uit te geven. Om af en toe ook snel iets te kunnen zetten wil ik graag dat het apparaat ESE servings slikt, en een paar keer per jaar drink ik graag een cappuccino dus er moet een stoompijpje op zitten maar heel briljant hoeft dat niet te werken. Het oog wil dus ook wat, en het moet eigenlijk wel een stap omhoog zijn ten opzichte van de Baby Twin want anders hoef ik die niet te verkopen. Probleem; in de prijsklasse 500-700 euro lijken de verschillen niet heel groot als ik de fora erop na lees, en de kritische espressodrinker haalt z'n neus nog niet op voor apparaten in deze prijsklasse. Uiteindelijk heb ik toch iets gevonden, en wel de Solis Caffespresso Pro 117. Mooi (subjectief natuurlijk), ondersteunt ESE servings en de drukmeter lijkt me handig om meer gevoel te krijgen bij het zetten van espresso. Het is een thermoblok machine, dus in theorie zit het met de consistentie van de temperatuur goed, maar ik weet niets over specifiek dit thermoblok. Ik heb gelezen dat het stomen van melk met dit stoompijpje langer blijkt te duren dan bij andere machines, maar dat is voor mij geen ramp.

Ik heb nog gekeken naar, tja waar eigenlijk niet naar. De Rancilio Silvia komt vaak langs (maar vind ik niet zo mooi en voor m'n gevoel nog wat te Spartaans), Ascaso machines (idem) en nog veel anderen. De merken die het meest in de buurt kwamen van wat ik zocht waren Quickmill en Isomac, al zouden ze wat moderner mogen ogen om echt perfect te zijn. En zoals gezegd lijken de onderlinge verschillen van deze machines (zeker in de prijsklasse waarin ik kijk) gewoon erg klein.

Dus, allereerst dank voor het lezen van dit hele verhaal. Ik besef dat er misschien niet veel te zeggen valt van mijn keuze, omdat ik al zoveel afkeur om redenen die ook niet altijd iets met de koffie te maken hebben. Maar misschien is er toch een goede reden om mijn budget net nog 100 euro uit te breiden bijvoorbeeld, of heb ik toch nog iets compleet gemist (zoals een bepaald merk, of belangrijk probleem met één van mijn huidige voorkeursapparaten). Dus misschien kunnen jullie er toch iets over zeggen. Ook dank daarvoor alvast!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor HanR » do 27 jul 2017, 23:14

Ziet er inderdaad leuk uit, maar Solis is ongeveer de grootste mogelijke bagger die er bestaat.

Je zou ook eens naar de nieuwe serie van Quickmill kunnen kijken als het er een beetje strak uit moet zien.

ESE services zou ik helemaal vergeten.
Zet er dan een Nespresso apparaat naast.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor Pti » vr 28 jul 2017, 08:22

Welkom! Mijn advies ook, vergeet solis rek je budget een klein beetje bij en je kunt in ene een set kopen van veel betere kwaliteit, met meer mogelijkheden en een betere restwaarde.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor Frup » vr 28 jul 2017, 08:36

Ziet er inderdaad leuk uit, maar Solis is ongeveer de grootste mogelijke bagger die er bestaat.
Han, wil je ook uitleggen waarom je dat vindt? Dat helpt beter dan dit als feit noemen. Alvast dank!
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor HanR » vr 28 jul 2017, 09:24

Het begint met het materiaal van de behuizing.dat is gemaakt van een aluzink legering.
Een keer morsen met ontkalker en je machine valt letterlijk uit elkaar.

De hele machine zit in elkaar met een type schroefjes (grove draad) dat je ook terugvindt op typisch plastic Made in China gadgets en speelgoed.

Hardplastic onderdelen zowel in- als uitwendig op plekken waar deze makkelijk afbreken.

Fatsoenlijke espresso is er niet mee te zetten door het verplicht gebruik van "pressurized" filterbakjes.

Enige voordeel is dat je sinds enige tijd weer in Nederland terecht kunt voor reparaties.
(Ilcaffe in Hedel)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor Frup » vr 28 jul 2017, 09:30

@HanR: super!
eh, ik bedoel je toelichting.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor HanR » vr 28 jul 2017, 09:45

Graag gedaan.
Sta je ook open voor jong tweedehands? Uiteraard bij een betrouwbaar adres en niet zomaar op Marktplaats?
Ik heb enig idee wat je smaak is, maar ik kreeg een tip voor deze:

https://goo.gl/images/Juqzyw" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor Nomad » vr 28 jul 2017, 09:48

Ik blijf fan van een E61 groep, dus ik zou een sette combineren met een (2e hands) vibiemme domobar. Zeker als je daar bij op telt dat het je gaat om espresso en slechts af en toe iets met melk wilt doen.
Voor de e61 griep is zelfs een pot systeem te koop volgens mij, maar daar weet ik verder weinig vanaf.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor bvds » vr 28 jul 2017, 11:29

Die ECM Case IV waar HanR aan refereerde is een goede machine. Ik ben juist wel fan van die ringgroep boilers! Snel warm en boiler en groep vormen bijna een geintegreerde eenheid. Even pimpen met een EX4 pomp met membraan en evt later een PID er op en je hebt een dijk van een machine. Ik heb een tijdje een QM Silvano getest. Die heeft dezelfde geintegreerde ringboiler groep van Brasilia. Door Peter de Goede laten voorzien van genoemde mod's. Ik vond dat in die vorm een geweldige machine.

En laat die Solis zoals HanR terecht aangeeft staan a.u.b. Als je een thermoblock wilt gezien de korte opwarmtijd (reken nog steeds op 15 min. voor hele machine warm is of met wat flushen van je groep en filterdrager evt 10 min; de ECM casa IV heb je ook in 15 min. bedrijfsklaar, een E61 kost je 45 min. om de groep echt stabiel te krijgen) neem dan een Quickmill.

Met ESE servings kun je best een aardig resultaat krijgen mits je een goede ESE machine koopt. Stuk beter dan Nespresso. Maar dan kun je weer geen losse koffie gebruiken. Met zo'n separate filterdrager of ESE bakje is echter niet veel te beginnen. Het is echt of het een of het ander.

Maar je wilt alles anders gaan doen. En hebt meer tijd straks. Lekker die servings vergeten. Met die Sette maler maal je in 4 sec een dubbel shot. Even tampen en klaar. Hoe veel sneller wil je?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

michel77
Berichten: 14
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 17:12

Re: Voorstelrondje en aankoopadvies

Berichtdoor michel77 » vr 28 jul 2017, 14:24

Bedankt allemaal allereerst voor jullie reacties! Ik duik er gewoon meteen in:
Het begint met het materiaal van de behuizing.dat is gemaakt van een aluzink legering.
Een keer morsen met ontkalker en je machine valt letterlijk uit elkaar.

De hele machine zit in elkaar met een type schroefjes (grove draad) dat je ook terugvindt op typisch plastic Made in China gadgets en speelgoed.

Hardplastic onderdelen zowel in- als uitwendig op plekken waar deze makkelijk afbreken.

Fatsoenlijke espresso is er niet mee te zetten door het verplicht gebruik van "pressurized" filterbakjes.

Enige voordeel is dat je sinds enige tijd weer in Nederland terecht kunt voor reparaties.
(Ilcaffe in Hedel)
Ik ben er vrij zeker van dat de machine niet letterlijk uit elkaar valt als ik ga morsen met ontkalker, en ik moet je corrigeren voor wat betreft de filterbakjes; er zitten zowel gewone als 'pressurized' filterbakjes bij de Solis als het goed is. Maar ik begrijp je punt voor wat betreft de bouwkwaliteit, die is zeker belangrijk.
Graag gedaan.
Sta je ook open voor jong tweedehands? Uiteraard bij een betrouwbaar adres en niet zomaar op Marktplaats?
Ik heb enig idee wat je smaak is, maar ik kreeg een tip voor deze:

https://goo.gl/images/Juqzyw" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Jong tweedehands bij een betrouwbaar adres eventueel, maar liever koop ik iets nieuws. Wellicht het overwegen waard als ik niets nieuws kan vinden.
Ik blijf fan van een E61 groep, dus ik zou een sette combineren met een (2e hands) vibiemme domobar. Zeker als je daar bij op telt dat het je gaat om espresso en slechts af en toe iets met melk wilt doen.
Voor de e61 griep is zelfs een pot systeem te koop volgens mij, maar daar weet ik verder weinig vanaf.
De Vibiemme Domobar (in zwart, wat prima zou zijn) is wel een prachtige machine! En nieuw 798 euro, dat zou nog best een optie zijn, maar dat is wel echt het maximum dat ik uit wil geven. En het handmatige aan de machine vind ik wel een beetje eng, maar als het zover is moet ik gewoon iemand vragen een middagje espresso met me te zetten denk ik, hopelijk heb ik het dan zo onder de knie.
Die ECM Case IV waar HanR aan refereerde is een goede machine. Ik ben juist wel fan van die ringgroep boilers! Snel warm en boiler en groep vormen bijna een geintegreerde eenheid. Even pimpen met een EX4 pomp met membraan en evt later een PID er op en je hebt een dijk van een machine. Ik heb een tijdje een QM Silvano getest. Die heeft dezelfde geintegreerde ringboiler groep van Brasilia. Door Peter de Goede laten voorzien van genoemde mod's. Ik vond dat in die vorm een geweldige machine.
Ringgroep boilers, EX4 pomp met membraan, watte? :D Het klinkt allemaal goed, maar ook als iets voor de gevorderde koffienerd, en dat ben ik zeker nog niet. Maar wie weet ooit!
En laat die Solis zoals HanR terecht aangeeft staan a.u.b. Als je een thermoblock wilt gezien de korte opwarmtijd (reken nog steeds op 15 min. voor hele machine warm is of met wat flushen van je groep en filterdrager evt 10 min; de ECM casa IV heb je ook in 15 min. bedrijfsklaar, een E61 kost je 45 min. om de groep echt stabiel te krijgen) neem dan een Quickmill.
Wel of geen thermoblok maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd, althans dat is geen bewuste keuze, maar als je zegt dat het 45 minuten kost om een E61 groep 'stabiel' te krijgen (bedoel je dan stabiel qua temperatuur?) dan schrik ik daar wel weer van. Dat is eigenlijk niet de bedoeling, ik wil binnen een half uur nadat ik m'n bed uit kom toch wel een espresso kunnen drinken eigenlijk. Dat gaat dus niet met een machine met E61 groep?
Met ESE servings kun je best een aardig resultaat krijgen mits je een goede ESE machine koopt. Stuk beter dan Nespresso. Maar dan kun je weer geen losse koffie gebruiken. Met zo'n separate filterdrager of ESE bakje is echter niet veel te beginnen. Het is echt of het een of het ander.

Maar je wilt alles anders gaan doen. En hebt meer tijd straks. Lekker die servings vergeten. Met die Sette maler maal je in 4 sec een dubbel shot. Even tampen en klaar. Hoe veel sneller wil je?
Duidelijk (voor wat betreft dat het het één of het ander is). Er komt absoluut geen Nespresso machine in m'n huis. De ESE servings zijn ook geen must (eerder een nice to have), ik denk inderdaad dat ik daar niet veel tijdswinst meer uit haal als ik alles eenmaal onder de knie heb. Als ik net lees dat het zo lang duurt voor zo'n E61 groep stabiel is, is dat een groter probleem.

Andere machines die qua prijs overeenkomen met de Domobar en die ik mooi vind, zijn de Isomac Zaffiro Cool Touch, de Bezzera BZ09 en de Quickmill 3000. De Domobar en Isomac hebben een E61 groep, maar van al deze machines weet ik eigenlijk weinig van de onderscheidende kenmerken. Dat van die 45 minuten is wel een dingetje.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron