Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Roelemans » za 04 nov 2017, 22:19

Hoi

Mijn naam is Roel en ik ben 34 jaar oud woon samen met mijn vrouw en zoon van 8 maanden in het mooie Bathmen.
Nu wil ik graag betere koffie....wat een verassing :)

Na het samenwonen had ik mijn vriendin al snel over gehaald om de senseo de deur uit te doen want er moest betere koffie komen.
Tot aanschaf van een nespresso+milk overgegaan. Ja ik weet het.... maar toch het is een verbetering tav de senseo. Nu is het geval dat het apparaat met de maand meer herrie gaat maken en het gaat mij ook tegen staan dat ik ongeveer 70-90euro aan cups kwijt ben, per maand.
Dus de kogel door de kerk. George Clooney de deur uit en iets nieuws er in.

Veel gelezen hier en elders, diverse collega's gesproken van jura bezitters tot expobar brewtus bezitters en zelfs een collega die zelf zijn koffie brand en de V60 setup (weet niet of ik het zo goed zeg) gebruikt. Het is mij bijna duidelijk dat het geen superautomaat moet worden.
Hier wordt het lastig want.....

-Papa wil lekkere koffie en espresso en vind het mega interessant om zelf te malen en te zetten. En wil ook graag een barista cursus doen al is het maar om te ervaren. En ook belangrijk hij houd van mooie spulletjes.

-Mama kan nog een gekookt ei laten verbranden, echt heeft ze serieus een keer gedaan. Die wil het liefst op een knopje drukken en klaar. Zij gaat dus echt niet zelf een halfautomaat bedienen of zelf een slowkoffie zetten.

-Ouders en vrienden komen regelmatig over de vloer en drinken graag een cappuccino. Nu wil ik graag mensen die bij mij op bezoek komen een goede cappuccino aan kunnen bieden.

Nu zit ik te denken aan

-Een goede maler het liefst nieuw maar goede 2e hands is een optie. Die kan malen voor filterkoffie en voor espresso. Vraag 1 Bestaat er een maler die dat kan? Vraag 2 klopt het dat ik dan 2 soorten bonen moet hebben, en dus moet kunnen wisselen bij de maler?

-Een niet al te fancy half automaat. Iets in de orde van een rancilio of een quickmill. Nieuw mag 2e hands is weer optioneel mits in goede staat. Vereiste is wel dat hij goed melk moet kunnen opschuimen.

-Vraag 3 Wat zou een goede optie zijn voor het maken van een gewone bak koffie? Vereiste is dus hier dat mijn vrouw het ook makkelijk moet kunnen. French press een optie??

-Vraag 4 Kan dit überhaupt allemaal wel en zou ik niet gewoon een Jura E8 of een Nivona 7 serie kopen.

Verdere info
Budget is rond de 1250 voor alles.
Er word het meeste koffie gedronken daarna cappuccino en daarna espresso.
Er is redelijk wat ruimte om 1/2/3 apparaten in de keuken kwijt te kunnen.
De vrouw moet er mee overweg kunnen maar papa betaald dus papa mag het zeggen ;)
Ik sta open voor suggesties qua chemex/V60/french press/perculator op inductie.

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » za 04 nov 2017, 22:51

Hoi

Mijn naam is Roel en ik ben 34 jaar oud woon samen met mijn vrouw en zoon van 8 maanden in het mooie Bathmen.
Nu wil ik graag betere koffie....wat een verassing :)

Na het samenwonen had ik mijn vriendin al snel over gehaald om de senseo de deur uit te doen want er moest betere koffie komen.
Tot aanschaf van een nespresso+milk overgegaan. Ja ik weet het.... maar toch het is een verbetering tav de senseo. Nu is het geval dat het apparaat met de maand meer herrie gaat maken en het gaat mij ook tegen staan dat ik ongeveer 70-90euro aan cups kwijt ben, per maand.
Dus de kogel door de kerk. George Clooney de deur uit en iets nieuws er in.

Veel gelezen hier en elders, diverse collega's gesproken van jura bezitters tot expobar brewtus bezitters en zelfs een collega die zelf zijn koffie brand en de V60 setup (weet niet of ik het zo goed zeg) gebruikt. Het is mij bijna duidelijk dat het geen superautomaat moet worden.
Hier wordt het lastig want.....

-Papa wil lekkere koffie en espresso en vind het mega interessant om zelf te malen en te zetten. En wil ook graag een barista cursus doen al is het maar om te ervaren. En ook belangrijk hij houd van mooie spulletjes.

-Mama kan nog een gekookt ei laten verbranden, echt heeft ze serieus een keer gedaan. Die wil het liefst op een knopje drukken en klaar. Zij gaat dus echt niet zelf een halfautomaat bedienen of zelf een slowkoffie zetten.

-Ouders en vrienden komen regelmatig over de vloer en drinken graag een cappuccino. Nu wil ik graag mensen die bij mij op bezoek komen een goede cappuccino aan kunnen bieden.

Nu zit ik te denken aan

-Een goede maler het liefst nieuw maar goede 2e hands is een optie. Die kan malen voor filterkoffie en voor espresso. Vraag 1 Bestaat er een maler die dat kan? Vraag 2 klopt het dat ik dan 2 soorten bonen moet hebben, en dus moet kunnen wisselen bij de maler?

-Een niet al te fancy half automaat. Iets in de orde van een rancilio of een quickmill. Nieuw mag 2e hands is weer optioneel mits in goede staat. Vereiste is wel dat hij goed melk moet kunnen opschuimen.

-Vraag 3 Wat zou een goede optie zijn voor het maken van een gewone bak koffie? Vereiste is dus hier dat mijn vrouw het ook makkelijk moet kunnen. French press een optie??

-Vraag 4 Kan dit überhaupt allemaal wel en zou ik niet gewoon een Jura E8 of een Nivona 7 serie kopen.

Verdere info
Budget is rond de 1250 voor alles.
Er word het meeste koffie gedronken daarna cappuccino en daarna espresso.
Er is redelijk wat ruimte om 1/2/3 apparaten in de keuken kwijt te kunnen.
De vrouw moet er mee overweg kunnen maar papa betaald dus papa mag het zeggen ;)
Ik sta open voor suggesties qua chemex/V60/french press/perculator op inductie.

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties
Het is even de vraag of je de "koffie" als filter wilt zetten, of als als americano (espresso based).
In het laatste geval koop je één maler en een hx machine met doseer systeem.
Als je voor "koffie" voor filter kiest wordt het lastiger. Binnen budget kom je dan op 2 malers en 2 machines. Ik zou dan kiezen voor een Techniform met daarnaast een Sette. Espresso een Silvia of een Europiccola en een Eureka Mignon of Bezzera BB005.
In het geval van de Europiccola kijken of je nog geld overhoudt voor een melkopschuimapparaat.

Persoonlijk zou ik bij jouw eisenpakket een 1-groeps horecamachine kopen met een 64mm grind on demand molen er naast. Moet kunnen voor 1300 a 1400 inclusief servicebeurt voor de machine.

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor 2linker » zo 05 nov 2017, 08:54

Ik zit in een soortgelijke situatie! Mijn vrouw gaat vooral voor gemak terwijl ik ga voor het instellen en spelen met de smaak. Vooral omdat wij verschillende bonen willen uitproberen (versgebrand), moet je bij gebruik van maler en halfautomaat voortdurend tweaken om de goede smaak te krijgen. Ik vond de volgende mogelijkheid: https://www.lagondola.it/product.php~id ... n+70~.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik stond op het punt die aan te schaffen toen mijn vrouw enthousiast werd over hefboomapparaten. De voorpret gaat voor ons dus nog even verder. :lol: Maar misschien is dit voor jullie een optie? Met een maler waar ook een knopje voor 1 en voor 2 bakjes op zit, is jouw vrouw tevreden en jij kunt uitproberen zoveel je wilt.
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Re: RE: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Roelemans » ma 06 nov 2017, 08:37

Bedank voor de reacties vandaag en morgen ga ik wat adresjes langs om verschillende apparaten te bekijken en te proeven.
Wat superautomaten, een paar half automaten en thuisgebrande slowkoffie.

Vooralsnog neig ik naar
-een nieuwe moccamaster voor de vrouw en ook voor mijzelf
-een 2e hands Rancilio silvia V5 oid
-een nieuwe eureka atom
Dan begint de zoektocht naar een boon (of mix) die zich tot een espresso en een filter laat malen

Maar ik sta nog open voor suggesties

Persoonlijk zou ik bij jouw eisenpakket een 1-groeps horecamachine kopen met een 64mm grind on demand molen er naast. Moet kunnen voor 1300 a 1400 inclusief servicebeurt voor de machine.
HanR kan je wat voorbeelden geven van 1groeps horeca machines want hier heb ik nog geen verstand van?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 09:00

Bedank voor de reacties vandaag en morgen ga ik wat adresjes langs om verschillende apparaten te bekijken en te proeven.
Wat superautomaten, een paar half automaten en thuisgebrande slowkoffie.

Vooralsnog neig ik naar
-een nieuwe moccamaster voor de vrouw en ook voor mijzelf
-een 2e hands Rancilio silvia V5 oid
-een nieuwe eureka atom
Dan begint de zoektocht naar een boon (of mix) die zich tot een espresso en een filter laat malen

Maar ik sta nog open voor suggesties

Persoonlijk zou ik bij jouw eisenpakket een 1-groeps horecamachine kopen met een 64mm grind on demand molen er naast. Moet kunnen voor 1300 a 1400 inclusief servicebeurt voor de machine.
HanR kan je wat voorbeelden geven van 1groeps horeca machines want hier heb ik nog geen verstand van?
Op Marktplaats staan twee mooie exemplaren.
Zoek maar eens onder Vibiemme Seplus en Vibiemme Kometa.
De hoeveelheid water is instelbaar, dus gemak dient de mens. Beperking in de toepasbaarheid is misschien de aansluiting van aan en afvoer. Ik weet niet hoe je staat tegenover een gaatje in je aanrechtblad.
Er zijn wel alternatieven met waterbak en doseerknoppen, maar het tweedehands aanbod is beperkt. Tweedehands zou je kunnen zoeken naar een Domobar Super, Boretti Barista of Nuova Simonelli Musica. Ook van ECM bestaat een uitvoering met doseerknoppen, maar die valt waarschijnlijk buiten het budget.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Erik82 » ma 06 nov 2017, 09:20

Vergeet het hele idee van één maler en boon voor zowel filter als espresso want dat is een kansloze zoektocht. De enige juiste manier is 2 malers en aparte bonen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 09:56

Vergeet het hele idee van één maler en boon voor zowel filter als espresso want dat is een kansloze zoektocht. De enige juiste manier is 2 malers en aparte bonen.
Uiteraard geheel mee eens Erik.
Binnen budget wordt het dan erg lastig. Als ik het goed begrijp mag de filterkoffie lekker ouderwets recht-toe-recht-aan zijn met de nadruk op gemak.
Met dat in het achterhoofd lijkt me een tweedehands Sette of Vario Home niet verkeerd. De espresso is meer voor de hobby. Dan kun je met een goede handmaler en een Pavoni (liefst Pro) een hoop plezier beleven.

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Roelemans » ma 06 nov 2017, 09:58

Vergeet het hele idee van één maler en boon voor zowel filter als espresso want dat is een kansloze zoektocht. De enige juiste manier is 2 malers en aparte bonen.
kan je uitleggen waarom want er zijn ook mensen die anders beweren

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Marcje » ma 06 nov 2017, 10:19

Dat vind ik ook wel een interessante vraag, en wil graag even meeliften.

Voor de espresso hebben we een Bezzera Mitica en een Quamar M80E. In combinatie met verse boontjes zet ik daar een espresso mee die ruimschoots aan de eisen van onszelf en gasten voldoet. Heb trouwens ook een gepimpte Silvia v1 en daar komt ook een prima espresso uit.
Echter, de opa’s en oma’s kunnen daar niet mee omgaan, dus er staat een Senseo klaar op de oppasdagen. Nu overweeg ik een tweedehands Moccamaster aan te schaffen omdat ze dat proces wel beheersen.

Alles relatief, en ik weet ook wel hoe belangrijk bijvoorbeeld vers gemalen bonen zijn, maar het lijkt me toch dat vers gebrande boontjes, wat grover gemalen met de Quamar (die ik ook nog ‘voor’ moet malen en klaarzetten) een koffie oplevert die een orde beter is dan Senseo, of zelfs hun eigen Douwe Egberts Roodmerk?
Let wel, we hebben het over het referentiekader van Senseo drinkers, niet over koffie freaks
dus...

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 10:29

Dat vind ik ook wel een interessante vraag, en wil graag even meeliften.

Voor de espresso hebben we een Bezzera Mitica en een Quamar M80E. In combinatie met verse boontjes zet ik daar een espresso mee die ruimschoots aan de eisen van onszelf en gasten voldoet. Heb trouwens ook een gepimpte Silvia v1 en daar komt ook een prima espresso uit.
Echter, de opa’s en oma’s kunnen daar niet mee omgaan, dus er staat een Senseo klaar op de oppasdagen. Nu overweeg ik een tweedehands Moccamaster aan te schaffen omdat ze dat proces wel beheersen.

Alles relatief, en ik weet ook wel hoe belangrijk bijvoorbeeld vers gemalen bonen zijn, maar het lijkt me toch dat vers gebrande boontjes, wat grover gemalen met de Quamar (die ik ook nog ‘voor’ moet malen en klaarzetten) een koffie oplevert die een orde beter is dan Senseo, of zelfs hun eigen Douwe Egberts Roodmerk?
Let wel, we hebben het over het referentiekader van Senseo drinkers, niet over koffie freaks Afbeelding
Natuurlijk. Praktisch is het wel.
Maar met voor espresso gebrande boontjes drinkbare filter zetten lijkt me vrij kansloos.
Met bijvoorbeeld een medium gebrande Sidamo lukt me beide nog wel. Voor filter gaan de boontjes in de handmaler, voor espresso in de K3.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten

cron