espresso starter

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: espresso starter

Berichtdoor bvds » wo 20 sep 2017, 18:49

even voor mijn beeldvorming: dus dan spreken we over een eurootje per dag (4.1kWh x 0.23 cent). dus ca. 30 euro per maand. dus zeg een kilootje koffieboontjes per maand ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: espresso starter

Berichtdoor bobbee » wo 20 sep 2017, 19:00

Hoi bobbee,
Als ik het zo ziet haal je vermogen en energieverbruik door elkaar. En dan ben je niet in slecht gezelschap want ik schat dat zeker de helft van mijn studenten werktuigbouwkunde regelmatig nog Watt (W) en Watt-uur (Wh) verwisselen.
Oeps... Afbeelding daar ging ik inderdaad de mist in!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » wo 20 sep 2017, 19:51

Ha bvds,

Als je 23cent betaald dan zou ik maar snel van leverancier wisselen, eerder 18 nu :mrgreen:
Kom je idd. op 20-25E per maand als je 'm continue aan laat staan.

T'was voor mij ook wel ff slikken toen ik voor mezelf uitkwam op 17 euro als ik 'm altijd aan zou laten staan maar daarna dacht ik idd. ook das een zakje koffie dus...

@bobbee, gebeurt de besten! ;)
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: espresso starter

Berichtdoor ErikW » wo 20 sep 2017, 21:12

Nu net binnen van Oxxio:
Stroom per kWh normaal huidig € 0,18196 nieuw: € 0,18773

Gr ERik

Bram
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 sep 2017, 00:27

Re: espresso starter

Berichtdoor Bram » do 21 sep 2017, 00:04

Moet wel een beetje lachen. Ik lees nu academische verhandelingen in 'alles voor beginners' topic, ik durf haast niet meer naar het echte forum... ;)

steile leercurve? :lol:
Anima sana in corpore caffeinato
Rocket Mozzafiato type V - Eureka Atom V2 - Kinu m47

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: espresso starter

Berichtdoor bobbee » do 21 sep 2017, 05:47

Ja je hebt gelijk. We stoppen ermee en terug naar jouw vraag! ;)

Ik heb trouwens ook een Eureka Atom. Erg fijne maler! Ik persoonlijk vind hem niet mooi qua design maar smaken verschillen en misschien trek ik nog bij. Maalsel is wel mooi en de maalgraad kun je perfect afstellen met door Eureka toepaste unieke systeem. Ik maal sochtends of na lange tussenpozen altijd een klein beetje maalsel weg wat is blijven steken in de maler na de vorige sessie. Dat heet retentie, maalsel dat oud ligt te worden in de maler en als koffie freak wil je alleen het beste proeven van de duurbetaalde en goed uitgezochte bonen. Ik heb daarom de knop voor 1 kopje op 1 seconde malen staan wat zo'n 2 gram is. Dat gooi ik weg en de 2 kops knop gebruik ik om echt te doseren. Die staat op 9,5 a 10 seconden.

Wat erg opvallend is an de Atom is hoe stil hij is! Ik heb erg veel malers gehad en nooit een probleem van het geluid gemaakt maar nu ik dit heb is het toch wel heel erg relaxed!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » do 21 sep 2017, 11:12

Hmmmm, misschien moet ik ook maar eens wat minder er doormalen... heb 'm nu op 5 sec staan daarvoor. Misschien zit het wel tussen m'n oren dat ik het idee heb dat er anders wat blijft hangen. :?
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: espresso starter

Berichtdoor Nomad » do 21 sep 2017, 15:09

Hmmmm, misschien moet ik ook maar eens wat minder er doormalen... heb 'm nu op 5 sec staan daarvoor. Misschien zit het wel tussen m'n oren dat ik het idee heb dat er anders wat blijft hangen. :?
Dat is echt veel te veel joh,zonde van de mooie bonen. Daar heeft iemand een half voor staan plukken, voor die "flush" die jij doet, dat is toch wel erg zonde.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » do 21 sep 2017, 16:21

Een half uur lijkt me wat veel maar ja ik ga 'm eens wat bijstellen...
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron