Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bobbee » ma 06 nov 2017, 15:19

Gekke vraag misschien maar we moeten beginnen bij het begin. Welke koffiebonen denk je te gaan gebruiken? Waar ga je die kopen, ben je op de hoogte van de verkooppunten waar ze goede koffie verkopen? En hoe heb je bepaalt wat jij op dit moment lekkere koffie vindt? Het is niet zo dat als je maar een apparaat en een maler koopt de koffie ineens heel veel beter is en het zou zonde zijn als je van alles aanschaft en je teleurgesteld wordt. Daarom beginnen bij het begin. Goede koffiebonen en bepalen wat jij nu goede koffie vindt. ;)
Wat betreft filterkoffie, koop een 2e hands technivorm op marktplaats. Zou je zomaar voor 20 euro kunnen scoren. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Marcje » ma 06 nov 2017, 15:24

Ik blijf leren, maar snap nog niet helemaal waarom mijn maler (Quamar M80E) niet geschikt is voor filter.
Ik snap dat het steeds switchen tussen espresso/filtermaling een gedoe is, maar afgezien van dat praktische bezwaar begrijp ik dat een grover maalsel van deze machine überhaupt ook niet geschikt is voor filter? Wat is daar de reden voor?
dus...

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor RikC » ma 06 nov 2017, 15:55

@HanR,

'Espresso & Brew' aanduiding op de site en op een sticker achterop de machine.
@RikC
Met de de stelling dat de Atom op papier een maler voor filter is, suggereer je dat het geen maler voor espresso is.
Op het door jou aangehaalde papier stelt de fabrikant beide.
Door de helft van het verhaal te vertellen schep je verwarring.
Dat is vast niet je bedoeling.
Zeg ik ergens dat het geen espresso maler is :?:

@Roelemans, zelfs als je denkt vrnl. filterkoffie te gaan drinken ben je met een handmaler een stuk langer bezig met X gram espresso malen, waarbij je ook nog eens meer kracht nodig hebt, dan dezelfde hoeveelheid filterkoffie. Zou het dus zelfs in bovengenoemd scenario omdraaien. Of idd. gewoon voor een Vario gaan ipv. een handmolen voor filter. Nog flink goedkoper ook dan een Atom.

@Marcje, espresso maler schijven produceren meer fijn maalsel. Geschikt voor als water er met 9 bar er door heen wordt gedrukt maar niet in een doorloopfilter.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Roelemans » ma 06 nov 2017, 16:17

Gekke vraag misschien maar we moeten beginnen bij het begin. Welke koffiebonen denk je te gaan gebruiken? Waar ga je die kopen, ben je op de hoogte van de verkooppunten waar ze goede koffie verkopen? En hoe heb je bepaalt wat jij op dit moment lekkere koffie vindt? Het is niet zo dat als je maar een apparaat en een maler koopt de koffie ineens heel veel beter is en het zou zonde zijn als je van alles aanschaft en je teleurgesteld wordt. Daarom beginnen bij het begin. Goede koffiebonen en bepalen wat jij nu goede koffie vindt. ;)
Wat betreft filterkoffie, koop een 2e hands technivorm op marktplaats. Zou je zomaar voor 20 euro kunnen scoren. ;)
Mijn koffie ga ik hier vandaan halen https://www.fleurdecafe.nl en ik ga gewoon het een en ander uitproberen. Ik kan hier ook zakjes van 250 gram halen en ze branden zelf vers voor je. Ik weet nu dus nog niet welke boon het gaat worden.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 16:20

@HanR,

'Espresso & Brew' aanduiding op de site en op een sticker achterop de machine.
@RikC
Met de de stelling dat de Atom op papier een maler voor filter is, suggereer je dat het geen maler voor espresso is.
Op het door jou aangehaalde papier stelt de fabrikant beide.
Door de helft van het verhaal te vertellen schep je verwarring.
Dat is vast niet je bedoeling.
Zeg ik ergens dat het geen espresso maler is :?:

@Roelemans, zelfs als je denkt vrnl. filterkoffie te gaan drinken ben je met een handmaler een stuk langer bezig met X gram espresso malen, waarbij je ook nog eens meer kracht nodig hebt, dan dezelfde hoeveelheid filterkoffie. Zou het dus zelfs in bovengenoemd scenario omdraaien. Of idd. gewoon voor een Vario gaan ipv. een handmolen voor filter. Nog flink goedkoper ook dan een Atom.

@Marcje, espresso maler schijven produceren meer fijn maalsel. Geschikt voor als water er met 9 bar er door heen wordt gedrukt maar niet in een doorloopfilter.
@RikC
Dat konische schijven een andere verdeling van grofheid binnen een bepaald spectrum van grofheid geven, dan vlakke schijven zegt je waarschijnlijk niets.
Dat de ene maler met vlakke schijven wel geschikt zouden zijn voor filter en andere niet, kan best. Ik mis echter de ervaring met verschillende malers om hier iets zinnigs over te zeggen. Wel kan ik me voorstellen dat er door verschillen in profiel van de schijven, de gewenste verdeling in korrelgrootte bereikt kan worden.

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: RE: Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor RikC » ma 06 nov 2017, 16:43

@RikC
Met de de stelling dat de Atom op papier een maler voor filter is, suggereer je dat het geen maler voor espresso is.
Op het door jou aangehaalde papier stelt de fabrikant beide.
Door de helft van het verhaal te vertellen schep je verwarring.
Dat is vast niet je bedoeling.
Zeg ik ergens dat het geen espresso maler is :?:

@Roelemans, zelfs als je denkt vrnl. filterkoffie te gaan drinken ben je met een handmaler een stuk langer bezig met X gram espresso malen, waarbij je ook nog eens meer kracht nodig hebt, dan dezelfde hoeveelheid filterkoffie. Zou het dus zelfs in bovengenoemd scenario omdraaien. Of idd. gewoon voor een Vario gaan ipv. een handmolen voor filter. Nog flink goedkoper ook dan een Atom.

@Marcje, espresso maler schijven produceren meer fijn maalsel. Geschikt voor als water er met 9 bar er door heen wordt gedrukt maar niet in een doorloopfilter.
@RikC
Dat konische schijven een andere verdeling van grofheid binnen een bepaald spectrum van grofheid geven, dan vlakke schijven zegt je waarschijnlijk niets.
Dat de ene maler met vlakke schijven wel geschikt zouden zijn voor filter en andere niet, kan best. Ik mis echter de ervaring met verschillende malers om hier iets zinnigs over te zeggen. Wel kan ik me voorstellen dat er door verschillen in profiel van de schijven, de gewenste verdeling in korrelgrootte bereikt kan worden.
Toevallig had ik het er van het weekend het er nog over met een van de eigenaars van een specialty koffiezaak over precies dat onderwerp... Maar volgens mij ging mijn reactie toch niet over vlakke cq. conische malers?...
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bobbee » ma 06 nov 2017, 17:36

De Atom is traploos wat een berg omstelwerk oplevert en oude koffie er eerst uit moeten malen. Bovendien is het op papier een filtermaler maar in de praktijk toch echt meer een espressomaler.
Hier schreef je dit, ik denk dat je het anders bedoelt maar zo zorgt het misschien voor verwarring.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bobbee » ma 06 nov 2017, 17:37

Gekke vraag misschien maar we moeten beginnen bij het begin. Welke koffiebonen denk je te gaan gebruiken? Waar ga je die kopen, ben je op de hoogte van de verkooppunten waar ze goede koffie verkopen? En hoe heb je bepaalt wat jij op dit moment lekkere koffie vindt? Het is niet zo dat als je maar een apparaat en een maler koopt de koffie ineens heel veel beter is en het zou zonde zijn als je van alles aanschaft en je teleurgesteld wordt. Daarom beginnen bij het begin. Goede koffiebonen en bepalen wat jij nu goede koffie vindt. ;)
Wat betreft filterkoffie, koop een 2e hands technivorm op marktplaats. Zou je zomaar voor 20 euro kunnen scoren. ;)
Mijn koffie ga ik hier vandaan halen https://www.fleurdecafe.nl en ik ga gewoon het een en ander uitproberen. Ik kan hier ook zakjes van 250 gram halen en ze branden zelf vers voor je. Ik weet nu dus nog niet welke boon het gaat worden.
Een goed begin, zakjes van 250 gram zijn leuk maar minder handig als je begint. Beter een kg per keer kopen zodat je daarmee kunt oefenen. Voor je het weet is de 250 gram op en kun je met de volgende beginnen...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Erik82 » ma 06 nov 2017, 20:02

Ik blijf leren, maar snap nog niet helemaal waarom mijn maler (Quamar M80E) niet geschikt is voor filter.
Ik snap dat het steeds switchen tussen espresso/filtermaling een gedoe is, maar afgezien van dat praktische bezwaar begrijp ik dat een grover maalsel van deze machine überhaupt ook niet geschikt is voor filter? Wat is daar de reden voor?
Voor filter wil je een unimodale verdeling van de deeltjes en voor espresso een bimodale verdeling. Beide vereisen een ander profiel van de schijven vandaar dat het niet gaat werken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 20:50

Ik blijf leren, maar snap nog niet helemaal waarom mijn maler (Quamar M80E) niet geschikt is voor filter.
Ik snap dat het steeds switchen tussen espresso/filtermaling een gedoe is, maar afgezien van dat praktische bezwaar begrijp ik dat een grover maalsel van deze machine überhaupt ook niet geschikt is voor filter? Wat is daar de reden voor?
Voor filter wil je een unimodale verdeling van de deeltjes en voor espresso een bimodale verdeling. Beide vereisen een ander profiel van de schijven vandaar dat het niet gaat werken.
Sorry voor het kapen van di topic.
(Kan iemand dit afsplitsen)?

@Erik
Dit is bekend, maar ik zie twee opvallende zaken waarvan ik niet weet wat ik er mee moet.
1. Baratza/Mahlkonig adverteren meerdere modellen als geschikt voor zowel espresso als filter. Eureka positioneert de Atom inmiddels ook als zodanig.
Natuurlijk hebben fabrikanten hier belang bij. Zeker aan de onderkant van de mark, waar men niet zo snel twee malers aanschaft.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de soep minder heet gegeten wordt.....
2. Behoudens een paar uitzonderingen, worden in handmalers welke gepositioneerd worden als maler voor filter, schijven gebruikt welke afkomstig zijn/oorspronlelijk ontworpen zijn voor espressomalers;


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron