espresso starter

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » wo 20 sep 2017, 14:20

Ja, daar kan ik me helemaal bij voegen. Moderne HX kan minder aan kapot en als je meet op de groep weet je ook precies wat je hebt idd.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: espresso starter

Berichtdoor Bert 619 » wo 20 sep 2017, 15:17

Een Eric's E61 thermometer is eigenlijk een lapmiddel voor iets dat niet goed op zichzelf functioneert en dan nog kan je alleen de temperatuur lezen en niet beïnvloeden.
Op een db of sb is een e61 ook niet functioneel, een boiler waarvan je de temperatuur perfect kan beheersen en dan monteer je er vervolgens een instabiele groep op.

Ik ben dit tegengekomen en het gaat over de stabiliteit van de e61 of eigenlijk het gebrek er aan, aanleiding om iets anders te bedenken. Door het ontwerp van e61 liepen ze tegen de beperking van de groep aan.

Verslag van de bachelor-eindopdracht van Adriaan Goossens
deze groep relatief goedkoop te verkrijgen is. De groep is echter verouderd en voldoet niet meer aan de huidige maatstaven voor temperatuur en haar stabiliteit. De zetgroep is namelijk ontworpen om het in de zestiger jaren vaak te hete water uit de warmtewisselaar af te koelen naar een temperatuur geschikt om espresso mee te zette.
http://essay.utwente.nl/825/2/BscThesis ... n_Meer.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: espresso starter

Berichtdoor ErikW » wo 20 sep 2017, 15:26

De Decent-apparaten zijn ook erg innoverend te noemen!
Snel, stabiel en energiezuinig lijkt me het ontwerp.

Gr Erik

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » wo 20 sep 2017, 15:28

Dank Bert! Ken de auteur niet persoonlijk maar hij zat slechts twee jaar onder me bij de collega opleiding zo te lezen. Ga me eens lekker verdiepen!
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: espresso starter

Berichtdoor Erik82 » wo 20 sep 2017, 15:30

Een Eric's E61 thermometer is eigenlijk een lapmiddel voor iets dat niet goed op zichzelf functioneert en dan nog kan je alleen de temperatuur lezen en niet beïnvloeden.
Een Eric's E61 thermometer is helemaal geen lapmiddel. De huidige generatie HX modellen zijn ontzettend stabiel waar dit in het verleden niet zo was. Je kunt er geweldige espresso mee maken zonder dat een echte flush nodig is. Door de thermometer te monteren heb je meer opties omdat je precies ziet wat er gebeurd maar die heb je niet nodig als je niet zo gestoord bent als dat wij hier zijn. Verloop gedurende de espresso is ongeveer 2C wat heel normaal is voor een niet verzadigde groep en best stabiel is te noemen.
Op een db of sb is een e61 ook niet functioneel, een boiler waarvan je de temperatuur perfect kan beheersen en dan monteer je er vervolgens een instabiele groep op.
Als de afstelling van je machine goed is is de groep helemaal niet instabiel maar juist erg stabiel. Een Eric's thermometer op een SB of DB geeft je ook een goede referentie van wat er gebeurd. Een vriend van mij had deze op de nieuwe Vibiemme Double Domo en bleek dat de Eric's exact hetzelfde aangaf als de PID. De fluctuatie tijdens de extractie was minder dan 1C wat juist heel stabiel is.

Er zijn inderdaad veel duurde technieken zoals verzadigde groepen maar niet iedereen heeft 10.000 euro en een half aanrechtblad over voor een espressomachine. Als er goedkoop veel betere opties waren dan was het gros van de fabrikanten allang overgestapt. Ik ben het dan ook totaal niet eens met je verhaal.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » wo 20 sep 2017, 15:42

Ha, ja, energiezuinig zoals Erik dat is ook nog wel een dingetje om aan te denken Bram. Ik heb eens even een meter aan m'n machine gehangen en als ik 'm gewoon aan laat staan dan trekt ie circa 3,2kWh per dag. En de importeur raadt aan de machine niet al te veel aan en uit te zetten. Vermenigvuldig met 365 en je hebt een beeld (ok, iets minder af en toe vakantie ;) ). Bij een machine met een externe zetgroep zal het zo hetzelfde zijn.

Wil je dit niet dan kom je al snel bij wat compactere machines zonder externe groep en niet al te grote (stoom)boilers. Die warmen relatief snel op en de verliezen zijn kleiner. Het is natuurlijk een afweging. Of je komt uit bij een machine als de Decent (als ie eenmaal een beetje verkrijgbaar is en de kinderziektes er uit zijn).
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: espresso starter

Berichtdoor bobbee » wo 20 sep 2017, 15:51

3,2 kWh per dag klopt vast niet. Dat verbruik is alleen tijdens opwarmen en daarna om temperatuur te onderhouden. Dan gaat het met intervallen en is het verbruik minimaal.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » wo 20 sep 2017, 17:07

@bobbee,

Ja, dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst zag. Maar blijkbaar toch echt zo. Alleen s'nachts aan laten staaan door de nacht heen (~10 uur) was al 1,2 kWh.

Of mijn energiemeter die ik er tussengeschakeld had moet niet deugen.

Maar dat betwijfel ik. De machine heeft natuurlijk toch wel een 3l stoomboiler die ie continu op 120-125C houdt en alleen rondom geisoleerd is. En de overige componenen in de machiene zijn ook rond de 90-95C...
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: espresso starter

Berichtdoor bobbee » wo 20 sep 2017, 17:18

@bobbee,

Ja, dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst zag. Maar blijkbaar toch echt zo. Alleen s'nachts aan laten staaan door de nacht heen (~10 uur) was al 1,2 kWh.

Of mijn energiemeter die ik er tussengeschakeld had moet niet deugen.

Maar dat betwijfel ik. De machine heeft natuurlijk toch wel een 3l stoomboiler die ie continu op 120-125C houdt en alleen rondom geisoleerd is. En de overige componenen in de machiene zijn ook rond de 90-95C...
Mijn strega of iedere andere HX heeft toch ook een boiler die constant rond de 1 bar wordt gehouden? Wat verbruikt jouw machine dan in idle modus zeg maar?
Wat voor meter heb je? Vind het echt vreemd.

Deze screenshot is van zojuist. De 15 watt die hij nu verbruikt afgelopen 1u44m is van mijn bluetooth speaker:
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: espresso starter

Berichtdoor RikC » wo 20 sep 2017, 18:13

Hoi bobbee,

Als ik het zo ziet haal je vermogen en energieverbruik door elkaar. En dan ben je niet in slecht gezelschap want ik schat dat zeker de helft van mijn studenten werktuigbouwkunde regelmatig nog Watt (W) en Watt-uur (Wh) verwisselen.

Je Strega heeft een idle verbruik van 15W en een gemiddelde gebruik van 170W. Dat gemiddelde komt dus door idle en af en toe 1400W als presto- cq. thermostaat aanschakelt.

Een machine met dit gemiddelde vermogen gebruikt in een uur dus 170W x 1 uur = 170Wh. Vermenigvuldig deze 0,17 kilowattuur weer met de 24 uur van een dag en je komt dan dus op 4,1kWh. Iets hoger dan de Mini dus, in ieder geval vergelijkbaar.

Mij staat bij dat de Mini 8 Watt en standby trok en ruim 1500W als de stoomboiler aansloeg. Nominaal vermogen is 1820W (een los verwarmingselement in de zetgroep kan ook nog aan). Bij 3,2 kWh per dag zal het gemiddelde vermogen dus 3200 / 24 = 133W zijn.

N.B. mocht je meerdere kopjes gezet hebben tijdens bovenstaande meting dan zal het wat vertekenen.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron