Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Erik82 » ma 06 nov 2017, 21:15

Ze kunnen adverteren wat ze willen maar zo werkt het niet. Pure marketing bullshit voor mensen met weinig kennis. Het is beter dan geen maler maar zeker niet goed. Wel beter dan de prut waar ze het mee vergelijken maar dat is ook puur marketing.

Een Vario kan misschien best redelijk malen voor filter maar als je bij elke wisseling 20gr weg moet malen kost dat je zo 300-500 of meer euro per jaar aan verspilling en had je net zo goed een tweede maler kunnen kopen. Met telkens 3gr wegmalen in de Olympus en een verbruik van 2KG per maand kwam ik al uit op een verspilling van 250 euro per jaar.

Handmalen voor filter is helemaal niet zoveel moeite, in tegenstelling tot espresso. Tevens bieden de kleine handmalers veel betere resultaten dan alles wat je voor minimaal 2 keer dat geld kunt kopen en elektrisch is. Kwestie van wennen en zo lang duurt het malen niet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 21:48

Ze kunnen adverteren wat ze willen maar zo werkt het niet. Pure marketing bullshit voor mensen met weinig kennis. Het is beter dan geen maler maar zeker niet goed. Wel beter dan de prut waar ze het mee vergelijken maar dat is ook puur marketing.

Een Vario kan misschien best redelijk malen voor filter maar als je bij elke wisseling 20gr weg moet malen kost dat je zo 300-500 of meer euro per jaar aan verspilling en had je net zo goed een tweede maler kunnen kopen. Met telkens 3gr wegmalen in de Olympus en een verbruik van 2KG per maand kwam ik al uit op een verspilling van 250 euro per jaar.

Handmalen voor filter is helemaal niet zoveel moeite, in tegenstelling tot espresso. Tevens bieden de kleine handmalers veel betere resultaten dan alles wat je voor minimaal 2 keer dat geld kunt kopen en elektrisch is. Kwestie van wennen en zo lang duurt het malen niet.
Ik zeg ook niet dat je dezelfde maler voor beide moet gebruiken.
Nog steeds wek je de indruk dat bij een handmaler het verschil in verdeling van korrelgrootte plotseling verdwijnt.
Wat gebruik je zelf voor filter?
Zitten daar dedicated schijven voor filter in, of zijn deze geleend van bijvoorbeeld Mazzer.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bvds » ma 06 nov 2017, 23:09

Erik heeft een van de weinig malers die wel echt geschikt is voor filter en espresso. De maalschijven van zijn EG1 produceren een meer unimodaal maalsel en omdat de maler voor single dosing ontworpen is geen retentie. Unimodale schijven lenen zich weliswaar perfect voor lichtgebrande boontjes, maar of dat ook ze is voor medium roast en donker vraag ik me af.

Ik zou echt voor twee malers gaan. En als een handmaler geen optie is ga dan voor een Baratza virtuoso (dus niet de Encore) als een Vario steel te duur is. Of probeer die Wilfa voor James Hofman en Tim Wendelboe tevresen over zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Erik82 » di 07 nov 2017, 07:41

Ik gebruik idd de EG-1 met bulkmalerschijven die specifiek zijn uitgekozen voor hun unimodale verdeling. Ofwel uitermate geschikt voor filter en licht brandingen voor espresso. Aan de andere kant minder geschikt voor donkerdere brandingen. Kan dus wel beide maar dan moet de TS zijn budget 4 keer zo groot maken.

De kleine conische schijven zoals in een Commandante of Kinu M47 doen het gewoon bijzonder goed voor filter en daar staan ze om bekend. Ze evenaren daarmee de MK Vario met stalen Ditting schijven (dus niet de gewone stalen schijven) en dat zegt al genoeg.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bvds » di 07 nov 2017, 13:35

Ze evenaren daarmee de MK Vario met stalen Ditting schijven (dus niet de gewone stalen schijven) en dat zegt al genoeg.
Je bedoelt toch de gewone keramische schijven?

Comandante zou wat meer unimodaal zijn dan M47. Beiden erg goed voor filter.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Erik82 » di 07 nov 2017, 14:22

Nee ik bedoel de stalen Ditting schijven. Er zijn op HB meerdere mensen die de Lido 2 (destijds zelfde schijven als M47) hebben vergeleken met de Vario met Ditting schijven en vonden de Lido net zo goed of zelfs iets beter. Die kermaische schijven presteren aanzienlijk minder dan de Ditting schijven alleen zijn die laatste niet geschikt voor espresso.

Ik dacht dat de Commandante dezelfde Italmill-schijven gebruikt als de M47 maar kan het mis hebben. Lijken wel erg veel op elkaar in tegenstelling tot de nieuwe schijven die ze in de Lido gebruiken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bobbee » di 07 nov 2017, 14:30

Comandante zou wat meer unimodaal zijn dan M47. Beiden erg goed voor filter.
Wel oppassen met zulke beweringen, er is totaal geen meting van gemaakt om de 2 te vergelijken. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bvds » di 07 nov 2017, 16:15

Even ter verduidelijking en voor zo ver mijn kennis reikt:

De MK Vario home alias Baratza Vario heeft standaard 54 mm keramische vlakke schijven. Deze zijn vooral bedoeld voor espresso maar functioneren redelijk goed voor filter.

De MK Vario-W heeft standaard 54 mm stalen schijven. Deze zijn vooral bedoeld voor filter. De stalen schijven kun je ook los kopen en in een normale Vario doen i.p.v. de keramische schijven.

Beide maalwerken worden door Ditting gemaakt.

De Kinu M47 maakt gebruik van standaard Italmill schijven. Wel andere (en marginaal grotere) dan de meest gebruikt 38 mm schijven van Italmill die in de Knock malers en Helor zitten. Dit maalwerk zit ook in de Bezzera BB005. De oude Lido had dacht ik ook deze 47 mm schijven. De actuele Lido malers hebben een maalwerk van Etzinger (dat ook weer in de Baratza Virtuoso en Preciso malers zit).

Comandante maakt zijn eigen maalschijven. Die in de MK3 Nitroblade zijn van stikstofstaal en richting unimodaal geslepen. Uitstekend geschikt voor filter en goed bruikbaar voor espresso mits de branding niet donker is! Die in de MK3 Ironheart zijn van koolstofstaal en voor espresso geoptimaliseerd met iets meer fines. Ook de Ironheart doet het goed voor filtermaling, maar net wat minder dan de Nitroblade.

Op Kaffee-netz.de wordt de MK Vario met stalen schijven als de benchmark gezien als het gaat om filtermaling. De Comandante MK3 Nitroblade komt daar heel dicht bij in de buurt. De Kinu M47, Lido, Hausgrind, Feldgrind en Helor 101 presteren ook prima als filtermaler.

Mijn conclusie:

1) Er is eigenlijk geen elektrische maler die geschikt is voor zowel espresso als filter m.u.v. malers als de EG1 of EK42. Voorwaarde moet een relatief unimodaal maalsel, geen noemenswaardige retentie en mogelijkheid tot single dosing zijn. Bij te unimodaal ga je wel inleveren op de espresso kwaliteit voor medium roast en donkerder (!), bij te veel retentie verspil je te veel koffie en bij gebruik van een hopper i.p.v. single dosing ben je beperkt tot "omni roast".
2) Malers als de MK ProM en de MK vario doen het respectievelijk heel goed en goed voor espresso en ook heel redelijk voor filter, maar de maalgraadverstelling leent zich niet goed voor heen en weer gaan tussen grof en fijn. Dat is op zich jammer, omdat deze malers ook relatief weinig retentie hebben en bruikbaar zijn voor single dosing.
3) De Eureka Atom doet het ook redelijk goed voo wat betreft filter, maar heeft met 3-5 gram te veel retentie om echt goed dienst te doen als een multi purpose maler. Bovendien is deze maler ongeschikt voor single dosing en zit je dus vast aan omni roast.
4) De Baratza Sette is, hoe goed hij ook is voor espresso, helaas uitermate ongeschikt voor filter d.w.z. zo'n beetje het slechtste wat je kan kopen en mijns inziens onbruikbaar. Of er in de toekomst een nieuw maalwerk komt voor filter is nog de vraag. De eerste poging is in ieder geval mislukt.
4) Als je het beste van twee werelden wilt bent je aangewezen op een maler als de EG1 of EK43 (mits je wel van third wave d.w.z. hele lichte branding voor espresso houdt) of twee malers: Eentje dedicated voor espresso en eentje dedicated voor filer.
5) Wil je met de hand malen dan zijn bijna alle goede kleine handmalers geschikt, van Feldgrind tot en met Lido. Mijn lichte voorkeur heeft de Comandante MK3 Nitroblade, gevolgd door de Kinu M47 en daarna de Knockmalers, Helor en Lido. De verschillen zijn minimaal en waarschijnlijk speelt prijs en ergonomie een grotere rol!
6) Wil je een elektrische maler voor filter naast een dedicated espresso maler dan is de MK Vario home met stalen schijven te prefereren. Goed bruikbaar zijn ook de nieuwere modellen van de Baratza Virtuoso d.w.z. sinds dat zijn uitgerust met de Etzinger schijven die ook op de Preciso zitten. Tenslotte is de Wilfa Svart Aroma nog aan te raden als budget oplossing voor iets van 125 euro. Deze maler wordt aangeprezen door bekende mannen als Tim Wendelboe en James Hofman.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Roelemans » wo 08 nov 2017, 14:27

iedereen enorm bedankt voor de reacties, het zoekwerk en de ontstane discussies. Er word een hoop duidelijk.
Zelf heb ik ook niet stil gezeten want zowat elke molen die voorbij kwam heb ik online opgezocht en recensies op jijbuis gekeken.
Ook geproefd her en der. Dikke tegenvaller was toch wel simon level in apeldoorn, mw daar kletste maar wat mee had ik het even over een superautomaat was vond ze dat helemaal fantastisch en had ik het over een halfautomaat of een opgietmethode was dat volgens haar weer het einde. En over molens wist ze me al helemaal niets te vertellen...

Maar mijn collega maakte veel goed met zn zelfgebrande bonen, eureka 75E molen en Alex Duetto machine. Erg smakelijke bakjes.

Zo begint het een beetje vorm te krijgen. Stand tot nu toe

Voor de filter
-moccamaster
-Wilfa wscg-2

Voor de cappuccino en espresso
-kinu M47/lido E neig naar de kino maar ik weet niet of ze nog te verkrijgen zijn
-2e hands hx machine indien mogelijk anders iets in de orde van een silvia 5/ecm casa 5

Nieuwe mooie kopjes, tamper, matje, melkkannetje, weegschaal, britta systeem (kannetje)

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Erik82 » wo 08 nov 2017, 18:54

Voor espresso zeker voor de Kinu gaan als je tussen die 2 twijfelt. Van de Lido ga je anders spijt krijgen. De Kinu maalt veel minder zwaar dan de Kinu maar houdt er wel rekening mee dat het flink werken is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron